newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מבחן המשילות של מירי רגב

שרת התחבורה הצהירה עם כניסתה לתפקיד כי היא "באה למשול". המבחן הראשון שלה יהיה להוציא אל הפועל את תוכנית התשתיות ליישובים הערבים בהיקף של 20 מיליארד שקל, שהיא עצמה קידמה בכהונתה הקודמת

מאת:
חזרת רגב למשרד התחבורה מחייבת אותה לממש את הצהרותיה בעבר ובהווה. שרת התחבורה הנכנסת, מירי רגב, עם שרת התחבורה היוצאת, מירב מיכאלי (אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

חזרת רגב למשרד התחבורה מחייבת אותה לממש את הצהרותיה בעבר ובהווה. שרת התחבורה הנכנסת, מירי רגב, עם שרת התחבורה היוצאת, מרב מיכאלי (אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

לפני שנתיים בדיוק הכריזה שרת התחבורה דאז, מירי רגב, בגאווה על תוכנית אסטרטגית חסרת תקדים לשיפור תשתיות הכבישים ביישובים הערביים: "הצבנו יעד ברור לקדם בעשור הקרוב את תשתיות התחבורה והשירות התחבורתי ביישובים הערבים. המהפכה הזו היא חלק מתפיסת ה'צדק התחבורתי' שאני מובילה", אמרה רגב במעמד השקת התוכנית. כדי להוכיח כוונה, הקצתה רגב 30 מיליון שקלים להכנת התוכנית. באורח פלא היו במשרד התחבורה מי שלקחו את הנושא ברצינות, ועכשיו, שנתיים אחרי ההכרזה הפומפוזית, הגיע זמן התשלום.

במהלך ימיה הקצרים של הממשלה היוצאת, טענו רגב וחבריה כי "מס עבאס" עומד על 53 מיליארד שקלים. 33 מתוכם נגזרים מתוכנית החומש לחברה הערבית, 20 המיליארד הנוספים הם אותה תוכנית תשתיות כבישים שמירי רגב וממשלת הליכוד קידמו. אלא ש"מס עבאס" התגלה כנמוך במיוחד, ומתוך 20 מיליארד השקלים, עלותה הכוללת של התוכנית ביישובים הערבים (כ-450 פרויקטים), הוקצו מיליארד בלבד, ו-19 מיליארד נוספים עומדים כעת לפתחה של רגב. תוכנית תשתיות הכבישים ביישובים הערביים צפויה להיפרס על פני עשור. מיליארד השקלים שהוקצו עבורה בשנת 2022 יממנו כ-40 פרויקטים וביצוע חלקם אף כבר יצא לדרך.

את התוכנית יזם למעשה אגף התקציבים באוצר, מתוך ההכרה שקידום תשתיות מזמין קידום חברתי וכלכלי. משרד התחבורה בזמן כהונתה של רגב אימץ את היוזמה, וכאמור, בברכת השרה קידם את הכנתה. כעת עומדת בפני שרת התחבורה הנכנסת הזדמנות להשלים את המהלך ולהבטיח תקצוב לפרויקט. ללא תקציב זה יעמדו הרשויות הערביות לא רק בפני כביש משובש, אלא גם בפני שוקת שבורה, שכן במסגרת פירוט תוכנית החומש ליישובים הערביים מתחבא סעיף הקובע כי אם תוכנית זו לא תכלל בתקציב המדינה, יזכו היישובים הערביים לסכום המוערך בעשרות מיליוני שקלים בלבד עבור כל 133 יישובי החברה הערבית גם יחד.

כיום, פרויקט סלילת כביש באורך כ-500 מטר מוערך בכ-20 עד 40 מיליון שקלים, כך שמדובר למעשה בביצוע של 2-3 פרויקטים בשנה, בהשוואה לכ-40 שאפשר לבצע בהינתן תקציב שנתי של מיליארד שקלים, בדומה לזה שניתן בשנה החולפת.

"צדק תחבורתי"

שיקום התשתיות ביישובים הערביים הוא תוכנית אסטרטגית, שבכוחה ליצור מנוע צמיחה אדיר – לא רק לחברה הערבית, אלא לתועלת המדינה כולה. כל מי שעבר ביישוב ערבי מכיר את הכבישים הצרים, את היעדר המדרכות, את החניות הלא מוסדרות, את האספלט השבור והמהמורות. שיפור תשתיות הכבישים לא יוביל רק לנסיעה חלקה יותר, אלא ישמש ככלי חשוב במאבק לצמצום מספר תאונות הדרכים המחריד ביישובים הערביים. כשליש מבין ההרוגים בכבישים בכל שנה הם אזרחים ערבים, כשמצב התשתיות הוא אחד הגורמים המרכזיים לכך.

תשתיות ראויות, מעבר להיבט הערכי ונושא הצדק החלוקתי, יאפשרו את שיפור רמת התחבורה הציבורית ביישובים הערביים וצמצום התלות הכמעט מוחלטת כיום ברכב הפרטי. לתחבורה ציבורית יעילה תפקיד מכריע בקידום הכלכלה. היא מאפשרת הרחבה של אפשרויות תעסוקה, מקדמת רכישת השכלה גבוהה ומנגישה שירותי בריאות ואחרים. כל אלו עשויים להביא לקידום משמעותי של החברה הערבית והכלכלה הישראלית, להפחית את שיעור העוני ולצמצם את היקף האלימות.

חזרת רגב למשרד התחבורה מחייבת אותה לממש את הצהרותיה בעבר ובהווה. "צדק תחבורתי", הגדירה זאת בעת השקת התוכנית. "באנו למשול", הצהירה עם כניסתה שוב לתפקיד. כעת מוטלת עליה האחריות לעמוד מאחורי הצהרותיה בדבר צדק, משילות ופריפריה, ולדאוג שאלו יקבלו ביטוי בתקצוב התוכנית.

רועי ברק הוא רכז תחום תחבורה בעמותת סיכוי-אופוק, הפועלת לקידום שוויון וחברה משותפת בין האזרחים הערבים והיהודים במדינה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf