newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ההפגנה השבועית בעזה: פלסטינים וישראלים הפגינו משני צדי הגבול

משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על הרוג אחד מזרחית לחאן יונס, ומאות פצועים. בצדו הישראלי של הגבול פעילי שמאל הפגינו נגד ירי במפגינים ובדרישה להסיר את המצור מעל הרצועה

מאת:

בזמן שאלפי מפגינים פלסטינים הפגינו סמוך לגדר הגבול מזרחית לעיר עזה, כחמישים נשים צעדו נגד המצור ונגד ירי במפגינים בצד הישראלי של הגבול. הצועדות התכנסו מחוץ ליישוב בארי, ולאחר הצעדה כמה מהן הגיעו לנקודת הכינוס של התקשורת ליד קיבוץ נחל עוז – מאות מטרים מגדר הגבול עם עזה.

המפגינות הניפו שלושה באנרים גדולים נגד המצור בערבית, עברית ואנגלית. לאחר מספר דקות, חיילים שהיו במקום הציגו בפניהן צו שטח צבאי סגור, והורו להן לעזוב את המקום.

יעל ברדה, אחת ממארגנות היוזמה, אמרה לשיחה מקומית בזמן משמרת המחאה: "חשוב לנו שאנשים בצד השני יראו אותנו, שיראו שיש קולות שונים, וגם שידעו שאנחנו חושבים שיש צורך לדבר על זכות השיבה, על הפליטים הפלסטינים. זה חייב להיות חלק מהסכם. עד שלא נדבר על זה – לא נוכל לסיים את הסכסוך". במקביל למשמרת המחאה הזאת התקיימה גם הפגנה של תושבי עוטף עזה נגד המצור, שפועלים במסגרת ארגון "קול אחר". התושבים הפגינו בצומת יד מרדכי, שם חלפו לאורך היום שיירות מכוניות של אזרחים עם דגלי ישראל שהגיעו לתמוך בחיילים.

מפגינים נגד המצור ונגד ירי במפגינים, 11.5.2018 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

מפגינים נגד המצור ונגד ירי במפגינים, 11.5.2018 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

בתחילת הצעדה השקטה בבוקר דיבר בפני הצועדות בר חפץ, תושב נירים ופעיל נגד המצור. חפץ סיפר על החיים בעוטף עזה כיום, על התמיכה הממשלתית הנרחבת והחיובית ועל השקט הכללי, לצד הפחד מהתפוצצות שכולם בטוחים שעוד תבוא מכיוון עזה. "המטרה של ההפגנות שאנחנו רואים בעזה היא להשיג הקלות במצור ולהחזיק את הראש מעל המים", אמר חפץ. "הבעיה בעזה זה לא מה שנכנס, כי גם אם נכנסים דברים אז אין מי שיקנה. הבעיה היא ששום דבר לא יוצא, ואם אין ייצוא אין כסף, וחיים מארגוני סיוע בינלאומיים או מכסף של תורכיה או אבו מאזן. בלי ייצוא לגדה או לישראל לא תהיה כלכלה, וכולם יודעים את זה. הבעיה היא שביבי, בנט וליברמן – כולם יודעים את זה, שחייבים אישורי עבודה וייצוא, אבל כל אחד מהם מפחד לצאת עם זה לבד כי השניים האחרים יתקיפו אותו מימין".

"אחת המטרות שלנו כאן היא להכניס סימני שאלה לשיח של הרבה סימני קריאה בארץ, לעשות משהו מול השיח שהוא כל כך נחרץ ואלים", אמרה שירי בר, ממארגנות הצעדה. "בצד הפלסטיני יש מחנה אוהלים שפועל כמו ברוטשילד כבר חודש, עם פעולות לא אלימות ונשים שמבשלות וליצנים ועפיפונים לא בוערים, ואף אחד לא מדבר על זה. וכן, יש מי שמכינים עפיפונים שנועדו לשרוף. ופה בעוטף עזה יש תושבים שמתנגדים למצור, ויש תושבים שמפחדים באמת שאם הגדר תיפרץ אז יהרגו אותם. ויש פה חיילים שממלאים פקודות. בהליכה הזאת אני מציעה שנחשוב על הדברים האלה. שנהיה קצת מכל אחד מהאנשים האלה".

בינתיים, בצדו הפלסטיני של הגבול, אלפי מפגינים החלו להתכנס החל מהשעה 12 במאהל המחאה מזרחית לעזה, נקודה שמהווה את המוקד הגדול ביותר של ההפגנות בשבועות האחרונים. לקראת השעה שלוש החלו קבוצה של מאות צעירים לרוץ דרומה ממאהל המחאה, לכיוון שער גדר הגבול. הם נעמדו מול השער כשטנק ישראלי משקיף עליהם, ובודדים התקרבו עד לשער עצמו וניסו לפתוח אותו. חיילים שהגיעו למקום השתמשו בכמויות גדולות של גז מדמיע וירי חי כדי לפזר אותם. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על הרוג אחד מזרחית לחאן יונס, סאלם אבו מוסטפא, בן 40, ו-448 פצועים.

הפגנת השיבה השבועית בעזה, 11.5.2018 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

הפגנת השיבה השבועית בעזה, 11.5.2018 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

העימותים באזור נמשכו עד שעות אחר הצהריים, כשהמפגינים הפלסטינים מנסים להזיז חלקים מגדר התיל שהצבא הציב ממערב לגדר המערכת. כמו כן, נשלחו מהצד הפלסטיני מספר עפיפונים רגילים, וכמה עפיפונים שאליהם נקשר חומר בערה. אחד מאלה נחת בסמוך לנחל עוז וגרם לשריפה קטנה ליד הגדר, ואחד נוסף נחת בסמוך לקיבוץ מפלסים וגרם לשריפה בשדה חיטה.

בשעות הבוקר דווח שפעיל הימין הקיצוני רן כרמי בוזגלו עוכב לאחר שניסה להעיף עפיפון עם חומר בערה לכיוון עזה, אך טעה בחישוב כיוון הרוח – והעפיפון נחת בשטח ישראל וגרם לשריפה. בניגוד לעלי מחאג'נה, תושב אום אל-פאחם שלאחרונה נגזרו עליו שנתיים בגין הצתת ערימת אשפה מחוץ לביתו, רמי בוזגלו לא צפוי לשבת בכלא כל כך הרבה זמן, ולמעשה שוחרר ממעצר כבר היום.

ההפגנות בגבול עם עזה צפויות להגיע לשיאן ביום שני, עם חנוכת שגרירות ארה"ב בירושלים, וביום שלישי – הוא יום הנכבה, אז עשרות אלפים צפויים להגיע להפגין ליד גדר הגבול.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf