newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חשש כבד לחיי העציר הפלסטיני השובת רעב 72 יום

מאהר אלאח'רס, השובת רעב במחאה על מעצרו המנהלי, הובהל לפני כחודש לבי"ח בשל הידרדרות במצבו. פעילים וחברי כנסת שביקרו אותו היום הביעו דאגה עמוקה לחייו. "אם ימות, דמו בראשה של ממשלת ישראל"

מאת:

מאהר אלאח'רס, פלסטיני בן 49, שובת רעב מזה 72 יום במחאה על מעצרו המנהלי ושותה רק מים. הוא מאושפז בבית החולים קפלן ברחובות, שם הוא מסרב לטיפול רפואי עד שיובטח לו שלא ייעצר לאחר שיפור במצבו. לפני שבועיים בית המשפט ״הקפיא״ את מעצרו עד שיחול שיפור במצבו, אך אסור לו לעזוב את בית החולים, והוא חושש שייעצר בשנית לאחר שישוב לאכול.

שובת הרעב מאהר אלאח׳רס בבית החולים קפלן (צילום: שיחה מקומית)

הודיע כי ימשיך לסרב לקבל טיפול רפואי והזנה בבית החולים עד אשר יובטח לו שמעצרו המנהלי לא יחודש עם שיפור במצבו. שובת הרעב מאהר אלאח׳רס בבית החולים קפלן (צילום: שיחה מקומית)

היום (שלישי) קיימו מספר פעילים, ביניהם פעילים בארגון "לא למעצרים מנהליים", וכן מספר חברי כנסת ביקור סולידריות בבית החולים. עורכת דינו, אחלאם חדאד, סיפרה מחוץ לבית החולים כי חלה התדרדרות במצבו של אלאח'רס. ״מצבו מאוד חמור. הרופאה שדיברתי איתה היום אמרה שהוא סובל מניוון שרירים בידיים וברגלים וניוון במוח. היא אמרה לי ׳תזהרו, הוא עלול למות׳״.

חדאד ביקשה מהרופאה לרשום את הדברים בדו"ח רפואי כדי להעבירם לבית המשפט, לאחר שבדיווחים קודמים נמסר שהוא ״יציב יחסית״. אלאח'רס, הובהל לבית החולים קפלן ב-6 בספטמבר בשל הדרדרות במצבו הרפואי. לדברי ארגון רופאים לזכויות אדם, לפי שתי חוות דעת רפואיות שהתקבלו מבית החולים, אלאח'רס מצוי במצב המסכן איברים עד כדי סכנת חיים. עוד צוין בחוות-הדעת, כי למרות האישור שהתקבל מועדת האתיקה של בית החולים, הצוות המטפל לא כפה בכוח טיפול באלאח'רס, לנוכח התנגדותו לכך.

מאהר אלאח'רס, אב לשישה ילדים מהכפר סילת אלדאהר, נעצר ב-28 ביולי וב-7 באוגוסט הוטל עליו מעצר מנהלי למשך ארבעה חודשים. הוא שובת רעב מיום מעצרו. לפני כשבועיים, בעקבות עתירה שהגיש אלאח'רס נגד מעצרו המנהלי, החליטו שופטי בית המשפט העליון עמית, מינץ וגרוסקופף, כי לאור מצבו הבריאותי הקשה יש להתלות את מעצרו המנהלי ולאפשר לו לקבל טיפול רפואי בבית החולים. עם זאת, קבעו השופטים כי לרשויות הביטחון הישראליות תעמוד האפשרות לחדש את מעצרו המנהלי לאחר שיפור במצבו הבריאותי. בעקבות זאת, הודיע אלאח'רס כי ימשיך לסרב לקבל טיפול רפואי והזנה בבית החולים עד אשר יובטח לו שמעצרו המנהלי לא יחודש עם שיפור במצבו.

אלאח׳רס מאושפז במחלקה הפנימית בבית החולים ונראה תשוש, חיוור ועייף. בקול חלש ורועד הוא אמר כי ימשיך בשביתה עד שישוחרר, הודה בקול חלש למי שעומד לצידו והביע תקווה שהמקרה שלו וחוסר הצדק שנעשה עימו ״יופץ כאן ובכל העולם״.

אשתו של אלאח'רס, תגריד, קיבלה היום אישור להיכנס מהגדה לבית החולים. זוהי הפעם השניה שהיא מבקרת אותו מאז נעצר והחל בשביתת הרעב. ״הוא חלש מאוד ומתעייף כשהוא מדבר״, סיפרה תגריד מחוץ לבית החולים. ״הוא סובל מבעיות לב וכאבים עזים. אנחנו חוששים לחייו. מאהר הוא אדם פלסטיני שאוהב את מולדתו ואת עמו. הוא שובת למען הכבוד שלו ושל העם הפלסטיני״.

עוד הוסיפה: ״בעלי עצור ללא כל סיבה. בעבר איימו עליו שיעצרו אותו ויהרסו אותו, מטרות השביתה היא היא שחרור״. היא סיפרה כי ילדה לא קיבלו אישורי כניסה לישראל וכי הם ״דרוכים לשמוע חדשות על מצבו ורק מחכים שישוב הביתה״.

תגריד, אשתו של של שובת הרעב מאהר אלאח׳רס, מחוץ בלית החולים קפלן עם צילום של בעלה לפני השביתה ובמהלכה. (צילום: אורן זיו)

תגריד, אשתו של של שובת הרעב מאהר אלאח׳רס, מחוץ לבית החולים קפלן עם צילום של בעלה לפני השביתה ובמהלכה. (צילום: אורן זיו)

חברי הכנסת עופר כסיף, אחמד טיבי ואוסמה סעדי מהרשימה המשותפת אשר הגיעו לבקר את אלאח'רס עוכבו במשך קרוב לעשרים דקות בכניסה לבית החולים, זאת למרות שאלאח'רס אינו מוגדר כעצור ומותר לבקר אותו כפי שניתן לבקר כל חולה אחר. חברי הכנס טיבי וסעדי הורשו להיכנס רק אחרי התערבותו של סגן מנהל בית החולים, שהורה למאבטחי בית החולים אפשר לרכביהם להיכנס.

״ביקרתי את אלאח'רס כבר לפני שבועיים אך מאז מצבו הדרדר, הוא סובל ומתייסר. היה וימות, דמו בראשה של ממשלת ישראל״, אמר ח״כ כסיף ל"שׁיחה מקומית". ״פניתי לשר הביטחון ודרשתי לשחרר אותו בגלל מצבו הרפואי, אך הבנתי שיש סירוב מגורמי ביטחון״, הוסיף.

תגריד, אשתו של של שובת הרעב מאהר אלאח׳רס, אורכת דינו אחלאם חדאד וח״כ עופר כסיף מחוץ לבית החולים קפלן. (צילום: אורן זיו)

תגריד, אשתו של של שובת הרעב מאהר אלאח׳רס, אורכת דינו אחלאם חדאד וח״כ עופר כסיף מחוץ לבית החולים קפלן. (צילום: אורן זיו)

חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי בבית החולים קפלן (צילום: שיחה מקומית)

חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי בבית החולים קפלן (צילום: שיחה מקומית)

״מעצר מנהלי הוא הכלי המכוער ביותר״, אמר ח״כ טיבי בכניסה לבית החולים, ״מכיוון שאין אישומים, רק תיק חשאי. הוא בסכנת חיים ולכן הגענו לכאן לדרוש את שחרורו״.

כפי שפרסמה הגר שיזף ב״הארץ״, בעתירה נוספת שהוגשה נגד מעצרו בשבוע שעבר לבג״ץ, הציגה פרקליטות המדינה, שמייצגת את פיקוד מרכז ושירות הביטחון הכללי (שב"כ) בעתירה סרטון בו נטען כי אלאח'רס מתגאה בחברתו בג׳יאהד האסלאמי, יום לאחר שמעצרו הקופא.

באותו היום, לבקשת עורכת דינו של אלאח'רס, הגישה פרקליטות המדינה תמלול של הסרטון ואז התברר כי לא מוזכרת בו כלל כל אמירה שלו בנוגע לג'יהאד האסלאמי, אלא רק כוונתו להמשיך בשביתת הרעב עד שישוחרר או ייהפך לשהיד, לצד קריאה להגן על מסגד אל־אקצא והבעת רצון להתפלל.

ארגון אמנסטי ישראל קרא היום לשחרר בדחיפות את אלאח'רס. בארגון ציינו כי החלטת בית המשפט העליון על קפאת המעצר היא ״התפלפלות משפטית מביכה״, מכיוון שהכוונה היא לחדשו כשיתאושש.

בהודעת הארגון הודגש כי אלאח׳ראס הוא רק אחד מבין מאות עצירים מנהליים. ״על ישראל לשחרר מיידית כל העצורים המנהליים או להביאם למשפט צדק, הוגן ושקוף לפי הסטנדרטים הבינלאומיים. הרשויות הישראליות משתמשות בפרקטיקה הרסנית זו בניגוד לחוק הבינלאומי, ככלי לדיכוי חברתי ופוליטי של העם הפלסטיני, תוך הפרה חמורה של זכויות האדם״, נאמר בהודעת הארגון.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf