newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הדברים שנתניהו לא אמר בנאום הניצחון

אף שעדיין אין לו אפשרות ממשית להקים ממשלה, נתניהו מיהר לשאת נאום ניצחון סוחף בו התרברב על "העשור הטוב ביותר של ישראל". העוני המעמיק, דליפת הנתונים ממאגרי המידע בקמפיין הליכוד, ריסוק הדיור הציבורי ואפילו המילה ערבים נעדרו מנאומו של האיש בעל שלושת כתבי האישום

מאת:

סביב השעה אחת בלילה אמש, כמה עשרות תומכי ליכוד ו״מעריצי נתניהו", כפי שהגידו את עצם חלק מהנוכחים, עמדו מחוץ לשערים הנעולים של גני התערוכה בתל-אביב אחרי שהמשטרה הכריזה שהאולם מלא. כשחבר הכנסת לשעבר אורן חזן הגיע למקום, היו שקרא לו בוגד והזכירו שהוא כלל לא בליכוד.

נאום הניצחון של נתניהו באירוע הבחירות של הליכוד בתל אביב, 3 ברץ 2020 (צילום: אורן זיו)

נאום הניצחון של נתניהו באירוע הבחירות של הליכוד בתל אביב, 3 ברץ 2020 (צילום: אורן זיו)

לקראת השעה שלוש בלילה, בתוך האולם החצי מלא, כשנתניהו עלה לבמה ביחד עם רעייתו שרה, הקהל קרא: ״לפטר את מנדלבליט״, ״לא רוצים אחדות״ ו-״כחול לבן זו חניה״. מבחינתם, הניצחון ״האדיר״ דורש הקמת ממשלת ימין ללא פשרות וללא שותפים לא רצויים, אך עוד לא ברור אם תוצאות האמת בכלל יאפשרו זאת.

נתניהו בנאומו, חזר פחות או יותר על הכלום ושום דבר שהוא מציע לציבור כבר למעלה מעשור, אך התעלם מכמה דברים:

1. נתניהו דיבר על כמה ישראל היא מקום טוב לחיות בו. ״הם נתנו בנו אמון כי הבאנו את העשור הטוב ביותר בתולדות ישראל, בכלכלה, בביטחון, בתיירות, ביחסי חוץ״. כמו בקמפיין, הוא פיזר הבטחות ללא פירוט על ״רפורמות ענק במשק״. כל מה שהוא צריך זה ״עוד כמה שנים״, אמר.

נתניהו לא התייחס בנאומו לעובדה שכל ישראלי רביעי הוא עני או למצב מערכת החינוך. הוא ציין שעבר ליד גבעת אולגה ואיך המקום ההפך ממעברה למקום שמלא במגדלים, אך הוא לא הזכיר במילה את העובדה שרובים הישראלים לא יכולים להרשות לעצמם לקנות דירה, גם בגבעת אולגה, ושהממשלה לא עושה כלום כדי לקדם דיור בר השגה, ומצד שני מחסלת את הדיור הציבורי.

2. בין שלל התודות בפתח נאומו, נתניהו הזכיר את ״יאיר רביבו, האלקטור שלנו״, שפיתח את אפליקציית "ניהול הבוחרים" של המפלגה ואחד הכלים המרכזיים בבחירות האחרונות. נתניהו לא הזכיר את העבודה שבאפקילציה התגלו ליקויי אבטחה חמורים וחלק מהמידע בה דלף. השימוש בה המשיך לאורך קמפיין הליכוד ונמשך עד לבחירות למרות אזהרות הרשות להגנת הפרטיות.

ואף מילה על ריסוק הדיוק הציבורי (באדיבות צוות דיור ציבורי)

ואף מילה על ריסוק הדיוק הציבורי (באדיבות צוות דיור ציבורי)

״לכל הצוות המדהים שליווה אותם בדאטה, פתאום לליכוד היו נתונים, ראיתם איזה הבדל זה עושה״. את פנקס הבוחרים יש לכל מפלגה. ״הדאטה״ הוא הדעות הפוליטיות של כל מצביע, שאפשרו לליכוד לפלח את המצביעים ולמקד קמפיינים. ״עברנו עיר עיר, שכונה שכונה״ אמר נתניהו. נראה שהליכוד באמת עשה זאת – בנוסף לקמפיין ברחוב – בעיקר בזכות האפליקציה. איך הגיעו בליכוד לכל אותו הדאטה, שככל הנראה כלל את דפוסי ההצבעה של הבוחרים? נתניהו לא פירט.

3. נתניהו גם לא הזכיר בנאומו במילה את האישומים החמורים נגדו ואת משפטו שיפתח עוד כשבועיים. נראה שמבחינתו מדובר בעניין שולי, ושהוא יתייצב למשפט במקביל לעבודתו. במובן הזה, ההישג של נתניהו הוא שהצליח להפוך את ההליכים נגדו ל״רדיפה״. כמו שציינו אתמול במטה הרשימה המשותפת, ההצבעה ההמונית לליכוד היא ״נורמליזציה לשחיתות״. בחוסר ההתייחסות לנושא, המסר של נתניהו הוא שהמשפט, כמו החקירות, הוא משהו שולי שיאלץ להטריד אותו בזמן שהוא ינסה להרכיב את הממשלה הבאה. ״הפכנו את הקערה על פיה. הפכנו את הלימון ללימונדה, וכמה אני אוהב לשתות לימונדה״, התרברב.

4. לקראת סוף נאומו חזר נתניהו על ההבטחה שיחיל ריבונות בחלקים מהגדה המערבית בקרוב. הקהל הגיב במחיאות כפיים רמות. נתניהו מצידו לא פירט מתי ומה בדיוק יסופח וספק רב אם זה יקרה בעתיד הקרוב. בקמפיין עצמו, בכנסים שקיים בשבועות האחרונים בתוך ישראל, הנושא תמיד הוזכר בשורה או שתים אך לא זכה להתייחסות רחבה, לאחר שסקרים הראו כי פרסום תוכנית המאה לא השפיע כמעט על המצביעים. את הפלסטינים ואפילו את האספקטים שמדברים על מדינה פלסטינית וסיום הסכסוך בתוכנית המאה, כמובן שלא הזכיר. גם את הסעיף המדבר על טרנספר לתושבי המשולש, שלפי הדיווחים נתניהו בעצמו ביקש להוסיף לתוכנית של טראמפ, הוא לא הזכיר.

5. למרות שרוב הקמפיין של נתניהו והליכוד היה מבוסס על ההסתה נגד האזרחים הערבים ועל כך ש״בלי המשותפת אין לגנץ הממשלה״, בנאום הבחירות שלו לא טיבי, לא עודה ואף המילה ערבים לא הוזכרה אפילו פעם אחת. היה כמעט מוזר לשמוע נאום שלו ללא הסתה נגד האזרחים הערבים, שנהרו אתמול לקלפיות.

כשהקהל חזר על הקריאות ״לא לאחדות״, נתניהו ביקש להבהיר: ״אני אהיה ראש הממשלה של כל אזרחי ישראל ללא יוצא מהכלל, של ימנים ושמאלנים, של יהודים ולא יהודים, של כל המגזרים וכל המגדרים״. מעניין לראות איך לאורך השנים של נתניהו כראש ממשלה, ההסתה התגברה עד שהיום ראש הממשלה אפילו לא מעז להגיד את המילה ״ערבים״ בהקשר לא שלילי, והחליף אותה במונח ״לא יהודים״.

ועוד הערה לסיום: נתניהו גם לא התייחס לעבודה שגם נכון לאתמול בלילה, וגם הבוקר, ללא עריקה של ח״כים ממפלגות אחרות אין לו רוב או אפשרות להקים ממשלה. מבחינתו המסר הוא שהליכוד זכה בניצחון אדיר, ושמי שלא יצטרף יהיה אחראי להליכה לבחירות רביעיות.  כדי להעביר חוקי חסינות ולהיחלץ ממשפטו, יצטרך נתניהו 61 חברי כנסת שיצביעו איתו ולא רק רוב יחסי. יתכן שההבטחה של איימן עודה שבזכות הערבים נתניהו לא יהיה ראש ממשלה, עדיין תתממש.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf