newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בסוף גנץ בחר בממשלה עם תומכי טרור

מרוב פחד להיות מסומן כשותף של "תומכי טרור", גנץ בחר לשתף פעולה עם עריצות שלטונית שמונצחת על ידי פחד. כל זמן שישמרו לה אמונים היא תמשיך להציג עצמה כמגן מפני סכנה, אולם ברגע שימרדו בה, יתגלו פניה האכזריים. גם זה סוג של טרור

מאת:

בצל החרדות הקיומיות שמעוררת מגפת הקורונה, צפינו השבוע באימה משתקת בשורת מהלכים שפעלו לחבל ביסודות הדמוקרטיה הישראלית. נכון לזמן כתיבת שורות אלו, איתרע מזלנו לראות יו״ר כנסת לוקח כבת ערובה את הרשות שהופקדה בידיו תוך שהוא מבזה את הרשות השופטת; שר משפטים הקורא לסרב להישמע לערכאת השיפוט העליונה במדינה; שר בריאות הנלחם נגד הנחיות משרדו לשמירת הציבור; מבקר מדינה המבקש להעלים כל ביקורת על מיטיביו; ומעל לכל – מחנה של נבחרי ציבור שמאז הבחירות אסר מלחמה על תוצאות האמת, בעודו מעז להציג את מעילתו הפושעת בשליחותו הקדושה כתגובה ל״חתירה תחת יסודות הדמוקרטיה״.

גם אם יימלט מפני הדין, ההיסטוריה תזכור לנתניהו את פשעיו נגד החברה הישראלית, ובראשם את השנאה שליבה בקרבנו. נתניהו וגנץ על כרזת בחירות (מרים אלסטר / פלאש 90)

גם אם יימלט מפני הדין, ההיסטוריה תזכור לנתניהו את פשעיו נגד החברה הישראלית, ובראשם את השנאה שליבה בקרבנו. נתניהו וגנץ על כרזת בחירות (מרים אלסטר / פלאש 90)

למופע המופרע הזה יש מחולל. עם גבו אל הקיר, בנימין נתניהו נתן את האות למבצע הסופי לחיסול מוסדות הדמוקרטיה ואורחותיה. הוא עשה זאת לאחר שקרסו כל החומות שיכולות היו להפריד בינו לבין משפט לפי חוק האדם; חמור מכך – בין מסכת שקריו האינסופית לבין אור השמש, שהוא כידוע האלכוג׳ל הטוב בנמצא.

גם אם יימלט מפני הדין, ההיסטוריה תזכור לנתניהו את פשעיו נגד החברה הישראלית, ובראשם את השנאה שליבה בקרבנו. אחד החמורים שבחטאיו הוא סימון כל ערביי ישראל כתומכי טרור, כך שאפילו המחנה שהתיימר להציג לו אלטרנטיבה ואף קיבל מנדט לעשות זאת, חשש לשתף איתם פעולה. בפחדנותו, מחנה זה מיאן להיאחז בגלגל ההצלה האחרון שנותר לדמוקרטיה שלנו ולממש את ההזדמנות שניתנה בידיו לסיים את שלטון נתניהו. במקום זאת, ראשיו המשיכו להיאחז ברעיון העוועים של ממשלת אחדות בראשות נתניהו, שהתממש בסוף השבוע באופן חלקי בדמות אקט קמיקאזה שהשאיר את מוסרות השלטון בידי נתניהו.

את המחנה הזה ובמיוחד את העומדים בראשו יש לשאול: מתוך הפחד לשתף פעולה עם מי שסומנו כ״תומכי טרור״, עם מי בדיוק כן הסכנתם לשתף פעולה?

הורגלנו לקשר אוטומטית בין המילה ״טרור״ לבין פיגועים רצחניים, אך בעוד שהקישור הזה משרת נאמנה את נתניהו ומחנה הימין, המשתמשים בו כמטבע עובר לסוחר, זהו קישור חלקי וחסר. המילה ״טרור״ מתייחסת לסוג מסוים מאד של פחד, לאימה פרנואידית קיצונית ומצמיתה. יש להבחין בין טרור במובן זה (terror) לבין טרור במובן של פעילות אלימה שנועדה להלך אימים (terrorism). טרור זה אינו נחלתם הבלעדית של ארגוני גרילה או תנועות התנגדות, אלא גם כלי אפקטיבי שמפעילים משטרים אוטוריטריים במטרה לדכא כל איום מבית על המשך שלטונם. למעשה, זהו מקור המושג טרור בהקשרו המודרני.

מנקודת מבט פסיכואנליטית, יש שמבינים את ההתפתחות של עריצות שלטונית כניסיון להתגונן מפני טרור כסוג של אימה משתקת, דרך השתעבדות לגורם המפיץ אשליית ביטחון, שמונצחת על ידי אמונה בהיותו כל-יכול. כל זמן שישמרו לו אמונים, גורם זה ימשיך להציג עצמו כמגן מפני כל סכנה, אולם ברגע שימרדו בו, יגלה את פניו האמיתיים והאכזריים. נשמע מוכר?

כשאנו צופים במהלומות הגרזן הקטלניות שמנחיתים שליחי נתניהו על יסודות המשטר הדמוקרטי בבואם להלך אימים על מתנגדי נתניהו ולבסס את עריצותו, אין לנו אלא לקבוע: אלו הם תומכי הטרור האמיתיים. מי שמוכן היה לכונן איתם ברית מצא עצמו בסוף נכנס לממשלה עם תומכי טרור.

ד"ר יואב גרובייס הוא פסיכולוג קליני

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf