newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הצבא מקפיא תוכנית להפחתת מספר מעצרי הלילה של ילדים

אחרי פחות משנה של ניסוי, ומבלי שנאספו נתונים על מידת הצלחתה, החליטו בצבא להקפיא תוכנית פיילוט שמטרתה לצמצם את מספר הילדים הפלסטינים שנעצרים על ידי חיילים בבתיהם באישון לילה

מאת:

כותב אורח: ג'רארד הורטון

הצבא החליט להשעות תוכנית פיילוט שיזם במטרה להפחית את מספר המעצרים של ילדים פלסטינים במהלך פשיטות ליליות בשטחים. לא ברור מתי תחודש הפעלת התוכנית.

על פי התוכנית, שהושקה בפברואר 2014, אמור היה הצבא להמיר את המעצרים של קטינים במהלך פשיטות ליליות על בתיהם בגדה המערבית בהנפקת זימונים כתובים לתשאול או לחקירה. הודעת הצבא על הפיילוט לפני כשנה באה בעקבות חששות שהועלו בבריטניה, הולנד ואוסטרליה בדבר ההשפעות ההרסניות של הפלישות החוזרות ונשנות על הקהילות הפלסטיניות. בשנת 2013 פרסם יוניצ"ף דו"ח שתיאר באופן גרפי מעצרים ליליים אלה:

רבים מהילדים שנעצרו בבתיהם התעוררו מהקול המפחיד של חייל הדופק בחוזקה על דלת הכניסה וצועק הוראות למשפחה לעזוב את הבית. עבור חלק מהילדים, מה שקורה בהמשך הוא סצנה כאוטית ומפחידה, שבה רהיטים וחלונות לפעמים נשברים, חיילים צועקים האשמות ואיומים ובני המשפחה נאלצים לעמוד בחוץ, בבגדי הלילה שלהם, כשהילד הנאשם מוצא בכוח מהבית ונלקח למעצר עם הסברים מעורפלים כמו 'הוא בא איתנו ונחזיר אותו אחר כך', או פשוט שהילד 'מבוקש'. רק מעטים מהילדים או הוריהם מקבלים הסבר לאן לוקחים את הילד, למה ולכמה זמן.

> עדות של חייל מילואים: כך חוטפים ילדים פלסטינים מבתיהם

פשיטה לילית על בית בכפר נבי סאלח (Tamimi Press)

פשיטה לילית על בית בכפר נבי סאלח (Tamimi Press)

ב-15 בינואר 2015 מסר שר החוץ ההולנדי, ברט קנדרס, הצהרה לפרלמנט ההולנדי על התקדמות יישום תוכנית הפיילוט. קונדרס הודיע לפרלמנט כי בשיחה שהתקיימה עם התובע הצבאי הראשי בגדה המערבית ב-12 בנובמבר 2014 נאמר כי תכנית הפיילוט יצאה לדרך במהלך פברואר 2014 בשני מחוזות – חברון ושכם.

על פי המידע שאסף ארגון Military Court Watch, במהלך התקופה בה יושם הפיילוט נרשמה ירידה של 5 אחוזים במספר הילדים שנעצרו בלילה. עם זאת, ב-67 אחוז מהמקרים בהם יושמה התכנית והמעצר הוחלף בזימון כתוב, הזימונים עצמם נמסרו על ידי הצבא בשעות שלאחר חצות, באופן שממשיך להטיל אימה על האוכלוסיה האזרחית בשטחים. בנוסף, למרות שנראה כי התוכנית הובילה לשיפור קל במצב, הצבא כלל לא אסף עליה נתונים סטטיסטיים.

מהראיות שבידינו עולה כי הצבא לא ניסה באמת להחליף בצורה יעילה את שיטת מעצרי הלילה בזימונים כתובים, וכי תוכנית הפיילוט לא יושמה בתום לב, לפחות מארבע סיבות:

1. רק פרטים מעטים על התוכנית גלויים לציבור, כך שלא ניתן יהיה לבצע הערכה עצמאית של מידת הצלחתה.

2. למרות שהתוכנית הושקה כפיילוט, הצבא מודה כי לא נאספו נתונים סטטיסטיים כדי לאפשר הערכה ומדידה של הצלחתה, בין אם פנימית בצבא ובין אם חיצונית.

3. שני שליש מהזימונים נמסרו במהלך פשיטות ליליות.

4. הגורם הצבאי שאחראי על יישום הפיילוט מתגורר בהתנחלות בגדה המערבית. הראיות מצביעות על כך שפשיטות ליליות חוזרות ונשנות של הצבא הן מרכיב חיוני באסטרטגיה של "הפגנת נוכחות" בכפרים הפלסטינים שממוקמים בסמוך להתנחלויות, ומהוות במצטבר חלק מדפוס שיטתי של הפחדה. נסיבות אלו מובילות לניגוד עניינים ברור מצד המומנה על התוכנית.

> כליאה זה לא פתרון: מחפשים חלופות לבתי הכלא

פשיטה לילית על הכפר בלעין (חמדה אבו-רחמה)

פשיטה לילית על הכפר בלעין (חמדה אבו-רחמה)

לדברי שר החוץ ההולנדי, התובע הצבאי טען כי התוכנית הושעתה "בשל ההסלמה באלימות במהלך הקיץ האחרון", אבל גם שהצבא עדיין מתכוון "לחדש ולהרחיב את התוכנית" – אם כי א ברור מתי. שירות בתי הסוהר, לעומת זאת, דיווח על ירידה של ממש במספר הקטינים הפלסטינים המוחזקים במעצר מאז אוגוסט.

בספטמבר 2014 פרסם Military Court Watch דו"ח התקדמות ובו סקירה של 105 עדויות שנגבו מילדים שהוחזקו במעצר על ידי הצבא. הדו"ח מצא כי הטענות של יוניצ"ף משנת 2013 על "ההתעללות בילדים שבאים במגע עם מערכת הכליאה הצבאית נראית נרחבת, שיטתית וממוסדת לאורך כל התהליך" – נשארו בתוקף גם כיום.

בקשה לתגובה נשלחה לדובר צה"ל לפני כשבוע, וטרם נענתה.

ג'רארד הורטון הוא עורך דין ומייסד-שותף של Militry Court Watch. הוא עוסק בנושא של ילדים העומדים לדין בבתי המשפט הצבאיים של ישראל וחיבר דוחות רבים בנושא. הפוסט פורסם במקור באנגלית באתר 972+, ותורגם על ידי יעל מרום.

> צו חדש מחייב תיעוד של חקירות קטינים בשטחים, אבל לא אם זרקו אבנים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf