newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"הניצחון הוא של החברה הערבית, שרצתה לשנות את כללי המשחק"

מנהיגי המשותפת מייחסים את ההצלחה בבחירות להתגייסות הציבורית, למרות הקמפיין הפחות מוצלח לדעתם. מנגד, מובילי הקמפיין ואנשי קמפיין עידוד ההצבעה האזרחי זוקפים לזכותם את העלייה בשיעור ההצבעה. כולם מסכימים כי לא היה ניתן לעשות זאת ללא התחזקות התודעה הפוליטית והאזרחית בקרב הציבור הערבי

מאת:

בין הבחירות באפריל 2019 לבחירות בספטמבר אותה שנה עלתה הרשימה המשותפת בשלושה מנדטים, וחזרה לכוח שהיה לה ב-2015, עם 13 מנדטים. בבחירות לכנסת ה-23 השבוע התחזקה המשותפת בשני מנדטים נוספים, ופיספסה את השלישי בכמה אלפי קולות. ובכל זאת, במשותפת ובחוגים פוליטיים רבים מייחסים חשיבות עצומה לשני המנדטים הנוספים האלה.

קלפי בטמרה, 2 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

"שני מנדטים של זהב". קלפי בטמרה, 2 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי "אלה שני מנדטים של זהב", והצביע על ההצלחה במניעת הבקעה מראש הממשלה, בנימין נתניהו. הוא קרן מאושר, ותהה בשאלה רטורית אם ניתן לדמיין מה היה קורה אילולא האזרחים הערבים היו נוהרים לקלפיות בהמוניהם והמשותפת היתה מאבדת שני מנדטים מכוחה לטובת גוש הימין.

עודה הדגיש כי הניצחון הגדול ביותר מאז הבחירות הראשונות לכנסת ב-1949 התממש בזכות החברה הערבית, שהפגינה אחדות כקולקטיב לאומי וכאזרחים בישראל. הוא אמר ל"שיחה מקומית": "אנחנו ניצחנו, ויש מי שנכשל. קוראים לו כחול לבן. הם הלכו וחיקו את הליכוד, והציבור החליט לבחור במהדורה המקומית.

"הניצחון הזה הוא של החברה הערבית, שרצתה לשנות את כללי המשחק. והוא גם תוצאה של העשייה והתפקוד של חברי המשותפת עצמה, שידעו איך להתנהל ולהתבטא ערב הבחירות האלה".

עודה מודה שוב ושוב להתגייסות ההמונית הזאת, אך מתמיד בהתעלמותו מהקמפיין של המשותפת. בשיחות סגורות הוא מביע אי שביעות רצון מקמפיין לא מוצלח, לדבריו.

גם יו"ר הסיעה, ח"כ אחמד טיבי, הביע בישיבות סגורות מורת רוח מהקמפיין הלא אפקטיבי לטענתו, גם הפעם וגם בבחירות לכנסת ה-22 בספטמבר. דבר זה דחף אותו לצאת בסוג של קמפיין עצמי משלו, שמושתת על הפופולריות שלו. מנהל הקמפיין יו"ר חד"ש מנסור דהאמשה ואנשיו כעסו, וטענו כי מדובר בפרסונליזציה, אבל טיבי המשיך בדרכו.

טיבי אמר ל"שיחה מקומית" כי הוא מאמין שההצלחה נבעה מכמה גורמים, ובהם שביעות רצון של הציבור הערבי מתפקוד המשותפת בסוגיות אזרחיות; תגובה להסתה והפגיעה בחברה הערבית כפי שהשתקפה בקמפיין "ביבי או טיבי"; סעיף הטרנספר בעסקת המאה; והרצון להשפיע יותר.

אחמד טיבי במטה הרשימה המשותפת בשפרעם, ב-2 במרץ 2020 (צילום: דוד כהן / פלאש90)

"הציבור היה ערוך ודרוך יותר". אחמד טיבי במטה הרשימה המשותפת בשפרעם, ב-2 במרץ 2020 (צילום: דוד כהן / פלאש90)

לדבריו, הקמפיין של המשותפת בערבית היה שקט וחסר פלפל והמרצה, והמפלגה צריכה להסיק מכך מסקנות, כי יש סיכוי שתצטרך להתמודד בבחירות רביעיות בעוד כמה חודשים. טיבי אפילו הודה בשיחות קודמות עם כותב שורות אלה כי "הציבור היה ערוך ודרוך יותר" מהקמפיין "הצולע והעקר" של המשותפת בערבית.

בומרנג אלקטורלי

אנשי תקשורת ויחסי ציבור, מבקרים ופוליטיקאים רבים מסכימים עם עודה וטיבי כי הצלחת המשותפת לא נובעת מהקמפיין המנומנם והמוגבל. לדעת רבים, ההצלחה הגיעה מהתודעה הפוליטית המגובשת בקרב האזרחים הערבים, שהתגייסו למרות העייפות מההליכה לקלפי שוב ושוב, ובגלל רצונם לעבור מפוליטיקה של מחאה לפוליטיקה של השפעה – מול ים הבעיות הקשות שהולכות ומצטברות בפתח ביתם.

רבים סבורים גם שאי אפשר להבין את ההתגייסות הזאת בלי לשים לב לשינויים העמוקים שחלו בקרב האזרחים הערבים בשני העשורים האחרונים, ובהם עלייה בשיעור האקדמאים והאקדמאיות והתרחבות מעמד הביניים.

בנוסף, טוענים רבים כי ניסיונות הדה לגיטימציה של האזרחים הערבים על ידי הימין והשמאל-מרכז כאחד כפי שבאו לידי ביטוי בשיח "הרוב היהודי" דחפו את החברה הערבית להשתתף במשחק הפוליטי, כמענה הולם לשיח הגזעני ומתוך ניסיון להשפיע.

שלט בחירות של הליכוד בכפר קאסם, 25 בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

מענה הולם לשיח הגזעני. שלט בחירות של הליכוד בכפר קאסם, 25 בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

לדברי העיתונאי הוותיק אסעד תלחמי משפרעם, הדבר מהווה סימן לבגרות פוליטית וניסיון מוצלח להחזיר באותה המטבע. הוא בטוח שהדה לגיטימציה מצד המפלגות הציוניות הוליד את הבומרנג האלקטורלי הזה.

דהאמשה, מצדו, רואה את הדברים אחרת. הוא מייחס חלק ניכר מהצלחת המשותפת לקמפיין שלה, שאותו הוביל. גם האסטרטג של הקמפיין, עאייד כיאל, טען בשיחה עם "רדיו אל נאס" מנצרת אתמול כי הקמפיין הגשים את המטרה שלו: 65% הצבעה בקרב האזרחים הערבים ולפחות 88% תמיכה במשותפת.

בתשובה לשאלה אם הסיסמה המרכזית, "להפיל את נתניהו", היתה חכמה, הבהיר כיאל שזה מה שהציבור הערבי רצה לשמוע. לדבריו, הקמפיין עשה טירגוט מוצלח שכוון לערבים הדרוזים ולאזרחים ערבים שהצביעו בעבר למפלגות ציוניות, וכן היתה פנייה לאזרחים יהודים.

למרות הביקורת הרחבה, כיאל משוכנע לגמרי כי הסיסמה "יש לך קול" (الك صوت) היתה קלילה, קליטה ומועילה, והתכתבה עם הרחוב הערבי. לדבריו, "הצלחנו לשכנע את הציבור הערבי שהמשותפת היא הקול שלו. מהבחינה הזאת התגברה תחושת הייצוג, ואז עלה שיעור ההצבעה. אנחנו גאים במה שעשינו, והמבחן האמיתי הוא מבחן התוצאה".

"קמפיין חזק וחכם"

ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנהל שותף ביוזמות קרן אברהם שפעל רבות גם הפעם בקרב האזרחים הערבים בנגב, אמר ל"שיחה מקומית" כי הצלחתה של המשותפת נעוצה בהרבה גורמים. אחד מהם, לדבריו, הוא הקמפיין החיובי של המשותפת, ששם במרכז את אחדות השורות והעצמת האזרח הערבי. גם הוא סבור כי שיח ההדרה שהובילו שתי המפלגות הגדולות, הליכוד וכחול לבן, תרם להצלחה.

לטענת אבו ראס, אמירות כמו "אין לגנץ רוב בלי המשותפת" ו"אנחנו לא רוצים את תמיכת המשותפת" חיזקו את הדעה בקרב רבבות מצביעים ערבים שהקול שלהם חשוב. אך הוא חושב שלקמפיין עידוד ההצבעה של ארגוני החברה האזרחית, לצד הדיאלוג הישיר עם עודה דרך הרשתות החברתיות, היתה השפעה רבה יותר ומיוחדת.

סאמר סויד, מייסד הקואליציה לעידוד הצבעה בחברה הערבית, מעריך כי עבודת הקואליציה תרמה תרומה ניכרת לעלייה בשיעור ההצבעה. סויד סבור כי "לקמפיין השטח חסר התקדים של הקואליציה, שכלל 140 אלף ביקורי בית בחברה הערבית, היתה תרומה מכרעת ליציאת אנשים מהאדישות. וזה בנוסף לקמפיין המדיה של הקואליציה, שהיה אחד המוצלחים בשנים האחרונות, עם הטיזר (كلنا يعني كلنا ) 'כולנא יעני כולנא' והתשובה לכך 'כולנו מצביעים' ( كلنا مصوتين)".

פעילים של הקואליציה לעידוד ההצבעה מחלקים עלונים (צילום: הקואליציה)

"קמפיין שטח חסר תקדים". פעילים של הקואליציה לעידוד ההצבעה מחלקים עלונים (צילום: הקואליציה)

סויד, שפעל באותה מסגרת גם בבחירות לכנסת ה-22, בטוח שהקמפיין שהוביל השפיע השפעה רוחבית על שינוי האווירה בחברה הערבית.

ואטן אל קאסם, מנכ"ל ובעלים של חברת למסה מדיה, משרד פרסום צעיר ובולט בשנים האחרונות, ניהל את הקמפיין הפרסומי של הקואליציה. אל קאסם משוכנע שגם הפעם היה להם תפקיד חשוב בהצלחה. לדבריו, "ניהלנו קמפיין חזק וחכם, שהביא לעלייה גדולה בשיעור ההצבעה בחברה הערבית.

"סאמר סויד ניהל את פעילות הארגונים ומטה השטח, ואצלי במשרד נוהל הקמפיין הפרסומי. הוא כלל קריאייטיב, סרטונים, רשתות חברתיות, אתרים ואפליקציות, טלוויזיה, רדיו, עיתונות, שלטי חוצות ומשפיענים ומובילי דעת קהל".

אל קאסם מבהיר שהמסרים של הקמפיין הגיעו לעשרות מיליוני חשיפות, לסרטונים היו יותר מ-3 מיליון צפיות, וההאשטג "כולנו יעני כולנו" הגיע למקום הראשון בתיוגים הפופולריים. לדבריו, אין חבר כנסת, פעיל או גולש שלא השתמש בו בחודש האחרון.

אל קאסם בטוח גם בתרומתו הגדולה של סרט ההמנון שהופק בספטמבר. לדבריו, "הפעם עשינו לו רימיקס אלקטרוני מיוחד וקליפ 'סאווית ויל ריח תסיח' ( תצביע / תצעק והרוח תהדהד..) עבר את ה-3 מיליון צפיות בכל הפלטפורמות, בנוסף לפלטפורמות שאי אפשר לספור כמו וואטסאפ".

ההצלחה של המשותפת בבחירות הנוכחיות באה לידי ביטוי במובנים רבים, חלקם פוליטיים ומורליים עמוקים שעדיין לא ניתן לראות כיום. הח"כ החדשה אימאן יאסין כטיב מהתנועה האסלאמית מדגישה בפני "שיחה מקומית" כי בין ההשפעות האלה ניתן למנות את האפקט שקשור בתודעה של ערבים ויהודים  – חיזוק הביטחון העצמי והיוקרה של החברה הערבית בישראל והתרומה לגיבושה כקולקטיב אזרחי ולאומי. אפקט נוסף נוגע למאזן המגדרי בתוך המשותפת, לאור העובדה את שני המנדטים החדשים מאיישות נשים.

ודיע עואודה הוא עיתונאי וסופר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf