newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מה שאתם לא יודעים על "מבצע ניקוי העיר" של משה ליאון בירושלים

כבר כמה חודשים מתקיים תהליך שקט של פיטורים והפרטה באגף שיפור פני העיר בעיריית ירושלים. העובדים נדחפים להתמודד על האפשרות להפוך לעובדי קבלן, ומפחדים להפגין. לאן נעלמה הבטחת הבחירות "בירושלים בראשותי לא יהיו עובדי קבלן"?

מאת:
הפגנה של קבוצת יאלל"ה – ירושלים אומרת לא להפרטה, מול עיריית ירושלים, ב-28 באוקטובר 2021 (צילום: ויסאל רעד)

העובדים חששו להגיע. הפגנה של קבוצת יאלל"ה – ירושלים אומרת לא להפרטה, מול עיריית ירושלים, ב-28 באוקטובר 2021 (צילום: ויסאל רעד)

כבר כמה חודשים מתקיים תהליך שקט של פיטורים באגף שפ"ע (שיפור פני העיר) בעיריית ירושלים. במקום העובדים המפוטרים ייכנסו קבלנים, ואתם עובדי קבלן. רוב הסיכויים שלא שמעתם על זה. העובדים לא יצאו להפגין, ומאבק בלי פנים פשוט לא מקבל מספיק תהודה.

בערב סוכות קיבלו כמעט 70 עובדי שפ"ע מכתבי פיטורין, ומכתב סופי יצא השבוע. בסוף החודש הם יסיימו את תפקידם. מדובר בעובדים ותיקים, שנתנו את רוב שנותיהם לעירייה. רובם ללא השכלה או הכשרה פרט להכשרתם המקצועית הספציפית. בגילם, סיכויי העסקתם אינם גבוהים במיוחד. הם צפויים למצוא את עצמם מחוץ לשוק התעסוקה, בלי יכולת לפרנס את עצמם ואת משפחותיהם בכבוד, בתקופה שבה משבר הקורונה ממילא הוביל לשחיקה קשה של מעמד הביניים והמעמד הנמוך במדינה.

במקביל לפיטורים יצא מכרז עם מספר תקנים נמוך ממספר המפוטרים. העובדים קיבלו עידוד להגיש מועמדות למכרז, והסאב-טקסט אמר: לא שווה לכם לעשות בעיות. וכך, הם חוששים להתנגד ולהפגין. אבל מהקשבה לסיפוריהם הקשים קמנו קבוצת פעילים יאלל"ה – ירושלים אומרת לא להפרטה, כדי להשמיע את קולם. היום (חמישי) קיימנו הפגנה מול עיריית ירושלים במחאה על ההפרטה. העובדים, כאמור, חששו להגיע.

כבר ב-2019 היה מהלך הפרטה של עובדי טיאוט באגף התברואה. אז רצו לפטר 250 עובדים. העובדים נאבקו. בסופו של דבר חלקם נשארו, חלקם פרשו בתנאים מיטיבים וחלק קטן פוטר. נחתם הסכם חדש, שבו כביכול הובטח שלא תהיה הפרטה. אבל מאז מופעלים לחצים גדולים על עובדים לאפשר להפרטה לקרות, מה שעלול להוביל למספר מפוטרים גדול בהרבה. והצעד הכואב הזה נעשה בהסכם עם ההסתדרות.

70 לא נשמע כמו מספר גדול, אבל אם המהלך הזה יעבור חלק, הפתח להמשך התהליך שבו עלולים להיות מפוטרים מאות עובדי עירייה גדל.

העסקה קבלנית היא אחת התופעות הבעייתיות בשוק העבודה בישראל. עובדי הקבלן מגיעים לרוב מאוכלוסיות מוחלשות ועניות, שקל לפגוע בזכויותיהן. פרט לכך, ההעסקה הקבלנית מנתקת בין המעסיק האמיתי לעובד, ושוללת את תחושת היציבות והמשמעות ואת החיבור לסביבה החברתית.

בעבר הלא רחוק גם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, היה מודע לכך. בקמפיין הבחירות שלו ב-2018 אמר שידאג לעובדים, יעביר עובדים בחברות הבנות להעסקה ישירה ולא יאפשר הפרטת שירותים. לפני הבחירות הוא צוטט באומרו: "בירושלים בראשותי לא יהיו עובדי קבלן. כולם ראויים לאותם התנאים וכך זה יהיה בכהונתי".

משה ליאון ביום בחירתו לראשות עיריית ירושלים, ב-14 בנובמבר 2018 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

תפנית של 180 מעלות. משה ליאון ביום בחירתו לראשות עיריית ירושלים, ב-14 בנובמבר 2018 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

ליאון אף חבר אז לדני בונפיל, יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים, לקמפיין שטען שליאון ידאג לעובדים. שניהם עשו כעת תפנית של 180 מעלות, ופתאום תומכים בתהליך ההפרטה, וממתגים אותו כמשהו שיתרום לניקיון העיר ולרווחת תושבי ירושלים.

אם עובד עירייה מפחד לצאת להפגין על זכויותיו ועל האפשרות להישאר בעבודה שעבד בה במסירות רוב חייו, מה יקרה לעובד קבלן? אם העירייה ואיגוד העובדים לא מגינים על העובדים שלהם, מי יגן על עובדי הקבלן? האם זה מחיר שאנחנו מוכנים לשלם תמורת שיפור מסוים בניקיון העיר?

אנחנו חייבות וחייבים להפסיק את המהלך הזה – למנוע את ההפרטה בעיריית ירושלים, ולהמשיך לפעול למען העסקה ישירה והוגנת בכל הרשויות המקומיות.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "במסגרת רפורמת הניקיון, חתמה עיריית ירושלים על הסכם עם הסתדרות מרחב ירושלים וארגון עובדי העירייה, שיסדיר את העברת האחריות על אחזקת וניקיון הגנים הציבוריים והפארקים למיקור חוץ.

"ההסכם כולל שינויים ארגוניים באגף שיפור פני העיר, במטרה לשפר את נראות המרחב הציבורי, השירות ואיכות החיים של תושבי העיר. ההסכם כולל מתן אפשרויות פרישה מרצון וסיום העסקת עובדים בתנאים מיטיבים לעובדים. עובדים אלו יוכלו לגשת למכרזים אשר ייפתחו בקרוב לתפקידי ניהול ופיקוח באגף. רפורמה זו מהווה נדבך נוסף למהפכה המתבצעת במרחב הציבורי בירושלים".

בעירייה בחרו לא להתייחס לשאלה אם מופעל לחץ על העובדים כדי שיסכימו למהלך.

תני רוטמן היא פעילה ביאלל"ה – ירושלים אומרת לא להפרטה, ורכזת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה והוגנת

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf