newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חוץ מטראמפ, העולם עדיין מחויב להגדרה עצמית בסהרה המערבית

תהליך השלום בסהרה המערבית תקוע כבר שנים, אבל גם הכרה של טראמפ בריבונותה של מרוקו עליה לא מערערת את הזכות שלה להגדרה עצמית. פעיל מסהרה המערבית כותב ל"שיחה מקומית"  

מאת:

הנשיא האמריקאי הכריז בטוויטר ביום חמישי שעבר (10 בדצמבר) שחתם על הצהרה המכירה בריבונות של ממלכת מרוקו על סהרה המערבית. על פי הנשיא היוצא, מרוקו תהיה מחויבת לנרמל את יחסיה עם ישראל, כפי שעשו לאחרונה כמה מדינות ערביות נוספות.

אירוע במחנה של פליטים מסהרה המערבית בטינדוף (ויקימדיה CC BY-SA 2.0)

אירוע במחנה של פליטים מסהרה המערבית בטינדוף שבאלג'יריה (ויקימדיה CC BY-SA 2.0)

הנשיא האמריקאי היוצא החליט גם לפתוח קונסוליה בדח'לה כדי לעודד משקיעים אמריקאים להשתתף בפיתוחה של סהרה המערבית.

ההחלטה המדינית הזו התקבלה חודש לאחר עלייה במתח באזור בעקבות התנגשויות בין חזית פוליסרי"ו (הנאבקת לעצמאות סהרה המערבית) ובין צבא מרוקו באזור החיץ בגווֶגָראט, בדרום-מערב הרחוק של סהרה המערבית, שטח הנמצא תחת כיבוש מרוקאי מאז 1975.

האירועים האלה הובילו את "מועצת השלום והביטחון של איחוד אפריקה" להעלות את עניינה של סהרה המערבית על סדר היום השבוע.

בו בזמן, מרוקו העניקה לדונלד טראמפ את מה שנראה כתמורה, כלומר נורמליזציה של יחסיה עם ישראל: הכרה רשמית, טיסות ישירות בין מרוקו וישראל, שיתוף פעולה כלכלי וטכנולוגי.

שאלת מעמדה של סהרה המערבית, שבהמתנה להסדר סופי מוגדרת עדיין על ידי האו"ם כ"טריטוריה לא אוטונומית" או כ"טריטוריה ללא ממשל עצמי", נותרה במשך עשורים רבים ללא פתרון בציפייה למשאל עם שאמור להיערך בחסות האו"ם, שניצח על הסכם השלום ב-1991.

פוליסרי"ו קוראת למשאל עם בניהול האו"ם להגדרה עצמית, בעוד מרוקו, הכובשת יותר משני שליש מהשטח המדברי העצום, מציעה תוכנית אוטונומיה תחת הריבונות שלה. תוכנית השלום נמצאת כרגע במבוי סתום.

כפי שהכיר האו"ם, סהרה המערבית הוא שטח הממתין עדיין לתהליך הדה-קולוניזציה שלו והוא איננו חלק ממרוקו. אפשר לצטט בהקשר הזה את בית הדין האירופי לצדק שאישר כמה פעמים בהחלטותיו כי "מרוקו ומערב הסהרה הן שתי מדינות נבדלות ונפרדות".

האו"ם, מצידו, הכריז שהעמדה שלו בנוגע למערב סהרה "לא השתנתה". הארגון קורא כבר שנים, ללא הצלחה יתרה, להסדר מדיני. יש לציין שהשיחות תקועות מאז אביב 2019, לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים של השליח המיוחד של האו"ם להביא את שני הצדדים לסכסוך לידי הסכמה על פשרה ועל פתרון מוסכם.

בתשובה לשאלה על החלטתו של טראמפ בשולי פסגת האקלים, מזכ"ל האו"ם אמר שהפתרון לשאלת סהרה המערבית צריך להימצא "על בסיס החלטות מועצת הביטחון". תמיכתו של האו"ם בעניין הסהראווי קיבלה חיזוק נוסף ביום שישי, לאחר שעצרת האו"ם אימצה, ללא הצבעה, החלטה התומכת בפתרון שיבטיח לעם בסהרה המערבית את הזכות להגדרה עצמית.

בו זמן, המשיכו להישמע ברחבי העולם תגובות המגנות את הנורמליזציה של יחסי מרוקו-ישראל באמצעות ההכרה של טראמפ בריבונות לכאורה של מרוקו על סהרה המערבית.

על פי דבריו של מוחמד סידאתי, הנציג של חזית פוליסרי"ו בצרפת, עמדתו של טראמפ בנוגע לסהרה המערבית היא "תקדים במדיניות של הממשלה האמריקאי כלפי השאלה הסהראווית" ו"הפרה בוטה של הזכות של העם הסהראווי להגדרה עצמית".

ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ, הביע צער על החלטתו החד-צדדית של הנשיא להכיר ב"מרוקאיוּת" של סהרה המערבית, שכן בכך הוא ויתר על שלושים שנה של מדיניות אמריקאית בעניין סהרה המערבית "תמורת הישג מהיר במדיניות החוץ".

השליח המיוחד של "משלחת האו"ם לסהרה המערבית" (מינורס"ו), פרנצ'סקו בסטאלי, קרא לדחות את ההחלטה של הנשיא היוצא. הוא גם הזמין את הממשל החדש של ג'ו ביידן "להפוך את ההחלטה בהתאם לחוק הבינלאומי".

חזית השמאל בפרלמנט האירופי הביעה דחייה "חד משמעית" של ההחלטה של טראמפ להכיר בריבונות המרוקאית על סהרה המערבית כאמצעי לסחיטת נורמליזציה עם ישראל, והגדירה אותה כצעד פרובוקטיבי של הפרה בוטה של החוק הבינלאומי.

כריסטופר רוס, לשעבר שגריר אמריקאי ושליח של האו"ם לסהרה המערבית, כתב בדף הפייסבוק שלו: "ההחלטה הטיפשית והפזיזה הזו סותרת את המחויבות האמריקאית לעקרונות של אי-תפיסת שטח בכוח ושל זכות העמים להגדרה עצמית, המקודשות שתיהן באמנת האו"ם. נכון שהתעלמנו מהעקרונות האלה בנוגע לישראל ומדינות אחרות, אבל אין זה תירוץ להתעלם מהם בסהרה המערבית".

למעשה, ההסכם בין ישראל למרוקו אינו מפתיע איש. שתי המדינות מנהלות כבר 60 שנה יחסי שיתוף פעולה קרובים אבל חשאיים. ישראל תמיד הושיטה שירותים אדירים לממלכת מרוקו, ומרוקו תמיד היתה שם כשישראל ביקשה ממנה.

ההסכם הזה הוא תוצאה של השליחות שהטיל טראמפ על חתנו ג'רארד קושנר ב-2017 להגיע ל"הסכם סופי", מה שהוגדר מאוחר יותר כ"עסקת המאה", בין ישראל והעולם הערבי. שלום לא בא, אבל המהלך הדיפלומטי הזה הוליד שורה של הסכמים המעצבים שינויים חדשים במזרח התיכן ומציירים מפה חדשה לא רק במזרח התיכון אלא גם בצפון אפריקה.

מוחמד ברהים הוא פעיל מסהרה המערבית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf