newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חבר ועדת המעקב עצור בגלל פוסטים בפייסבוק. "זו רדיפה פוליטית"

מוחמד כנאענה מוחזק במעצר כ-3 שבועות בגין פירסומים ברשת החברתית ונאום פוליטי. עו"ד ג'בארין: "כתבי אישום שמתחילים במילים גדולות ומתבססים על פרסומי עבר מבטאים היטב כמה הם מאולצים"

מאת:

מוחמד כנאענה, מזכ"ל תנועת אבנאא אל בלד וחבר בוועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, מוחזק במעצר כשלושה שבועות לאחר שנאם בהפגנה בשייח ג'ראח וקרא לשוטרים ערבים לעזוב את המשטרה.

ביום חמישי שעבר הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום נגדו, שכולל 20 סעיפים של הזדהות עם ארגון טרור וארבעה סעיפים של הסתה לטרור – כולם בנוגע לפרסומים בנושאים פוליטיים בחשבונות הפייסבוק שלו.

כתב אישום בגין פרסומים פוליטיים. מוחמד כנאענה ב-2014 (צילום: רוני שוצר / פלאש90)

כתב אישום בגין פרסומים פוליטיים. מוחמד כנאענה ב-2014 (צילום: רוני שוצר / פלאש90)

תנועת אבנאא אלבלד, או בני הארץ, היא תנועה לאומית-פוליטית של פלסטינים אזרחי ישראל, הפועלת למען מדינה אחת חילונית ודמוקרטית, זכות השיבה וסיום הכיבוש, ומחרימה את הבחירות לכנסת.

ב-11 ביוני התקיימה הפגנה גדולה בשכונת שייח' ג'ראח שבמזרח ירושלים, בהשתתפות חברי כנסת מהרשימה המשותפת וחברי ועדת המעקב, נגד סגירת השכונה על ידי המשטרה. כנאענה נאם בערבית, ועל פי התרגום שמופיע בכתב האישום אמר, כשהוא מצביע לעבר השוטרים:

"החיילים שנמצאים פה, הברברים שרוצחים את העם שלנו, יש בהם ערבים, יש בהם מוסלמים, נוצרים ודרוזים, יש בהם מבני העם שלנו משנת 1948 (פלסטינים אזרחי ישראל; א"ז). אנחנו נגיד לכם תתביישו לכם, תתביישו לכם, אתם ערבים – צאו מהצבא, עזבו את צבא הכיבוש, כיוון שביום מן הימים הכיבוש ידרוס עליהם אלה (כך כתוב בכתב האישום. בנאום נאמר: "ביום מן הימים הכיבוש ידרוס גם אותם"; א"ז), כי הכיבוש אין לו אלוהים להאמין בו ואין לו חברים".

בחלק אחר של נאומו, דיבר כנאענה על המצב בעזה: "אנחנו שולחים ברכתינו לכל ילד ולכל כפיר בעזה, שולחים ברכותינו לכל בן אדם בעזה שהיה סיבה לכך שאנחנו נרים את הראש שלנו, שאנחנו נתגאה שאנחנו עם פלסטיני".

יומיים אחרי הנאום, שאותו פירסם כנאענה בכמה חשבונות בפייסבוק, הוא זומן לחקירה במגרש הרוסים בירושלים, ובסיומה נעצר. בדיוני הארכת המעצר נטען בתחילה כי היה במגע עם סוכן זר, אך בכתב האישום מופיעות רק האשמות לגבי הזדהות עם ארגון טרור והסתה לטרור – כולן מבוססות על הפרסומים בפייסבוק שלו.

על פי כתב האישום, "דברי הנאשם בנאומו כללו הסתה וטרור כאשר שיבח את אנשי רצועת עזה בהמשך למעשיהם". עוד צויין כי פרסום הסרטון ברשתות החברתיות "זכה לסך הכל 193 לייקים, 21 שיתופים ו-26 תגובות, והדבר גם פורסם באתר חדשות בערבית". לגבי הרקע למעצר, כתב האישום מפרט באריכות את האירועים סביב מסגד אל אקצא והמלחמה בעזה כבר בפתח הדברים.

"זו רדיפה פוליטית לכל דבר ועניין", אמר עו"ד בלאל נעמנה מארגון אדמיר, שמייצג את כנאענה ביחד עם מרכז עדאלה. "בערעור במחוזי השופטת קבעה כי ספק אם נעברה עבירה במה שאמר בשייח' ג'ראח, אבל אז הם הגישו בקשה חדשה לגבי הסתה בפייסבוק. בפוסטים אין משהו שבאמת נמצא תחת הגדרת ההסתה".

עו"ד חסן ג'בארין, מנכ"ל עדאלה, מסר ל"שיחה מקומית": "מהרדיפה פוליטית של דמויות מההנהגה הערבית שאנחנו עדים לה לאחרונה, באמצעות חקירות והגשת כתבי אישום על התבטאויות שונות, מצטיירת תמונה קיצונית שהביטוי 'אכיפה בררנית' אינו מתחיל אפילו לתאר אותה. לאחר גל אדיר של קריאות מפורשות והתארגנויות לתקיפת ערבים, השב"כ, המשטרה והפרקליטות דווקא התגייסו כדי לנהל הליכים מופרכים על פרסומים פוליטיים של מנהיגים ערבים".

לדברי ג'בארין, המעצרים נועדו להשתיק את הפעילים הפוליטיים: "כל מטרתם היא הרתעה של כלל הציבור הפלסטיני, וזאת גם כשאין ראיות של ממש וללא קשר לסיכויי ההרשעה. כתבי האישום שנפתחים במילים גדולות על אירועים שהתרחשו לאחרונה, אך מלווים בראיות שלקוחות מהעבר הרחוק, מבטאים היטב עד כמה הם מאולצים".

פוסטים מ-2018, בעיות בתרגום

כנהוג בכתבי אישום שעוסקים בפרסומים ברשתות החברתיות, הפרקליטות והמשטרה חזרו אחורה והציגו בכתב האישום פוסטים החל מ-2018 עד לפוסט לגבי הנאום בשייח' ג'ראח. לצד תרגום (לא מדויק לעתים) של הטקסט, מתוארים במילים הצילומים שנלווים לפוסטים וכן מצויינים מספר הלייקים והשיתופים של כל פוסט – שאצל כנאענה נעים בין כמה עשרות בדרך כלל לכמה מאות, ולעתים מדובר במספר לייקים בודדים. בכתב האישום מוצגים רק פוסטים "נבחרים", ולא כל הפוסטים שפירסם בארבע השנים האחרונות.

בכתב האישום אף מפורטים העמודים השונים שבהם פירסם כנעאנה, וגם מספר העוקבים בכל עמוד – כ-10,000 עוקבים בעמוד ציבורי בערבית, כ-3,000 חברים בעמוד פרטי בערבית ועוד 300 בעמוד באנגלית.

הפוסטים המופיעים בכתב האישום עוסקים כולם במאבק הפלסטיני. רבים מתייחסים למצב בעזה, אחרים למצב האסירים, במיוחד כאלה שמתו בכלא, ופוסטים נוספים לגבי יום השנה למותן של דמויות פוליטיות או לתמיכה בפלגים הפלסטינים השונים בגדה המערבית ובעזה.

הפוסט הישן ביותר המופיע בכתב האישום הוא ממאי 2018, כאשר שוגרו רקטות מעזה לישראל. על פי כתב האישום, פירסם כנאעה צילום של "חמושים מעזה, כשהם אוחזים נשקים בידיהם, כשעל ראשי החמושים סרטים ובהם סמלים של ארגון חז"ע, ארגון חז"ד, וארגון גא"פ". מעל התמונה כתב הנאשם: "המשמעות בתמונה גדולה מהפרטים, והמשמעות רחוקה מלהיות שמות ותוויות. עזה מחייכת בעיצומו של המוות, לנצח את מייסרה, ואנחנו ננצח איתה ואיתה".  הפרסום זכה ל-80 ליקים, 6 תגובות ושני שיתופים.

דוגמה אחת לגבי התרגום, ניתן למצוא בפוסט שכנאענה כתב ב-2 במרץ 2021, לגבי חברת הפרלמנט הפלסטינית ח'אלדה ג'ראר הנתונה במעצר. בכתב האישום מופיע תרגום הפוסט מערבית לעברית כך:

"#הנצחית, ביהמ"ש של הקולוניאליזם הציוני גוזר שנתיים בפועל על ה'חברה' חאלדה ג'ראר, ולדרכה הולכת עוד פרח ושושנת אש", כמו כן צויין כי התמונה מלפני שנתיים מיום שחרורה מהכלא "הציוני", וכי "הפרסום זכה ל-568 סימני חיבוב, 118 תגובות ו-2 שיתופים". המילה הראשונה בפוסט – "הנצחית" – היא משמעות השם ח'אלידה בערבית.

חלק מהפוסטים זכו ללייקים בודדים, כמו פוסט שפירסם כנאענה ב-10 ביוני, שכלל סרטון מ-2018 שבו, על פי כתב האישום, "הוא נראה עומד בחדר כאשר מאחוריו תמונתו של ג'ורג' חבש, ממקימי ארגון החזית העממית".

מוחמד כנאענה בבבית המשפט השלום בירולשים, וני 2021 (צילום: אורן זיו)

מוחמד כנאענה בבית משפט השלום בירושלים, ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

לפי התרגום בכתב האישום, הוא אמר בסרטון: "עזה שנלחמת בשם כולנו, עזה שמרפאת את הפצע הפלסטיני הפתוח, עזה שמתנגדת, האם נוכל לשתוק על המצור שלה… בואו נגיד עצרו את המצור, הסירו את הסנקציות על עזה, שנלחמת בשביל כולנו, עזה, עזה השהידים, עזה ההתנגדות, עזה הגאווה, יש לתגמל אותה ולא לעשות מצור עליה, זו בושה, לדרוש מהרשות הפלסטינית, לדרוש מצד פלסטיני להסיר את הסנקציות עזה המהפכה, עזה הפליטים, מעזה שנלחמת בשם כל האומה הערבית ולא רק בשם העם הפלסטיני". הפרסום זכה לשני לייקים בלבד.

מעצרו של כנאענה הוארך כמה פעמים, ומחר (שלישי) המשטרה צפויה לבקש לעצור אותו עד תום ההליכים. לטענת עו"ד ג'בארין, "אין ראיה מובהקת יותר לחוסר הענייניות הזאת מאשר הגשת הבקשות למעצר עד תום ההליכים בתיקים האלה. לא ידוע לנו על מקרה דומה של בקשה כזאת כלפי חשודים יהודים ב-20 השנה האחרונות. מדובר בניסיון לשימוש לרעה בכלי המעצר, והפיכתו באופן בלתי חוקי לכלי ענישה".

לדיונים בעניינו של כנאענה הגיעו חברי כנסת מהרשימה המשותפת, ובהם ח"כ אוסאמה סעדי, שאמר: "מעצרו הפוליטי של מוחמד כנאענה הוא המשך לרדיפה הפוליטית שלו ושל מנהיגים פוליטיים ולמעצרים ההמוניים בחברה הערבית. זהו ניסיון לדכא את המחאה ואת כל מי שמתנגדים ומשמיעים קול נגד העוול, הגירוש, מדיניות הייהוד וההסתה כנגד כל מה שערבי במדינה. אנו נעמוד לצדו של מוחמד ולצדם של כל מאות העצורים והאסירים הפוליטיים בבתי המשפט וברחוב עד לשחרורם".

במאי נעצר סגן יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, השייח' כמאל חטיב, בחשד להסתה – גם כאן בגלל פרסומים בדף הפייסבוק שלו בזמן המתקפה בעזה והאירועים בתוך ישראל. ב-20 ביוני, לאחר ערעור למחוזי שהגיש ארגון עדאלה, הוא שוחרר למצער בית.

חטיב חבר בוועדת המעקב העליונה, והוא הואשם בהסתה לאלימות, פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה או הזדהות עם ארגון טרור – על שני פרסומים בפייסבוק בנושא האלימות נגד מפגינים ביפו ואירועי 1929 בהקשר של המצב במסגד אל אקצא היום, ונאום שנשא בכפר כנא בתחילת מאי, שלאחר מכן פורסם בפייסבוק, על המצב בעזה ובירושלים.

בהחלטתו, קבע השופט ערפאת טאהא כי לא נמצאו בכתב האישום ראיות כלשהן לעבירת הזדהות עם ארגון טרור, וכי ישנן ראיות לכאורה בעבירות הסתה בפרסום אחד בלבד וראיות חלשות מאוד בפרסום נוסף. בהחלטה נקבע כי המסוכנות שנשקפת לכאורה מן הנאשם אינה מצדיקה בכל מקרה את המשך מעצרו, משום שניתן לאיין אותה באמצעות תנאים מגבילים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf