newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאחז ארכיאולוגי בגדה: רשות העתיקות חוצה את הקו. הירוק

אף שאמנות בינלאומיות אוסרות על כוח כובש לבצע חפירות בשטח כבוש, אלא למטרות הצלה, רשות העתיקות לא רק חופרת בגדה, אלא לאחרונה אף התגאתה במחנה שהקימה שם ומזמינה ישראלים להצטרף אליה

מאת:
בממשלה הנכנסת צפויה רשות העתיקות לעבור לידי משרד המורשת, הנמצא בידי הרב עמיחי אליהו מעוצמה יהודית. מערות מורבעת (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)

בממשלה הנכנסת צפויה רשות העתיקות לעבור לידי משרד המורשת, הנמצא בידי הרב עמיחי אליהו מעוצמה יהודית. מערות מורבעת (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)

מסמך האיחוד האירופי שנחשף השבוע בחדשות 13, העוסק בהשתלטות הישראלית על שטחי C, נכתב כבר לפני חצי שנה, אבל השבוע האחרון הוכיח עד כמה הוא מדויק ואקטואלי. לפי הפרסומים, אחד מארבעת הסעיפים במסמך קובע כי יש לעקוב אחר פעילות ארכיאולוגית ישראלית בשטח ולנטר אותה, מאחר שהיא משמשת את ישראל להצדיק את ההיאחזות שלה בשטחי הגדה המערבית ולמעשה לטשטש את ההפרדה בין שטחי A,B ו-C.

אמנות בינלאומיות עליהן חתומה מדינת ישראל (וגם כאלה שבחרה שלא לחתום עליהן) מגדירות את הממצא הארכיאולוגי שמוצאו בשטח הנמצא בתפיסה לוחמתית, קרי כבוש, כנכסי תרבות ומורשת של האוכלוסייה הנכבשת. האמנות מבקשות להגביל את הכוח הכובש מלקיים חפירות ארכיאולוגיות, מלבד חפירות שמטרתן לשרת את האוכלוסייה, כמו חפירות הצלה למשל (חפירה שנערכת כדי לחלץ את הידע והממצאים לפני פיתוח), וכמובן אוסרות להוציא את הממצאים מהשטח הכבוש.

מאז 1967 פועלות כל ממשלות ישראל בשטחים שמעבר לקו הירוק כשטח כבוש, ללא קשר לעמדתן הפוליטית. לשם כך, הוקם קצין מטה ארכיאולוגיה במנהל האזרחי אשר פועל לפי החוק הירדני (ובתוספת תיקונים מכוח צווים צבאיים) ומשמש כסמכות המקצועית העליונה האמונה על טיפול בעתיקות. מאותן סיבות, משרדי קצין המטה ומחסניו נמצאים מעבר לקו הירוק, עד עצם היום הזה.

מדינת ישראל אינה חתומה על כל האמנות וקשה להגיד כי גם באלו שהיא חתומה עליהן היא דבקה קלה כחמורה. ממצאים משטחים כבושים נמצאים במוזיאון ישראל, בבית רשות העתיקות, באוספי האוניברסיטאות השונות, ואפילו בבית המשפט העליון. חלק מהממצאים (כמו מגילות ים המלח) אף "מטיילים" בתערוכות בעולם. למרות כל אלה, עדיין, מדינת ישראל השתדלה שלא לדרוס את האמנות ברגל גסה. אלא שהתחזקות הימין וקבוצות הלחץ של המתנחלים העוסקות בארכיאולוגיה הובילו בשנים האחרונות קמפיין הדורש לעשות בדיוק את זה, וקורא לכניסתה של רשות העתיקות לגדה בתואנה של פגיעה באתרי עתיקות במסגרת מעשי שוד ואפילו הרס מכוון.

ממחנות ארכיאולוגיים להתנחלויות

בשנה האחרונה, "ממשלת השינוי" הובילה מהלך של הכנסת היחידה למניעת שוד של הרשות לפעילות בגדה המערבית. היות שרשות העתיקות (על שלל יחידותיה) פועלת מתוקף חוק ישראלי, משמעות המהלך היא החלה מסוימת של החוק הישראלי בגדה וסיפוח זוחל. אבל בשבוע האחרון הרחיקה הרשות לכת, ובהודעה לעיתונות שפרסמה הודתה שניהלה חפירה בשיתוף עם קמ"ט ארכיאולוגיה בנחל דרגה שמעבר לקו הירוק. הממצאים, לפי ההודעה, יוצגו במודיעין שבתוך הקו הירוק. ואם לא די בשני אלו, היא אף הזמינה ישראלים לחפור עימה במקום, והקימה עבורם מאחז במצוקי דרגות, הנמצאים גם הם מעבר לקו הירוק.

למחנות ארכיאולוגיים תפקיד היסטורי בהתנחלות הישראלית בגדה. ההתנחלות בשילה הוקמה בשנת 1978 תחת מסווה של מחנה ארכיאולוגי. שיטה דומה ננקטה בעמונה כ-20 שנים מאוחר יותר. גם אם אין כוונה להפוך את המחנה להתנחלות, הקמת המחנה היא עוד אחיזה ישראלית בשטח שיכולה להרחיק פרטים וקהילות פלסטיניות מאדמתם. וכמובן, לאחר שקם מחנה, נדרשת גם נוכחות צבאית כדי לשמור על הישראלים שבו.

חבר הכנסת עופר כסיף מסיעת חד"ש-תע"ל שלח השבוע מכתב לאלי אסקוזידו, מנכ"ל רשות העתיקות, ובו נכתב, בין השאר: "הממצאים בשטחים הכבושים הם לא נכסי מורשת של מדינת ישראל. הוצאת הממצאים מחוץ לשטחים הכבושים אל תוך הקו הירוק והצגתם במודיעין, שבתוך הקו הירוק, מנוגדים לאמנות בינלאומיות שאוסרות להוציא ממצאים משטח כבוש", ודרש ממנכ"ל הרשות להעביר את הממצאים לקמ"ט ארכיאולוגיה.

באותו יום בו נשלח המכתב, שיתף אסקוזידו בערוץ הטלגרם שלו הודעות כמו זו: "תדריך בוקר ויציאה לעוד יום עבודה במדבר יהודה. מערות המורבעת. 100 מתנדבים ישנו בלילה במחנה במדבר יהודה. בוקר חדש בדרך לעוד יום חפירה", ואת ההודעה סיים כך: "תודה לצוות יחידת מניעת השוד המוביל את הפרויקט ולאמיר גנור מנהל היחידה למניעת שוד".

נזכיר שכל הפעולות הללו מבוצעות על ידי רשות העתיקות תחת "ממשלת השינוי". בממשלה הנכנסת צפויה רשות העתיקות לעבור ממשרד התרבות לידי משרד המורשת, הנמצא בידי הרב עמיחי אליהו מעוצמה יהודית, והמנהל האזרחי וקמ"ט ארכיאולוגיה לידי בצלאל סמוטריץ'.

אם נחזור למסמך האיחוד, הסעיפים נכתבו עוד טרם הקמת הממשלה החדשה. סביר להניח שסמוטריץ' ואליהו ישמחו לאמץ את המלצות עמותות המתנחלים שפורסמו לפני כשנה וחצי, הקוראות להעביר את הסמכות על אתרי המורשת בגדה לידי רשות העתיקות. אם מהלך כזה יקרה, יהיה זה צעד נוסף בדרך לסיפוח "מלא-מלא" של שטחי C. ולצד המשך הפעילות באתרים כמו הר עיבל (אשר נמצא בשטח B), ניתן לסמן גם את היעד הבא – פירוק דה-פקטו של הסכם אוסלו ומחיקת ההבחנה בין שטחי A, B ו-C.

אלון ארד הוא מנכ"ל ארגון עמק שווה. אורי ארליך הוא דובר הארגון.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf