newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כשזה מגיע למחלות, הקורונה היא אויב משותף לעזה וישראל

אף שגם בישראל וגם בגדה המערבית זוהו עד עכשיו עשרות חולים בקורונה, רצועת עזה עדיין נקייה מהוירוס. הנכנסים מרפיח נבדקים, הנכנסים ממעבר ארז - לא. "אנחנו בטוחים שאם מי שמגיע מישראל היה נדבק בקורונה, ישראל היתה מכניסה אותו לבידוד"

מאת:

בגלל החפיפה בין הטריטוריות הישראלית והפלסטינית, רשויות הכיבוש הישראליות והרשות הפלסטינית מחויבות להתעלם מהמחלוקות ביניהן ולשתף פעולה במאבקן בווירוס הקורונה.

ישראל הודיעה כי אלפי אנשים שעלולים לשאת את הווירוס ייכנסו להסגר, ונכון לכתיבת שורות אלה זוהו 39 חולים במחלה במדינה. הרשות הפלסטינית מסרה אתמול (ראשון) כי מספר החשודים בהידבקות שהוכנסו להסגר הגיע ל-2,000, ו-19 אובחנו כחולים בווירוס.

ארגון הבריאות העולמי (WHO) מדווח כי מספר המקרים המוכחים של קורונה בעולם הוא יותר מ-100 אלף. מדי יום מתווספות מדינות חדשות לרשימת המדינות הנגועות. ישראל והגדה המערבית הצטרפו לרשימה הזאת לפני כמה ימים, אך רצועת עזה – לכאורה אזור בלתי נפרד מהן – נותרה נקייה עד כה.

פלסטינים בוחנים מצלמה תרמית לבדיקת קורונה במעבר רפיח, ב-16 בפברואר 2020 (צילום: עבד רחים חטיב / פלאש90)

פלסטינים בוחנים מצלמה תרמית לבדיקת קורונה במעבר רפיח, ב-16 בפברואר 2020 (צילום: עבד רחים חטיב / פלאש90)

מאז התפרצות וירוס הקורונה, משרד הבריאות בעזה, שמנוהל על ידי החמאס, אמר כי הוקצה מקום מיוחד לבידוד חשודים בהידבקות במעבר רפיח בין עזה למצרים, וארגון הבריאות העולמי הביא ציוד לבדיקות.

הרשות הפלסטינית הודיעה כי היא נוקטת צעדים למאבק בקורונה גם בגדה המערבית וגם ברצועת עזה, אך היא לא שלחה ציוד מיוחד או הודיעה על צעדים ממשיים לתמיכה בעזה נכון לעכשיו.

כשארגון הבריאות העולמי הוסיף בטעות את עזה לרשימת האזורים הנגועים, משרד הבריאות העזתי יצר עמו קשר וביקש כי יסירו אותה מהרשימה. וזה אכן קרה.

כדי להיערך להתמודדות עם הווירוס הקטלני, יו"ר הוועדה הרפואית למאבק בקורונה בעזה, ד"ר מג'יד דוהיר, אמר ל"שיחה מקומית" ו"מגזין 972" כי משרד הבריאות בעזה נמצא בקשר עם נציג ארגון הבריאות העולמי כדי לקדם את כניסת הציוד הנחוץ דרך ישראל.

"אין לנו תיאום ישיר עם ישראל", אמר דוהיר. "אנחנו עושים את הכל דרך ארגון הבריאות העולמי".

לגבי הסיבה שקיים מרכז בידוד במעבר רפיח והיעדרו של מרכז כזה ממעבר ארז בין עזה לישראל, אמר דוהיר כי "מצרים לא מכירה בהתפרצות וירוס הקורונה, ולכן נחוץ לבדוק את כל מי שמגיע ממצרים. אבל אנחנו בטוחים שאם מי שמגיע מישראל היה נדבק בקורונה, ישראל היתה מכניסה אותו לבידוד". במלים אחרות, השלטונות בעזה סומכים על ישראל תבדוק את מי שנכנס דרך מעבר ארז.

לדברי דוהיר, יותר מ-700 איש עברו בדיקות לקורונה, וכולם נמצאו נקיים. כמה אנשים הוכנסו לבידוד אחרי שנכנסו לעזה דרך מצרים.

משרד הבריאות העזתי הוציא עשרות עלוני מידע על הווירוס, מתוך כוונה להגביר את המודעות בקרב הציבור. העלונים הסבירו מהם הסימפטומים של המחלה וכיצד לדווח על מי שסובל מהסימפטומים הללו.

בנוסף, משרד הבריאות בעזה יישם את המדיניות של בידוד עצמי ביתי למשך 14 יום הנהוגה בישראל ביחס לכל מי שנכנס לרצועה דרך מצרים, והודיע כי מי שלא יציית להוראות ייענש.

מעתסם דאלול הוא עיתונאי מעזה, מומחה לענייני המזרח התיכון. בעל תואר שני בעיתונות בינלאומית מאוניברסיטת ווסטמינסטר בלונדון

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf