newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השריפה במפרץ חיפה: ממשיכים לזהם ולהתעשר, להרעיל ולהרוויח

הזיהום אינו גזֵירת גורל, אלא גזִירת קופון. זו אחריותנו לוודא שחבית חומר הנפץ הסביבתי שהעיר יושבת עליה, לא תהפוך אותה לפוקושימה של המזרח התיכון

מאת:

כותב אורח: אורי וולטמן

השריפה שהשתוללה משך ימים ארוכים במפרץ חיפה, באזור שבין המכון לטיהור שפכים לבין נחל הקישון, גרמה לפליטה של מזהמים שונים, וביניהם חלקיקים העוברים בדרכי הנשימה, אשר עלולים לגרום למחלות לב וריאה. איש לא ניסה להסביר לציבור מה היו החומרים שנפלטו לאוויר במהלך השריפה, אשר פגעה במתחם המפעלים הפטרו-כימיים שבאזור בתי הזיקוק לנפט (בז"ן). אולם תושבים רבים התלוננו על צריבות, הקאות, כאבי ראש, וסימפטומים אחרים של שאיפת חומרים מסוכנים.

השריפה במפרץ חיפה (צילום: דוברות שירותי כבאות חוף)

השריפה במפרץ חיפה (צילום: דוברות שירותי כבאות חוף)

השריפה כילתה והעלימה שלושים אלף קוב של פסולת מזהמת, אולם למעשה – היא עשתה הרבה יותר. היא גם כילתה והעלימה את האשליות שאולי עוד היו לנו, לפיהן מישהו בבז"ן מביא בחשבון את הצרכים ואת הבריאות של תושבי האזור, ורואה בנו יותר מאשר סתם הערת שוליים בדו"ח המאזן הכספי, דו"ח שהשורה היחידה החשובה בו היא שורת הרווח.

שתיקת התקשורת

למרות שמטרופולין חיפה מהווה את ריכוז האוכלוסייה הגדול ביותר בצפון הארץ, ולמרות הסיכון הבריאותי העצום שהיוותה השריפה, אשר התקרבה למרחק לא רב מריכוזי חומרים דליקים, רעילים ומסרטנים – הדיווח התקשורתי היה דל ולקוני. ההסלמה הצבאית בגדה המערבית מילאה את הכותרות, והעיסוק במפגעים סביבתיים – שגם בהיעדר אירוע תקשורתי מתגלגל, אינם נהנים מהבלטה בתקשורת – נדחק לשוליים.

בתנאים אלה, העובדה שתוך זמן קצר הצליחה להתארגן הפגנה בת מאות משתתפים בצומת לב המפרץ (23.6), היא עדות לכך שיותר ויותר תושבים בחיפה וביישובי הסביבה מודעים מאי פעם לקשר שבין הסכנות הגלומות בריכוז החומרים המסוכנים והתעשיות המזהמות לבין הגידול בתחלואה במפרץ חיפה. ההפגנה הסוערת נתקלה בתגובה משטרתית לחוצה, שהובילה למעצרם של חמישה פעילים, וביניהם כותב שורות אלה. לא פחות לחוצים היו כנראה בעלי התעשיות המזהמות עצמם, ששלחו חברת אבטחה פרטית לתעד את המפגינים.

ההפגנה בחיפה (צילום: יעקב סבן)

ההפגנה בחיפה (צילום: יעקב סבן)

אם מבחנן של הפגנות הוא, בין היתר, בהעמדת נושאים על סדר היום הציבורי, אזי אין ספק שאותה הפגנה השיגה את מטרתה. כלי התקשורת דיווחו בהרחבה על המחאה ועל המעצרים, ולמחרת נחשף בערוץ הראשון דו"ח של המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, ממנו עולה כי שיעור החולים בסרטן בחיפה גבוה ב-15% מאשר הממוצע הארצי. נתון זה מצטרף לנתון המדאיג לפיו חיפה מובילה באשפוז ילדים בגלל אסתמה.

העם דורש צדק סביבתי

עובדה ראויה לציון, היא שמארגני ההפגנה והפעילים שנעצרו בה הם "בוגרי" המחאה החברתית של קיץ 2011, והיו שותפים בהקמת מאהלים שונים בחיפה. מילים רבות נכתבו על מחאת האוהלים ועל השפעותיה, אבל לא נאמר די על האופן בו הצליחה לצבוע תנועות מחאה אחרות בצבעיה שלה.

צפו בסרטון ההפגנה:

האופן בו סיסמאות "אדומות", בגנות שלטון הטייקונים ונגד החיבור בין הון לשלטון, נשמעו והתקבלו באופן טבעי ומתבקש בהפגנה "ירוקה", מלמדת כי נוסף להשפעותיה האחרות, המחאה החברתית חידדה – לא רק בעיני פעילים סביבתיים משופשפים, אלא גם בעיני תושבים מודאגים מן השורה – את התובנה שאת האצבע המאשימה בשאלות הסביבתיות יש להפנות כלפי מעמד כלכלי מסוים. עידן עופר, מבעלי בז"ן, אינו רק רשלן, מנותק או אטום, אלא הוא גם בעל אינטרס מובנה בהמשך המצב הקיים ובהנצחתו.

את התובנה הזו יש לתרגם כעת למדיניות פוליטית. שהרי, הזיהום והתחלואה אינם גזֵירת גורל, אלא גזִירת קופון: יש, פשוטו כמשמעו, מי שמתעשר מהזיהום בחיפה. במקום להשקיע כספים בהטמנת פסולת תעשייתית באתרים המיועדים לכך – משליכים אותה בשטחים פתוחים, או מזרימים אותה לקישון ולים. במקום להשקיע כספים בהתקנת מסננים בארובות ובעמידה בתקנים סביבתיים מחמירים – פולטים לאוויר חלקיקים מזהמים. עבור בעלי ההון המחזיקים בתעשיות המזהמות – אלה פתרונות זולים. אולם עבור הציבור בחיפה – זה עולה ביוקר רב. בעבר, לתאוות הבצע הזו היו קוראים "קפיטליזם חזירי". אבל בחיפה מוכת התחלואה, ראוי יותר לדבר היום על קפיטליזם סרטני.

החוקים הסביבתיים המתקדמים שחוקקה הכנסת בשנים האחרונות – ובראשם חוק המזהם-משלם וחוק אוויר נקי, שניהם בהובלת ח"כ דב חנין מחד"ש – מנסים לנתק את החיבור שבין זיהום הסביבה לבין עשיית רווחים. אולם בהיעדר אכיפה, ונוכח חוסר השקיפות וחוסר הבהירות לגבי הסיכונים הסביבתיים הטמונים בתעשיות שבמפרץ, אלה ממשיכות בינתיים לזהם ולהתעשר, להרעיל ולהרוויח.

הכתובת: עיריית חיפה

הפגנה שנייה בנושא מחדל השריפה במפרץ, זומנה לרחבה שמול בניין עיריית חיפה, בדיוק בשעה שהוועדה העירונית לאיכות הסביבה אמורה לקיים את ישיבתה היום (חמישי). מדובר בצעד מתבקש, נוכח העובדה שביכולתה של עיריית חיפה להתוות מדיניות אשר תקשה על המשך המצב הקיים: בכוחה למנוע מתן היתרי פעולה ורישיונות לתעשיות שלא התחייבו לעמידה בתקנים סביבתיים, בכוחה להתנגד לתכנית המוצעת להרחבת בז"ן פי שלושה, ובכוחה ללחוץ כדי להאיץ את יישום התכנית להוצאת ריכוזי החומרים המסוכנים מהמפרץ (ובעיקר, את מיכל האמוניה, שעל הוצאתו הוחלט בחודש אוקטובר האחרון).

לעיריית חיפה יש חזון, לפיו העיר תהפוך ל-"ברצלונה של המזרח התיכון". זו אחריות כולנו לוודא שחבית חומר הנפץ הסביבתי שהעיר יושבת עליה, לא תהפוך אותה דווקא לפוקושימה של המזרח התיכון.

אורי וולטמן הוא פעיל חברתי ופוליטי, סטודנט לתואר שני בפילוסופיה של המדע באוניברסיטת חיפה, ומורה במקצועו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf