newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מחלץ הציפורים נחסם ונעצר, והחסידה מתה

אופיר בן חמו נעצר לאחר שחילץ חסידות שנלכדו בבריכת דגים בקיבוץ מעוז חיים, והורחק לשבועיים מהבריכות. "חושש שהמגדלים והמשטרה יהפכו את זה לשיטה, בשיא עונת הנדידה". כמה ימים לאחר מכן, שוטרים בתִחנה שבה היה עצור קראו לו לחלץ אוח עיטי פצוע

מאת:

אופיר בן חמו, פעיל להצלת ציפורים נודדות, נעצר בשבוע שעבר לאחר שחילץ חסידות שנלכדו בבריכת דגים בקיבוץ מעוז חיים. בית המשפט השלום בטבריה שיחרר אותו למחרת בתנאים, והרחיק אותו לשבועיים מבריכות הדגים בקיבוץ.

ביום רביעי שעבר הגיע בן חמו לבריכות הדגים במעוז חיים בשעות הערב, כדי לחלץ שלוש חסידות שהיו לכודות ברשת המכסה את בריכות הדגים. כשבן חמו ופעיל נוסף סיימו את החילוץ, הם יצרו קשר עם רשות הטבע והגנים כדי להביא את החסידות לטיפול, כאשר אחת מהן היתה בסכנת חיים.

אופיר בן חמו מחלץ חסידה ביום שבו נעצר (צילום: בר פנחס)

"בשלושת השבועות האחרונים חילצנו רק מהרשת שם 21 חסידות". אופיר בן חמו מחלץ חסידה ביום שבו נעצר (צילום: בר פנחס)

"הגעתי לשם כי בשלושת השבועות האחרונים חילצנו רק מהרשת שם 21 חסידות לפני השלוש שחילצנו באותו יום, ועוד שמונה שמצאנו מתות. לכן אנחנו מגיעים לשם מדי יום", סיפר בן חמו ל"שיחה מקומית".

כשבן חמו והפעיל הנוסף עמדו לצאת עם החסידות הפצועות מאזור הבריכה עם מכוניתם, הגיעה לעברם מכונית של שומר שהזעיק את מגדלי הדגים. לפי בן חמו, ארבעה כלי רכב חסמו את מכוניתו. לדבריו, חלק ממי שחסמו אותו הם מי שתקפו אותו בפברואר 2020. עבור אחד המעורבים אז, האירוע הסתיים בהסדר מותנה בדין תקיפה ואיומים.

בן חמו מספר כי אחד מהם קרא לעברו: תצא מהרכב אם אתה גבר. אניח לך את הראש על השביל ואעלה לך עם הגלגל של הרכב על הראש. "זה היה די מלחיץ, מיד התקשרתי למשטרה ולהסביר להם את המצב".

המשטרה הגיעה כעבור כארבעים דקות, אך השוטרים בחרו לעכב דווקא את שני הפעילים. בן חמו ביקש לעצור בדרך כדי להעביר את החסידות לרשות הטבע והגנים, אבל אחת מהן כבר מתה ברכבו. "התקשרתי עוד לפני שחסמו אותנו, ומרשות הטבע והגנים יצאו לעברי, החסידה מתה ב-50 דקות שהמתנו ברכב, היא יכולה להינצל אם לא היו חוסמים אותנו", סיפר בן חמו.

לדבריו, "הרשתות נועדו למנוע מציפורים להיכנס למים, אבל זו מלכודת מוות. גם החברה להגנת הטבע כבר התריעה לפני כמה שנים שהציפורים נלכדות בהן, אבל לא נעשה כלום נגד זה".

בן חמו, בן 34 מבית שאן, הוא פעיל ותיק להצלת ציפורים ופועל נגד הירי הלא חוקי של מגדלי הדגים בציפורים נודדות. מדי שבוע הוא יוצא לבריכות הדגים לאתר ציפורים שנפצעו מירי או שנלכדו בבריכות. בן חמו גם פעיל במאבק לשחרור נחל האסי. זו אינה הפעם הראשונה שחקלאים והמשטרה מתנכלים לו בגלל ניסיונות להציל ציפורים, ובעבר אף ירו לעברו. גם ב-2020 הוא נעצר, וכבר עוכב עשרות פעמים בעבר.

בתחנת המשטרה בבית שאן בן חמו נחקר על הסגת גבול. "הסברתי להם שזו לא עבירה, כי צריך להיות נלווה לזה רצון לבצע עבירה נוספת או להטריד או לפגוע בבעל הנכס. מאז 2016 המשטרה חקרה אותי כחמישים פעם בעקבות תלונות של מגדלי הדגים בחשד להשגת גבול, וכל התיקים נסגרו אף שהודיתי שנכנסתי. הם מראים לי שהפעילות חוקית, כי הם לא מביאים אותה לבית משפט, שהוא יחליט שזה עבירה פלילית. כל עוד שזה לא קרה, הפעילות חוקית".

את הלילה בילו בן חמו והפעיל הנוסף בכלא צלמון, ובבוקר הובאו לבית המשפט השלום בטבריה בפני השפוט יריב נבון. המשטרה ביקשה להרחיק את בן חמו והפעיל הנוסף ל-60 יום מכל אזור עמק המעיינות. הם סירבו, ובהמשך הוסכם כי הוא יורחק ל-14 מבריכות הדגים של מעוז חיים, יפקיד 1,000 שקל וישיג חתימת ערבות של צד ג'.

פגיעה אנושה בפעילות ההתנדבותית

מבחינת בן חמו, הרחקה כזו בשיאה של נדידת הסתיו של הציפורים היא פגיעה אנושה בפעילותו, שאותה הוא עושה בהתנדבות ועל חשבונו. "זה הפך לשיטה", הוא אומר. "לפני כל עונה המגדלים רצים לתחנת המשטרה להגיש תלונות, בלי שהיה שום חיכוך. השוטרים מתעקשים שאבוא לחקירה ומרחיקים אותי. זו לא פעם ראשונה".

לדבריו, מאז המעצר הוא חזר לבריכות אחרות בשטח, ו"(מגדלי הדגים) קיבלו ביטחון. הם אומרים לי, 'גם מפה תורחק'. אני מרגיש שהם תוקפניים יותר. בשש השנים האחרונות ברוב המקומות רגילים לנוכחות שלי, לא מתרגשים ממנה, אבל זה משתנה בשניות".

בן חמו חושש שהמשטרה תאמץ את ההתנהלות הזאת כשיטה, ויש לו רק בקשה אחת: לקבל הכרה מהרשויות בפעילות שלו. "אני לא צריך שכר ולא כלום, רק שיכירו בפעילות שלי, כדי שלא אסיים את היום במעצר, שלא יתייחסו אלי כעבריין".

עו"ד אמנון קרן, שייצג את בן חמו מטעם הקליניקה לצדק סביבתי ולהגנה על זכויות בעלי חיים באוניברסיטת תל אביב, אמר: "הטענה שלנו, שבית המשפט לא רצה לדון בה, היא שכניסה לשטח הזה, שהוא שטח חקלאי שלציבור יש גישה אליו, באופן ממוקד לצורך חילוץ והצלה של ציפורים נודדות, שהן חיות בר מוגנות, לא מהווה עבירה על החוק.

"מדובר בפעילות שצריך לשבח את אופיר עליה ולא לעצור אותו. העובדה שיש מי שלא אוהב שיש עין פקוחה על הנעשה בבריכות הדגים, בהקשר של פגיעה בציפורים או בדגים עצמם, לא אמורה להוות שיקול להרחקה של פעילים משם. הנוכחות של אופיר לתעד את דברים ולחלץ ציפורים לא הופכת את זה להסגת גבול".

למרבה האירוניה, יומיים לאחר ששוחרר, ביום שבת, שוטרים מתחנת המשטרה בבית שאן שבה היה עצור התקשרו לבן חמו כדי שיבוא לחלץ אוח עיטי פצוע שהיה בקרבת התחנה. "הם קראו את הפרסומים והביקורות, וביקשו להצטלם" הוא סיפר.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר באירוע השגת גבול, שבמהלכו נעצר נשוא פנייתך בגין כניסה לשטח בריכות דגים השייך לקיבוץ מעוז חיים. נדגיש כי טיפול בחילוץ הציפורים מתבצע על ידי רשות הטבע והגנים והגורמים המאושרים לביצוע עבודה זו. נציין כי ברגע שנעצר, סירב לשחרור בערבות שהוצע על ידי המשטרה ובחר להגיע לבית המשפט, שם השופט החליט על החמרת תנאי שחרורו".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf