newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מי בדיוק רוצה להתפלל על הר הבית?

הרוב המוחלט של הזרמים היהודיים מתנגדים לתפילה על הר הבית. מנגד עומד מיעוט שולי שמבקש לגרור את ישראל לעימות חזיתי עם העולם המוסלמי. זה לא ויכוח אקדמי על חופש פולחן, אלא פרובוקציה עם פוטנציאל למלחמה אזורית

מאת:

הקיצונים היהודים מבקשים למוטט את ממשלת בנט ואת הסטטוס קוו בירושלים ובהר הבית. הם ניסו לעשות זאת בצעדת הדגלים מיד עם הקמת הממשלה החדשה וימשיכו לעשות זאת כל שני וחמישי עד לנפילת הממשלה.

העמותות המשיחיות והימין הקיצוני מצליחים להעלות כמה מאות אנשים להר ולעורר מהומות. יהודים בהר הבית, 31 במאי 2020 (סלימאן חאדר / פלאש 90)

העמותות המשיחיות והימין הקיצוני מצליחים להעלות כמה מאות אנשים להר ולעורר מהומות. יהודים בהר הבית, 31 במאי 2020 (סלימאן חאדר / פלאש 90)

מי בדיוק רוצה לעלות ולהתפלל על הר הבית? הרבנים החרדים, אשכנזים וספרדים, והרבנות הראשית של מדינת ישראל, אוסרים את העלייה והתפילות אל ועל ההר. היהודים החילונים לא עוסקים בתפילות והזרמים הקונסרבטיבים והרפורמים יסכימו, משום דרכי שלום, להימנע מתפילות על הר הבית.  גם הזרם המרכזי של הציונות הדתית האמיתית, ולא המפלגה המתחזה, נשמע להנחיות ההלכתיות של הרבנות הראשית לישראל. נשארנו עם מיעוט שולי שמבקש לגרור את מדינת ישראל בכוח לעימות חזיתי עם העולם המוסלמי. העמותות המשיחיות והימין הקיצוני מצליחים להעלות כמה מאות אנשים להר ולעורר מהומות.

כמה רבני ציונות דתית קיצוניים, בלווי רבנים-ציונים-ליברליים, מבקשים לאפשר "חופש פולחן דתי" על ההר ומתעלמים מהעובדה שבמציאות הפוליטית-דתית הנוכחית, לתפילות הללו יש פוטנציאל להבעיר את המזרח התיכון. הרבנים הקיצוניים מחפשים את ההבערה הזו, והדתיים-ליברליים מתנהגים בתמימות מעושה, בלשון המעטה.

יותר מסוכן מהגרעין האיראני

הגברת המתח המשיחי סביב הר הבית באמצעות "עמותות מקדש" למיניהם, שחונכות כוהנים, לוויים ואחרים לעבודת הקודש, בצרוף פסקי הלכה של רבנים קיצוניים שמעודדים את העלייה להר, הביאו ויביאו קיצונים יהודים להעלות בהר ולנסות לקרב את הקץ. כל ראשי השב"כ לדורותיהם הזהירו אותנו שהאיום של קיצונים יהודים שינסו לפגוע בהר מסוכן מהאיום האיראני.

רק לאחרונה הזהיר אבי אריאלי, מי שהיה ראש החטיבה היהודית בשב"כ, שהסכנה האמיתית לקיומה של ישראל היא לא הגרעין האיראני ולא הטילים של נסראללה, אלא טרוריסט יהודי אחד, שיבוא להר הבית עם מטען. וכך אמר בין היתר: "קחו למשל פיגוע של יהודי בהר הבית, כשיש אלפי מצלמות בטלפונים הניידים, והכל משודר בכל העולם, תוך שנייה, למיליארד ו-600 מיליון מוסלמים. אסון נורא. אני לא בטוח אם מדינת ישראל יכולה להמשיך ולהתקיים לאחר מכן. איראן תנצל מיד את ההזדמנות, ארדואן ינצל מיד את ההזדמנות, וכן הלאה. המשמעות ברורה. האם זה יכול לקרות מחר? כן, זה יכול לקרות מחר".

כל אחד יכול באמצעות חיפוש בגוגל לקרוא על הניסיונות של מחתרות יהודיות או בודדים לפגוע במסגדי הר הבית, ובעיקר את זו של המחתרת הטרוריסטית של שנות ה-80 שנמנעה בנס על ידי השב"כ. וכך כתב עליהם הרב צבי טאו שלא חשוד כאיש שמאל: "יש לנו עסק עם כת משיחית, שרוצה להביא את הגאולה לעם ישראל עם נשק ביד; הוגים רעיונות אליליים מובהקים איך לפעול על ריבונו של עולם לגאול את ישראל בעקבות פיצוץ המסגדים בהר הבית. זוהי תפיסה של לומדי קבלה שטחיים, קטנוניים, כאלה שקופצים מתוך סקרנות אל הקודש עם כל הקטנות שלהם והם גורמים בזה להרס ולחורבן."

העלייה והתפילה של יהודים  על הר הבית אינה ויכוח אקדמי על "חופש פולחן דתי". מדובר בשינוי של הסטטוס קוו בהר הבית ובירושלים שיש לו, כאמור, פוטנציאל למלחמה אזורית. יתכבדו אלו המעוניינים בשינוי הסטטוס קוו על ההר ויעלו את בקשתם ה"תמימה" למשאל עם. לאחר המשאל יוכלו כל המטרילים לעלות ולהתפלל בהר כל שני וחמישי, או פשוט להתפלל בכותל המערבי, כפי שעשו זאת הרבנים אברהם יצחק הכהן קוק והרב בן ציון מאיר חי עוזיאל, זיכרונם לברכה, ואחרים שהבינו כמה דברים בהלכה היהודית.

גדי גבריהו הוא יו"ר פורום תג מאיר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf