newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"המשטרה מנסה לעצור מפגינים בולטים בניסיון לדכא את המחאה"

בהפגנה בירושלים אתמול נעצרו כמה מפגינים, חלקם כשהלכו לבד ברחוב. עצורים מספרים כי הם חשו שסומנו מראש. "הם לא יכולים לעצור עם סוסים ומכת"זיות, לקחו להם את כל הכלים, אז נשאר להם מעצרי שווא כדי להציק ולהפחיד". המשטרה: "7 חשודים נעצרו/עוכבו בגין הפרת הסדר הציבורי ותקיפת שוטרים"

מאת:

אתמול (שבת) עצרה המשטרה בהפגנה בירושלים כמה מפגינים, כולם שוחררו סביב השעה שתיים בלילה בתנאים מגבילים. במהלך הערב התקיימו כמה צעדות, שהמשטרה ניסתה למנוע ללא הצלחה.

חלק מהמפגינים שנעצרו אמש מספרים כי סומנו מראש על ידי שוטרים. הם חשים שפעם נוספת, המשטרה מנסה לאתר "מנהיגים" ולעצור אותם בניסיון לדכא את המחאה.

אהרון לוביץ', בן 32, נעצר אמש על ידי שוטרים סמויים בזמן שהלך עם חברתו מאחורי אחת הצעדות שהתקדמה מאזור שער יפו בחזרה למעונו הרשמי של ראש הממשלה בבלפור, מסביבים לא היו מפגינים אחרים. "הלכתי עשרות מטרים מאחורי הצעדה", הוא משחזר. "ליד ממילא באו מולי שני סמויים, בהתחלה חשבתי שהם פעילי ימין שבאים להרביץ לי, ואז הם אמרו 'משטרה עצור' ואמרו לי שאני מעוכב".

שוטרים עוצרים את אהרון לוביץ׳ בצעדה בירושלים (צילום: אורן זיו)

שוטרים עוצרים את אהרון לוביץ' בצעדה בירושלים, ב-24 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

לוביץ' הוכנס לרכב אזרחי ונלקח למגרש הרוסים, ומשם לאוטובוס העצורים שחנה ליד כיכר פריז. "הם לא דיברו בדרך, כנראה בגלל מה שהיה בשבוע שעבר", אומר לוביץ', כשהוא מתייחס לאירוע בו שוטר ימ"ר אמר לעצור בניידת "לא תפילו את ביבי".

כשההפגנה הסתיימה נלקח לוביץ' לתחנת מוריה, שם נחקר על "הפרת הסדר הציבורי". לדבריו, "שאלו אותי אם נתתי הוראות לא לפנות, האם כרזתי במגפון, והאם ידעתי שהתהלוכה לא חוקית".

לצד החוקר לוביץ׳ הבחין בטופס "סימון וזיהוי", והבין שהשוטרים שעצרו אותו קיבלו סרטון מקטע מוקדם יותר של ההפגנה. "צילמו אותי בחלק אחר של ההפגנה וחיכו שאהיה לבד, או שראו שם מישהו עם בנדנה ורודה וחולצה שחורה  ולקחו אותי", הוא אומר.

החוקר ביקש להרחיק את לוביץ' ל-15 יום מירושלים, אך לבסוף הסכים להרחיקו לק"מ מבלפור. "זה המשך של מעצרי השווא", מסכם לוביץ'. "הם לא יכולים לעצור עם סוסים ומכת"זיות, לקחו להם את כל הכלים, אז נשאר להם מעצרי שווא כדי להציק והפחיד".

סתיו שומר, בן 25, נעצר אתמול ליד מלון קינג דיויד, בזמן שהמפגינים ניסו לצעוד מבלפור למרכז העיר. במהלך המחאה הוא נעצר כמה פעמים בהפגנות בתל אביב. שוטרת יס"מ החלה לדחוף את המוחים, כשאחד המפקדים בשטח הצביע על שומר וקרא לשוטרים לעכב אותו. ארבעה שוטרי יס"מ תועדו תוספים אותו, ואחד מהם חנק אותו.

"הקצין כנראה זיהה אותי ושלח את היס"מניקים לעצור אותי בלי קשר לכלום", מספר שומר. "האשימו אותי בתקיפת שוטר והפרעה לשוטר, שפרצתי מחסום וירקתי על שוטר, אבל בסרטון רואים מה קרה". גם שומר נלקח לתחנת מוריה. "שמרתי על זכות השתיקה, עד ששאלו אותי אם אני יודע שכל ירושלים מרושתת במצלמות, אז שאלתי איפה התיעוד של איאד אל חלאק?" כמו לוביץ׳, שומר הורחק ל-15 יום לק"מ מבלפור.

לגבי המעצרים אמש אומר שומר: "זו השיטה שלהם, לעצור 'מנהיגים'. בשבוע שעבר עצרו כמה. המשטרה מסתכלת בפייסבוק, קולטת אנשים עם השפעה, ועוצרת אותם בניסיון לדכא את המחאה. אבל התוצאה הפוכה".

מעיין אמרן, בת 37, נעצרה אמש אחרי שההפגנה כבר הסתיימה, כשעשתה את דרכה הביתה. גם בשבילה זה לא היה המעצר הראשון. רק לפני שבועיים היא נעצרה בהפגנה בהבימה בזמן שההפגנות נאסרו. "עצרו אותי ממש בסוף, זה הרגיש כאילו קובי יעקובי (מפקד האירוע בבלפור) היה מעוניין לעצור אותי", היא אומרת.

כשעה לפני שאמרן נעצרה, כשהתהלוכה חזרה לכיכר פריז, יעקובי ניסה לחטוף את המגפון של אמרן, אך מפגינים רבים התאספו סביבם. "כשהוא ראה אותי בסוף ההפגנה הוא פשוט אמר לי – תעצרי עכשיו, תביאי תעודת זהות, ואז פשוט נעצרתי", משחזרת אמרן.

בתחנת מוריה אמרן נחקרה על תקיפת שוטר הפרת סדר והתנגדות למעצר. "לא דיברו אתי על הצעדה בכלל, רק על המעצר עצמו, אבל התחושה שלי שזה מעצר פוליטי מכוון. הוא שעט עלי גם בפעם הראשונה כשחזרנו מהצעדה וגם כשהייתי לבד. כשעצרו אותי לא היתה לו שום עילה, הוא לא אמר לי על מה, וגם לכל מי שניסה לשוחח איתו הוא סירב להגיד".

בחקירה נשאלה אמרן אם צעקה "משטרה של אוחנה משטרה אלימה". "אז מה?" היא אומרת. "הם באמת המשטרה של אוחנה ובאמת נוהגים באלימות. זה היה ממש מגוחך כל המעצר. זה היה מאוד מורגש שהיה מכוון, שיש להם רשימות. הם מאוד כעסו על הצעדה, כי הסתובבנו בכל העיר והם לא הצליחו להשתלט, וכשהגענו חזרה לכיכר הדרך של המשטרה להתמודד היתה ללכת על הפנים הדומיננטיות ולעצור אותם".

כמו יתר העצורים, אמרן שוחררה סביב שתיים בלילה והתבקשה לחתום על הרחקה מירושלים ל-15 יום. "נגיש ערעור", היא מדגישה.

מהמשטרה נמסר לגבי ההפגנה אמש בירושלים: "כמה מאות מפגינים קיימו תהלוכה ברחובות העיר ללא כל תיאום עם המשטרה. עם חזרתם למתחם המחאה, חלקם התעמתו עם השוטרים והפילו את גידור האבטחה שהוצב במקום. שבעה חשודים נעצרו / עוכבו בגין הפרת הסדר הציבורי ותקיפת שוטרים. בתוך כך, במהלך המחאה כוחות המשטרה ביצעו אכיפה של התקנות ונגד מי שלא עטה מסיכה כנדרש.

"בעקבות סרטון שהגיע לידי המשטרה, שבו נראה ככל הנראה אחד המפגינים במהלך התהלוכה כשהוא תוקף אדם אחר, נפתחה חקירה במטרה להגיע לזהות החשוד".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf