newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"אי אפשר יותר עם הפשיסטים. ביידן יהיה יריב טוב יותר"

לינדה סרסור, פעילה מוסלמית-אמריקאית בולטת, מעודדת את הקהילה שלה להצביע עבור ביידן, אף שהוא מייצג את כל מה שהפוך ממנה. מבחינתה, על אף האתגרים הקשים שצפויים מול ממשל ביידן, הצורך המיידי הוא "לעצור את העוול"

מאת:

לינדה סרסור, אחת הפעילות המוסלמיות הבולטות ביותר באמריקה, לא בדיוק מקפצת מאושר מהמחשבה שג'ו ביידן יכהן כנשיא ארה"ב. אחרי הכל, ביידן מייצג את כל מה שהפוך ממנה: זקן, לבן, גבר, איש מרכז וציוני.

ועם זאת, האקטיביסטית הפלסטינית-אמריקאית שהיתה בעבר פעילה בקמפיין של ברני סנדרס מעודדת את הקהילות שמהן היא מגיעה להצביע עבור ביידן ונגד הנשיא דונלד טראמפ.

מבחינת סרסור, ביידן הוא היריב שהיא רוצה לראות בבית הלבן. טראמפ "פשיסט מכדי להניע", היא אומרת, בעוד שביידן עשוי להגיב לתנועה פרוגרסיבית שתפעיל עליו לחץ.

לינדה סרסור באירוע בחירות עם משפחותיהם של בריאונה טיילור, ג'ייקוב בלייק, אלינור בומפורס ואחרים שאיבדו קרובים לאלימות משטרתית, בעיר ניו יורק, ב-17 באוקטובר 2020 (צילום: גילי גץ)

לינדה סרסור באירוע בחירות עם משפחותיהם של בריאונה טיילור, ג'ייקוב בלייק, אלינור בומפורס ואחרים שאיבדו קרובים לאלימות משטרתית, בעיר ניו יורק, ב-17 באוקטובר 2020 (צילום: גילי גץ)

על אף החשדנות שהם מגלים ביחס למדיניות החוץ של ביידן, רבים בקהילות המוסלמיות והערביות בארה"ב מסכימים עם סרסור. על פי סקר חדש של המכון הערבי-אמריקאי, 59% מקרב הערבים האמריקאים אומרים שיצביעו עבור ביידן, בעוד 35% תומכים בטראמפ.

במקביל, על פי סקר של המועצה ליחסים מוסלמים-אמריקאים, 71% מבין המוסלמים האמריקאים תומכים בביידן. הקולות שלהם עשויים להיות מכריעים במדינות כמו מישיגן, שיותר מ-200 אלף מתושביה הם ממוצא מזרח תיכוני.

ימים בודדים לפני הבחירות לנשיאות, סרסור – שבמהלך החודשים האחרונים אירגנה תושבים בלואיסוויל, קנטקי כדי לתבוע שינויים כחלק מתהליך הסקת המסקנות בעקבות הרג הצעירה בראונה טיילר בידי שוטרים – נוסעת כעת ברחבי ארה"ב כדי לוודא שהקהילות האלה והמעגלים הרחבים יותר של השמאל הפרוגרסיבי ייצאו להצביע, כפי שהם אומרים לסוקרים.

שוחחתי עם סרסור, לשעבר ממנהיגות צעדת הנשים ומי שעומדת בראש הקבוצה המוסלמית-אמריקאית MPower Change, על מחשבותיה לגבי הבחירות, פלסטין, אלימות משטרתית, התנועה למען זכויות השחורים, ומצבה של התנועה הפרוגרסיבית בארה"ב.

מה הפעילויות שלך ושל הקבוצה MPower Change שאת עומדת בראשה סביב הבחירות?

"אני עושה במקביל שני דברים שמשיקים זה לזה. אני מובילה את הקמפיין 'ההצבעה המוסלמית שלי' (My Muslim Vote), שמכוונת באופן ממוקד למצביעים מוסלמים במדינות מפתח כגון ויסקונסין, אוהיו, מישיגן, פנסילבניה, פלורידה, טקסס וצפון קרוליינה.

"פירסמנו שישה סרטונים רב-לשוניים בני דקה שמסבירים כיצד ניתן לממש את זכות ההצבעה בדואר באורדו, סומלית, בנגלית, ערבית, אנגלית וכמובן פרסית.

"אני גם חלק מקבוצה שפועלת בקנטקי, בשם 'עד החירות' (Until Freedom). יש לנו 'סיור חירום' (לשינוע מצביעים לקלפיות; א"ק) שיפעל בתשע מדינות, בהן אלבמה, ג'ורג'יה, פלורידה, צפון קרוליינה, פנסילבניה ומישיגן. נהיה בדרכים מ-22 באוקטובר עד יום הבחירות".

מה רשמייך לגבי המוביליות הפוליטית של הקהילה המוסלמית-אמריקאית, ואיזה מועמד זוכה לתמיכתה? כלומר, ניתן לצפות שהיא תצביע ברובה לביידן?

"מה שמניע כרגע את ההצבעה של הקהילה המוסלמית-אמריקאית הוא הרצון לעצור את העוול. התחושה היא שדונלד טראמפ גרם לנזק גדול יותר מכל מה שהקהילות חוו לפניו.

"הקהילה המוסלמית-אמריקאית לא יכולה להתכחש לעובדה שתחת שלטון טראמפ, המגמות האלה הוחרפו מאוד, בכלל זה האיסור על כניסת מוסלמים למדינה. האיסור הזה הוא כמו אצבע בתוך העין של הקהילה שלנו ומשפיע עליה ישירות, כי יש לנו משפחות שבניהן נקרעו זה מזה.

"הדבר הזה העביר מסר לקהילה שאם טראמפ יזכה לעוד ארבע שנים בשלטון, רשימת המדינות האסורות בכניסה לארה"ב עלולה להתרחב ולכלול מדינות נוספות עם רוב מוסלמי, כמו מדינות צפון אפריקה.

"דבר נוסף שמניע את הקהילה להצביע הוא שהיא קיבלה הכרה פומבית מצד הקמפיין של ביידן. ביידן אמר את זה פומבית, לא רק בפגישה סגורה עם הקהילה המוסלמית, שאחת המשימות הראשונות על סדר היום שלו אחרי שייבחר תהיה הסרת איסור הכניסה ממדינות מוסלמיות.

"האיסור הזה אולי לא משפיע על כל שלושה או חמישה מיליון המוסלמים החיים בארה"ב, אבל הוא משפיע על חלק ניכר מהקהילה שלנו. לכן יש בקרב הקהילה תחושה ששווה להצביע הפעם.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן (צילום: Gage Skidmore, CC BY-SA 2.0)

"אני לא חברה של ביידן, הוא הולך להיות היריב שלי בבית הלבן". המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן (צילום: Gage Skidmore, CC BY-SA 2.0)

"באשר לטראמפ – אתה מכיר את ההפרדה בין בני משפחה בגבול ומגמת הגירוש הגוברת שהשפיעו על הקהילה שלנו. הקהילה לא נלהבת, אין בה להט. אבל הם יודעים שהם צריכים לעשות את הדבר הנכון, והדבר הנכון הוא לא תמיד מה שהכי רצית, אבל עדיין, אתה יודע שאתה צריך לעשות אותו".

איך את מעריכה את הפנייה של הקמפיין של ביידן למוסלמים האמריקאים, שמהווים גוש משמעותי בתוך תומכי המפלגה הדמוקרטית? אני מניח שלא התלהבת יותר מדי מהביקורת שלהם עליך אחרי שדיברת בוועידה הדמוקרטית.

"אמנם נוצרה איזו סיטואציה שהיתה קשורה אלי סביב הוועידה, אבל האמת שזה היה הרבה יותר גדול ממני. זה היה איתות לקהילה המוסלמית-אמריקאית והערבית-אמריקאית הרחבות יותר.

"זה חיזק את הקרדיט שלי בקרב השמאל הפרוגרסיבי, ובקרב הקהילות שמתוכן אני מגיעה. מעולם לא עבדתי בשביל הקמפיין של ביידן, וגם לא רציתי לעבוד בשבילם. אז כדי שאוכל להמשיך ולהחזיק בקרדיט שיש לי ולהניע את הקהילה שלי לפעולה, הייתי צריכה לבסס איכשהו את העובדה שלא עברתי מברני סנדרס לביידן, כפי שמישהו אולי יכול היה לחשוב.

"אתה יודע איך זה אנשים, הם יכלו לומר משהו כמו 'טוב, אולי משלמים ללינדה מהקמפיין, אחרת למה היא אומרת לאנשים להצביע לביידן?' לכן למעשה זה שירת אותי היטב, העובדה שהם הבהירו שאין לי קשר לקמפיין".

"העמדות שלי הן מיינסטרים בקהילה שלי"

"ועדיין, היה בזה איתות לקהילה שהקמפיין לא הסכים עם העמדות שהבעתי, שהן העמדות של רוב חברי הקהילה שממנה אני באה. תמיכה בבי.די.אס היא לא דבר שולי בקהילות הערביות או המוסלמיות בארה"ב. גם לא הביקורת שלנו על השדולה הימנית והפרו-ישראלית באמריקה. וגם לא הביקורת הנוקבת שלנו על ישראל, הכיבוש וההתנחלויות.

"כל העמדות שלי הן עמדות מיינסטרים בקהילה שלי. לכן זאת היתה טעות גדולה מאוד מצד הקמפיין של ביידן. והם מעולם לא כיפרו עליה, זה מכשול שאנחנו צריכים להתגבר עליו".

"הקול שלי היה חשוב כדי להמשיך ולהניע אנשים לצאת ולהצביע בבחירות האלה. כי האנשים בקהילה שלי אומרים 'אם לינדה סרסור אומרת שאנחנו חייבים להצביע, והיא הותקפה אישית על ידי הקמפיין של ביידן, אז אנחנו מאמינים לה'. אני משתמשת בזה ואומרת 'תראו, אני לא חברה של ביידן. אני לא אשב איתו לארוחות ערב אחרי שייבחר לנשיא. הוא הולך להיות היריב שלי בבית הלבן'.

"זה המסגור שאני משתמשת בו כפרט בתוך הקהילה המוסלמית-אמריקאית, שאומרת 'אי אפשר יותר עם הפשיסטים. אנחנו לא יכולים להתקדם כל עוד אנחנו נאבקים בפשיסטים. אנחנו משקיעים את כל האנרגיה שלנו בתגובתיות ולא מסוגלים לקדם מדיניות או את התנועות שלנו קדימה. אז בואו נשיג יריב טוב יותר, והיריב הזה הוא ביידן'. הטיעון הזה עובד טוב יותר בקהילות שלנו.

עושה מאמץ לעשות דה לגיטימציה להצבעה בדואר. דונלד טראמפ (צילום: הבית הלבן)

גרם לנזק גדול יותר מכל מה שהקהילה המוסלמית-אמריקאית חוותה לפניו. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: הבית הלבן)

"הבעיה עם הקמפיין של ביידן היא שהם לא מבינים את הדינמיקות הפוליטיות של הקהילה שלנו, וגם לא את מפת הכוחות אצלנו. הם למשל לא יודעים – ואפשר לראות את זה בקמפיינים שלהם – מי יכול באמת להניע מוסלמים-אמריקאים לפעולה, מי ארגוני החברים החזקים יותר, עם סניפים ברחבי המדינה, שמסוגלים להביא את האנשים.

"אין להם פעילי שטח מוסלמים בדרגים הגבוהים של הקמפיין שהיו יכולים להסביר להם איך הדברים עובדים אצלנו, ומי הם בעלי ההשפעה הגדולה ביותר בקהילה בכל הנוגע לפעילות סביב הבחירות".

אם ביידן אכן יזכה, מה את צופה שיהיו המאבקים הקשים ביותר של אנשים כמוך מול הבית הלבן בהנהגתו?

"כמובן המאבק סביב מדיניות השיטור במדינה, והפעלת לחץ על ממשל ביידן להתרכז ברפורמת הצדק הפלילי בשלמותה. ביטוח בריאות יהיה גם הוא נושא מרכזי שנצטרך להיאבק עליו מול הממשל, במיוחד אם נזכה שוב ברוב בסנאט ונוכל לגבש ביחד תוכנית ביטוח בריאות לכל.

"ביידן אמר שאם חקיקת הביטוח הרפואי תגיע לשולחנו, הוא לא יחתום עליה. אני בספק אם זה יהיה המצב, כי אני חושבת שנבנה תנועה גדולה מספיק סביב הנושא שתכריח אותו להסכים.

"אני חושבת שבלי ספק יהיו מאבקים סביב סוגיות של מדיניות חוץ. אני לא צופה שזה יקרה בתחילת כהונתו. אני לא חושבת שביידן מתרכז בהן עדיין, לא נראה שהן תופסות מקום מרכזי בסדר היום שלו. אבל אני כן צופה שהוא 'יפשל' בסוגיות שקשורות לאיראן ולפלסטין-ישראל".

כמי שאירגנה פעילות בנושא האלימות המשטרתית, איך את מעריכה את הקמפיין של ביידו בנושא הזה?

"לתחושתי, הקמפיין של ביידן מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. הם נוקבים הרבה יותר בשמות של בריאנה טיילר וג'ורג' פלויד ומנסים לפנות לאנשים שחרדים לערך חיי שחורים, אבל בו בזמן אני גם שומעת דרישה לחוק וסדר.

"קשה לי לקבוע איפה בדיוק עומד הקמפיין שלו בנושא האלימות המשטרתית. כרגע הקמפיין מנסה לפנות לאנשי מרכז שתומכים באכיפת החוק. לכן אני חושבת שזה הולך להיות אחד המאבקים המרכזיים.

"ברגע שאתה מתמנה לנשיא ארה”ב, התנועות האלה לא יתייחסו אליך כמו שהתייחסו לנשיא ברק אובמה. הם הולכים להיות ברחובות והם ידרשו ממך לקחת אחריות ולתת דין וחשבון, כי הם זוכרים שעשינו טעויות מול הממשל של אובמה.

גם הוא ברשימה? הנשיא אובמה בביקור בישראל ופלסטין במרץ 2013 (יונתן סינדל/פלאש90)

לא היה יכול לעשות את הדבר הנכון בלי אנשים ברחובות. הנשיא ברק אובמה בביקור בישראל ופלסטין במרץ 2013 (יונתן סינדל/פלאש90)

"אנחנו סמכנו על כך שאובמה הוא עורך דין חוקתי. הוא היה מארגן קהילתי מדרום שיקגו. הוא היה שחור. ובאמת האמנו שעשינו צעד היסטורי, ושאובמה ייכנס לבית הלבן ויעשה את הדבר הנכון. אבל הוא לא יכול לעשות את הדבר הנכון בלי אנשים ברחובות ובלי תנועה חזקה שדורשת ממנו דין וחשבון.

"למרבה הצער, אובמה היה מוקף בניאו-ליברלים ודמוקרטים שמרנים, ובפועל הוא לא עשה את כל הדברים שאני מאמינה שרצה לעשות, כי במובן מסוים זנחנו אותו לנפשו. הפעם, אני חושבת שהתנועה מוכנה להילחם ולהניע אנשים לפעולה פוליטית בלי קשר לזהות האיש שיושב בבית הלבן. בין אם ביידן ייבחר או טראמפ, אנחנו נמשיך להיות ברחובות".

מה החשש הגדול ביותר שלך לגבי הבחירות האלה והיום שאחרי?

"יש לי שני חששות. חשש אחד הוא שטראמפ יסרב לוותר על השלטון, ושאנחנו לא ננצח ברוב סוחף, מה שיביא למחלוקת סביב תוצאות הבחירות שתגיע לבית המשפט.

"כפי שאתה יודע, טראמפ מינה 220 שופטים בכל המדינה, וזה בנוסף לשופטים השמרנים שכבר כיהנו בבתי המשפט במדינות השונות. הוא יקרא עלינו תיגר וזה יגיע לבית המשפט העליון, בית המשפט כפי שהוא כיום אינו מיועד לקבוצות מוחלשות. הוא גם לא בנוי להגן על הדמוקרטיה, בגלל רוב שמרני.

"הדבר השני שמדאיג אותי הוא שאם ביידן ינצח, כל בעלי הברית הלבנים שהשתתפו במחאות הפוליטיות בארבע השנים האחרונות ירגישו שבחירתו של ביידן מייתרת את הפעילות שלהם, שאנשים ייראו בנצחונו של ביידן על נשיא איום סוג של אבן דרך ויגידו שאפשר לחזור ל'עסקים כרגיל'.

לבנים באמריקה לא רואים שליטה לבנה כעובדה פוליטית. מחאה של black lives matter (צילום: פיונאצ'י בלו, CC BY 2.0)

"הצעירים השחורים הם לא העתיד, הם הכאן ועכשיו". מחאה של black lives matter (צילום: פיונאצ'י בלו, CC BY 2.0)

"זה מדאיג אותי כי יש לנו עוד כל כך הרבה דברים להיאבק עליהם, והמארגנים הקהילתיים המובילים שנאבקו ברחובות – במיוחד מקהילות לא לבנות – מנסים להרחיב את בסיס התנועה. אז אני חוששת שחלק מהאנשים שהיו פעילים בארבע השנים האחרונות עלולים פשוט לחזור הביתה. זה מדאיג אותי מאוד".

אנחנו נמצאים כעת בעיצומה של מגיפה קשה, וכמצופה, הממשל הימני קיצוני מנצל זאת כדי לרמוס זכויות אדם וצדק חברתי. האם את מוצאת תקווה כלשהי בימים האלה, לפני הבחירות?

"המעבר ללואיסוויל הוא התקווה שהייתי צריכה כדי להצליח בכלל לעבור את הבחירות האלה. אני מארגנת קהילתית. אני מגיעה מהשכונות, אלה המקומות שבהם אני רוצה לפעול.

"אני מוצאת תקווה בימים האלה כי אני רואה את ההתפתחות והצמיחה של חלק מהפעילים המובילים האלה. אני רואה צעירות וצעירים שהדרכתי בפעולה ישירה בלתי אלימה, נותנת להם את הכלים והכישורים כדי שאחרי שנעזוב את לואיסוויל, נשאיר משהו מאחור.

"הצעירים השחורים, הצעירים מהקהילות הלא-לבנות – הם לא העתיד, הם הכאן ועכשיו. אני רואה ניתוח שונה אצל הדור הזה. זה דור שירים אותך ויפיל אותך בבחירות.

"אין להם שום נאמנות לנבחרי ציבור. ראיתי איך הם דיברו עם נבחרי הציבור שלהם עצמם, וזה מעורר השראה לגמרי. אין עסקאות מתחת לשולחן. זה דור שאומר בפשטות: 'הנה מה שאנחנו יודעים שאנחנו צריכים, וזה שום דבר פחות מצדק חברתי. ואנחנו נמשיך להיאבק עד שנשיג את הצדק'".

אלכס קיין הוא עיתונאי הפועל בניו יורק, שכתבותיו בענייני ישראל/פלסטין, זכויות אזרח ומדיניות החוץ האמריקאית התפרסמו ב-Vice News, The intercept, The Nation, In These Times ומקומות אחרים. המאמר התפרסם במקור במגזין 972+. תרגום:  אורלי נוי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf