newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מתנחלים יצאו לסיור בחסות הצבא, נער פלסטיני נורה ונהרג

מאות חיילים ושוטרי מג"ב פשטו על המצודה שבה נערך הסיור, שנמצאת בשליטה אזרחית פלסטינית, ועל פי עדויות התחילו מיד בירי של כדורים חיים וכדורי גומי ללא אזהרה. מוחמד המאייל, בן 15, נהרג, וכ-16 מפגינים נוספים נפצעו. פעיל ששהה במקום: "זה האפרטהייד שאנחנו חיים תחתיו"

מאת:

כמה עשרות מתנחלים קיימו הבוקר (רביעי) סיור בג'בל אל ערמה (תל ארומה) ביוזמת ארגון "שומרים על הנצח", שמטרתו למנוע שוד עתיקות בגדה המערבית ובישראל. כדי לאפשר את הסיור עשו שוטרי מג"ב וחיילים שימוש נרחב בירי חי, גז מדמיע וכדורי גומי לעבר מפגינים פלסטינים, שנכחו במקום משעות הלילה. מוחמד המאייל, נער בן 15, נהרג לאחר שנפגע מראשו מירי חי. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, כ-16 מפגינים נוספים נפצעו, לפחות שניים נוספים מירי חי.

שוטרים לובשים מסכות נגד הקורונה במהלך התנגשויות עם מפגינים פלסטינים בג'בל אל ערמה, ב-11 במרץ 2020 (צילום: נאסר אישתאיה / פלאש 90)

שוטרים לובשים מסכות נגד קורונה במהלך התנגשויות עם מפגינים פלסטינים בג'בל אל ערמה, ב-11 במרץ 2020 (צילום: נאסר אישתאיה / פלאש 90)

ג'בל אל ערמה הוא מצודה בשטח B, שנמצא תחת שליטה צבאית ישראלית ושליטה אזרחית פלסטינית, הממוקמת בין הכפרים ביתא ועקרבה בגדה המערבית. בחודשיים האחרונים החלו בעיריית ביתא לשפץ את המצודה כדי להקים אתר תיירות ונופש. מכיוון שהיא נמצאת בשטח B, אין צורך באישור מישראל לביצוע פעולות פיתוח במקום.

כחלק מהעבודות, נסלל כביש גישה חדש ודגל פלסטין גדול הונף במקום. בשבוע שעבר הוקמו שם אוהלים, ואתמול הגיעו מאות פלסטינים כדי לישון בשטח לקראת הסיור של המתנחלים.

עם אור ראשון, סביב השעה שש בבוקר, פשטו מאות חיילים ושוטרי מג"ב על המצודה. על פי עדויות מהשטח, החיילים והשוטרים התחילו בירי של כדורים חיים וכדורי גומי ללא אזהרה, מטווח קצר, כשהם לא נותנים למוחים שהות להתפנות.

לדברי הפעיל עבדאללה אבו רחמה, שבילה את הלילה במקום, "זה האפרטהייד שאנחנו חיים תחתיו. הביאו מאות חיילים ושוטרים כדי לאפשר לקבוצה של מתנחלים לעשות סיור של שעה בשטח שנמצא בשליטה פלסטינית. בשביל טיול נהרג צעיר אחד ואחר פצוע קשה. הגענו לכאן כדי להביע התנגדות לאלימות ולניסיונות ההשתלטות של מתנחלים".

בנוגע לפינוי מאהל המחאה בשעות הבוקר המוקדמות אמר אבו רחמה: "זאת היתה פעולת קומנדו. לא נתנו לזקנים לקום. הגיעו כ-300 שוטרים וחיילים וירו על כולם בצורה ישירה, כולל לעבר חובשים ועיתונאים".

בשבועות האחרונים גבר המתח באתר ההיסטורי, שמתנחלים טוענים כי היתה בו מצודה חשמונאית. ביום שישי לפני שבועיים, לאחר שסיור של מתנחלים בוטל בהוראת הצבא, הגיעו למקום חיילים והתעמתו עם צעירים פלסטינים. גם ביום הבחירות הגיעו חיילים למצודה ופיזרו פלסטינים ששהו במקום.

תושבים סיפרו ל"שיחה מקומית" כי בשבוע שעבר הגיעו למקום מתנחלים ללא ליווי של הצבא, וניסו להוריד את הדגל הגדול שהונף בראש המצודה. "המתנחלים ראו את המקום היפה הזה, שבאביב משמש לפיקניקים למשפחות מהאזור, ולא אהבו לראות את הפלסטינים נהנים בטבע. לכן הם התחילו בקמפיין הזה", אמר אבו רחמה.

מתנחלים מסיירים בג'בל אל ערמה (תל ארומה), 11 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

נקודת מאבק חדשה. מתנחלים מסיירים בג'בל אל ערמה (תל ארומה), ב-11 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

מבחינת "שומרים על הנצח", האתר הפך לנקודת מאבק חדשה כנגד "השתלטות הרשות הפלסטינית" על הגדה המערבית. לפני שלושה ימים אף הוצב דגל ישראל בגבעה מול המצודה. בסיור היום השתתף גם ראש מועצת שומרון, יוסי דגן. בעוד מתנחלים טענו כי עבודות הפיתוח הפלסטיניות במקום גורמות ל"הרס מסיבי", תושבים פלסטינים הדגישו כי העבודות של עיריית ביתא נועדו לפתח את האזור ולא לגרום כל נזק לעתיקות.

לאחר שהשוטרים והחיילים פינו את המפגינים הפלסטינים מהמצודה, נמשכו העימותים בין צעירים פלסטינים לבין הכוחות שנפרשו על הגבעות מסביב למצודה, ונעשה שימוש בירי חי וגז מדמיע, גם בעזרת רחפן, לאזור שבפאתי הכפר ביתא.

חלק משוטרי מג"ב שהתקרבו לכפר לבשו מסכות פנים להתגוננות מהקורונה. לקראת השעה 11, הסיור של המתנחלים הסתיים והם צעדו ברגל חזרה להתנחלות איתמר. החיילים והשוטרים הרבים החלו גם הם להתפנות באטיות מהמקום.

פלסטינים מוחים בזמן סיור של מתנחלים בג'בל אל ערמה (תל ארומה), 11 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

פלסטינים מוחים בזמן סיור של מתנחלים בג'בל אל ערמה, ב-11 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

כמה תושבים נזכרו באירוע שהתרחש באפריל 1988, כאשר סיור של מתנחלים באזור סמוך למצודה הסתיים במותה של הנערה תרצה פורת. בחופשת הפסח באותה שנה יצאו כ-20 נערות ונערים מאלון מורה בליווי של שני מבוגרים, אחד מהם רומם אלדובי, לטיול באזור. פלסטינים התקרבו למקום, וחלקם זרקו אבנים על המטיילים. אלדובי פתח באש מתת-מקלע ופצע כמה פלסטינים.

בהמשך, תושבים סייעו למטיליים והכניסו אותם לאחד הבתים, אך במהלך האירוע אלדובי ירה צרור נוסף, שממנו נהרגה בטעות פורת. גם שלושה תושבי הכפר נהרגו מהירי באותו היום. בתגובה לאירועים, ואף כי התברר כי פורת לא נהרגה על ידי פלסטינים, הצבא הרס בכפר 16 בתים, כולל בתים של חלק מהתושבים שהגנו על המטיילים.

חאלד, תושב ביתא שהשקיף הבוקר על העימותים מרחוק, סיפר כי כשהיה בן 16 נעצר אחרי האירוע שבו נהרגה פורת. הוא נכלא לארבע שנים ובית משפחתו נהרס.

בסיור בשטח חקלאי בבעלתו שמשקיף על ג'בל אל ערמה, בזמן שברקע נשמעו קולות ירי חי וצעקות של צעירים שהזעיקו סיוע רפואי, הוא סיפר: "אין לנו בעיה עם היהודים ואפילו לא עם הצבא, רק עם המתנחלים. אני לא מבין מה הם רוצים לעשות פה, בשביל שהם יסיירו במקום עשו את כל הבלגן הזה".


חיילים ושוטרים פושטים על המצודה בג'בל אל ערמה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf