newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המורים גילו מנהיגות, הפקידים החליטו לדכא אותה

בצל השבתת בתי הספר בגלל הקורונה, זכו המורים והמנהלים למתנה נדירה: להעביר דרך הרשת שיעורים המותאמים לתלמידים ולא להנחיות של משרד החינוך. אבל אחרי ארבעה ימים באו פקידי האוצר והחינוך וסיימו את החגיגה

מאת:

השבוע, בעקבות השבתת בתי הספר, נחשף במערכת החינוך הפער התהומי בין אנשי השטח, מורים ומנהלים (נשים וגברים), לבין המטה  – המפקחים והמנהלים במחוזות ובאגפי המשרד. בעוד אנשי השטח התמודדו באומץ ובהתלהבות עם אבדן השליטה שכפה עליהם סגר הקורונה והחלו לברוא מציאות חינוכית חדשה, הרי אנשי הניהול והפיקוח סירבו לוותר על כוח השליטה והחזירו את מערכת החינוך חזרה למאה שעברה.

מבחינת משרד החינוך האוצר, לימוד ללא פיקוח הוא לא לימוד. בית ספר שנסגר בגלל הקורונה בצפת (צילום: דויד כהן / פלאש 90)

מבחינת משרדי החינוך האוצר, לימוד ללא פיקוח הוא לא לימוד. בית ספר שנסגר בגלל הקורונה בצפת (צילום: דויד כהן / פלאש 90)

"החינוך הממוסד פועל מתוך ההנחה שילדים לומדים רק כאשר מלמדים אותם, רק את מה שמלמדים אותם ורק בגלל שמלמדים אותם. זו לא האמת. זה מוטעה כמעט לחלוטין". כך כתב ג'ון הולט בספרו "בלמידה מתמדת". את אותה טענה אפשר לנסח גם בהקשר של ההוראה: החינוך הממוסד פועל מתוך הנחה שמורים מלמדים רק כאשר הם מורים בכיתות, רק את מה שמופיע בתוכניות הלימודים ורק בגלל שמערכת החינוך מפקחת עליהם. גם זו לא אמת.

כולנו יודעים שמדובר באי אמיתות. אבל כולנו (מי פחות, מי יותר) חולים במחלת השליטה, המספקת לנו תחושת כוח ועוצמה. החינוך הממוסד מאפשר למורים הרגשה של שליטה על הלמידה של התלמידים. למפקחים הוא מאפשר הרגשה של שליטה בהוראה של המורים.

"עלינו להבטיח שהתלמיד יודע, תחת הדרכת מורהו, שזה טבעי עבורו לרצות, ושהוא בעל היכולת לממש את רצונו", כתב קומניוס לפני 350 שנים. אבל תלמיד רוצה, שלעתיד יהיה אזרח רוצה, או מורה רוצה, נתפסים כאיום על הסדר החברתי והכלכלי.

מנכ"ל משרד החינוך שומר על הסדר החברתי

את הסדר הזה ייצג, למשל, מנכ"ל משרד החינוך, בדבריו בתוכנית העולם הבוקר ברשת 13 הסביר המנכ"ל שמואל אבואב שהילדים מפסידים תשעה ימי לימוד מראשית הסגר ועד חופשת חג פסח, ולכן נדרש מבתי הספר להחזיר את הימים האבודים במהלך חופשת הקיץ. "להוסיף תשעה ימים – זו משימה לאומית!" כך אמר. לאומית! לא פחות. ללא תשעה ימים אלה, "אי אפשר יהיה לקיים את שגרת הלימודים!". כך אמר.

בעברית: יש הוראה ולמידה שמתנהלות דרך שגרה בבתי הספר, תחת ההסדרה של מערכת השעות ותחת השליטה והפיקוח של משרד החינוך. שגרה זו הופרה על ידי נגיף הקורונה, והדרך היחידה להחיות ולקיים את השגרה היא על ידי החזרת תשעה ימי לימוד בעתיד.

הכורח "להחזיר" ימים נכון לא רק לימי לימוד של הילדים, אלא גם לימי העבודה של ההורים. בימים אלה של סגר, "ההורים ממילא בבית", הסביר מנכ"ל המשרד. כלומר, גם אם המורים יעסיקו את הילדים בהוראה מרחוק, ההורים לא יוכלו לצאת לעבודה. לעומת זאת בחודשי הקיץ, בהנחה שלא יהיה עוד סגר, אם נפעיל את בתי הספר במשך כשבועיים, ההורים יוכלו להתפנות לעבודתם. לכן, גם מנקודת מבט זאת, עדיף לשחרר את המורים עכשיו, ובתנאי שיאפשרו "להחזיר" למשק כולו מספר ימי עבודה בחודש יולי. זאת, כך אני מבין, "המשימה הלאומית" של מנכ"לי המשרדים באוצר ובחינוך: שגרת הלימודים ושגרת העבודה.

להוסיף תשעה ימי לימודים זו משימה לאומית. מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב (מימין) עם שר החינוך רפי פרץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

להוסיף תשעה ימי לימודים זו משימה לאומית. מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב (מימין) עם שר החינוך רפי פרץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

שלוש תפיסות שגויות שתוקפם פג

בטרם התגייסו מנכ"לי החינוך והאוצר להגן על השגרה, זכתה מערכת החינוך לאוטונומיה פדגוגית שנמשכה ארבעה ימים. עוד נזכור בערגה ימים יפים אלה. בבת אחת פוגגה הקורונה שלוש תפיסות שגויות מרכזיות: שלמידה זה שיעור, שכולם זקוקים לאותו שיעור בדיוק, ושהנוכחות בשיעור היא העדות שהוראה ולמידה אכן התרחשו.

תפיסה ראשונה שהתמוטטה נוגעת לתנאים המוקדמים המבטיחים למידה. לאמור: למידה פירושה "שיעור בכיתה" הכולל בהכרח: חדר, מורה, תוכן אחד, 45 דקות וכ-34 תלמידים. סדר היום של המורים והתלמידים מורכב מאותן יחידות של "שיעור כיתה", חמש או שש יחידות ביום, שישה ימים בשבוע, 32 שבועות בשנה. בהחלט יכול להיות שיש שיעור טוב שנמשך בדיוק 45 דקות ועוסק בנושא אחד בלבד, וראוי שישתתפו בו מורה אחד ו-34 תלמידים, מופרדים מן העולם האמיתי בתוך חדר. אבל מכאן להניח שזה נכון לכל מה שניתן להורות ולכל מה שניתן ללמוד, בכל גיל ובכל מקום?

תפיסה שנייה נוגעת לתהליך הוראה ולמידה, לאמור: כולנו אותו דבר, ולכן צריכים להורות וללמוד את אותם שיעורים בדיוק. תוכניות הלימודים וספרי הלימוד מורכבים מסדרה אחידה של שיעורים. התוכנית היא אחת, וכל הילדות והילדים בכל שכבת הגיל בכל המדינה מקבלים את אותו שיעור בדיוק, ובאותו סדר שיעורים שנתי. לא רק הם – גם המורות והמורים נתפסים כאחידים. אנחנו מחזיקים מערכת גדולה של הכשרת מורים, הסמכת מורים והשתלמויות מורים  שנועדה לשכפל את המורה האחיד לטובת השיעור האחיד עבור כל התלמידים האחידים.

תפיסה שלישית נוגעת להערכת הביצוע, כאשר כלי הערכה הבסיסי הוא הנוכחות. לאמור: אם פקיד קיבל דיווח שהמורה והתלמידים היו נוכחים בשיעור, סימן שהשיעור התקיים, וההוראה והלמידה התרחשו. זה מגוחך להחריד, אבל כך המערכת נוהגת. מכיוון שהפקידים (מפקחים ומנהלי יחידות במערכת החינוך) אינם נמצאים בבתי הספר (קשה, אתם יודעים), הם דורשים מהמורים וממנהלי בתי הספר להעביר להם אין ספור דוחות נוכחות וביצוע. אף אחד לא קורא את הדוחות האלה, וגם אין מה ללמוד מהם. תכליתם אחת: להעיד שאכן ההוראה והלמידה התרחשו.

משרד החינוך מייצר מראית עין של שליטה במצב

כבר ביום שלישי השבוע, כאשר החגיגה היצירתית של החינוך החדש הייתה בשיאה, מיהר משרד החינוך להעביר למנהלים דרישה למלא טופס דיווח על מה שנעשה. כל יום, עד השעה 17.30 בערב, נדרש המנהל לדווח בפירוט כמה כיתות ביצעו "למידה מרחוק" ומה שיעור ההשתתפות של התלמידים. המנהלים מדווחים, המפקחים שולטים.

פדגוגית מוטת עתיד בימי הקורונה

הסגר הנגיפי תפס את מערכת החינוך בלתי מוכנה בעליל. כתבתי בנפרד על עליבות החומרים שהכין המשרד לטובת הלמידה מרחוק. איש גם לא העביר את המורות והמורים השתלמות כיצד לנהוג (באחידות). וכך קרה, בזכות אוזלת היד של המשרד, שכל צוות בכל בית ספר נדרש להמציא בעצמו את הגלגל. בעיניהם של מהנדסים זה עלול להישמע כתקלה, אבל עבור החינוך זוהי חגיגה של ממש.

בשעה שהמנהלים והמורים המציאו את הגלגל, הם עוררו את התלהבותם הרדומה, את כוח היצירה שבהם ואת המקצועיות שרכשו במהלך שנים של למידה וניסיון. זאת ועוד: הם המציאו גלגל התפור בדיוק למידתם ולמידה של תלמידיהם. הם יצרו יש מאין חינוך התואם את הצרכים, היכולות והרצונות הספציפיים לכל ילדה וילד, כפי שהם מכירים אותם ממקור ראשון.

הם מימשו הלכה למעשה את עקרונות החינוך של המאה ה-21. הם יצרו "פרסונליזציה" על ידי שבירת האחידות של תוכניות הלימודים. הם יצרו "שיתופיות" על ידי משימות המחייבות תקשורת בין התלמידים. הם חיזקו את "האי פורמליות" על ידי גמישות מערכתית בכל הקשור לתכנים, לזמן ולמקום שבו מתרחשת הלמידה. הם בראו "תמורתיות" על ידי שבירת המסגרות האחידות והנוקשות.

לא רק שזה קרה יש מאין, ומהר, זה גם קרה במינימום של שליטה מצד משרד החינוך. כבר בשנת 1964 כתב חוקר החינוך פאול גודמן: "אפשר שאנו סובלים כבר היום מעודף של חינוך פורמלי, ובתנאים הקיימים, ככל שנרבה בו, כך נקבל פחות חינוך". בא נגיף הקורונה ותיקן את הדרוש: פחות שליטה, יותר חינוך.

כמעט. כמעט הצלחנו.
עד שבאו מנכ"לי המשרדים באוצר ובחינוך ו"הצילו" את השגרה, כמשימה לאומית.
חבל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf