newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המשותפת: "ניצחנו בחברה הערבית, הפסדנו מול הימין"

במשותפת מרגישים שעשו את שלהם בכך שהעלו את אחוז ההצבעה והגדילו את כוחם. את הכישלון להפיל את נתניהו הם תולים בגנץ ש"ניסה להיות גזעני והפסיד את הציבור"

מאת:

אווירה מעורבת שררה במטה הבחירות של הרשימה המשותפת בשפרעם. עם פרסום המדגמים, נשמעו צעקות שמחה כשהכריזו על 14 עד 15 מנדטים לרשימה, ודממה ואנחות אכזבה עם פרסום ההישג האדיר לליכוד. בקרב הקהל, חברי הכנסת, פעילים ועיתונאים כולם הסכימו על דבר אחד: הציבור הערבי נהר לקלפיות ומי שאכזב בניסיון להחליף את נתניהו הם כחול לבן ובני גנץ, שחתכו ימינה ואיבדו מצביעים.

עשינו הישג גדול, אבל הימין ניצח. איימן עודה באירוע סיום הקמפיין (צילום: אורן זיו)

עשינו הישג גדול, אבל הימין ניצח. איימן עודה באירוע סיום הקמפיין (צילום: אורן זיו)

ח"כ אחמד טיבי אמר כי "יש לי תחושות מעורבות היום. למשותפת זה הישג אדיר, אבל אני מודאג מההתחזקות של הליכוד. הרשימה המשותפת עשתה הכל כדי להפיל את גל הפשיזם. כחול לבן לבדה אחראית על הכישלון הזה. נהיה היחידים בכנסת שנילחם בגזענות, באפליה ובכיבוש".

לאורך כל הקמפיין חזר ראש הרשימה המשותפת ח״כ איימן עודה על המסר כי הרשימה המשותפת תוכל למנוע מנתניהו להקים ממשלה. המשפט הזה הפך למעט פחות ריאלי עם פרסום המדגמים. "קיבלנו מהמצביעים היהודים הכי הרבה קולות בתולדות המדינה", אמר עודה במהלך האירוע. "גם בעתיד נמשיך לפעול בשותפות ונבנה מחנה שיהווה אלטרנטיבה אמיתית לימין, יש לנו חלום להציג אלטרנטיבה פוליטית למדינה״.

למרות התקווה בשבועות האחרונים לסייע להפלת נתניהו, הח"כים של המשותפת הבינו שייאלצו לבלות עוד קדנציה, קצרה או ארוכה, כאופוזיציה לנתניהו. "כשהמרכז מתנהג כמו ימין קיצוני, ובכל זאת זה הישג גדול של המשותפת שיאפשר לנו לעמוד כחומה בצורה נגד הגזענות ובעד שוויון״, אמר ח״כ עופר כסיף.

גורם בכיר בחד"ש אמר: "לקחנו על עצמנו משימה כבדה מדי – להחליף את הימין –  ומצאנו את עצמנו לבד במערכה".

ח״כ לעתיד סונדוס סאלח, הניצבת במקום ה-14, אמרה ל"שיחה מקומית": "בני ובנות העם הערבי תמכו ברשימה המשותפת והעלו אחוז הצבעה. אבל אנחנו מול תוצאות מורכבות מאוד. ההישג של נתניהו הוא כישלון של כחול לבן, שלא הצליחו להציג אלטרנטיבה לציבור היהודי ולכלל ציבור. גנץ ניסה להיות גזעני יותר ואיבד את האנשים שרצו למצוא בו תחליף לביבי".

אחמד מוהנא פעיל בתע"ל סיכם את התחושות של רבים בקהל. "זה ניצחון לחברה הערבית", אמר. "קיבלנו רשימה משותפת חזקה יותר, ובו זמנית ימין דורסני וכוחני יותר. נתניהו ניצח פוליטית, תקוותנו שיפול משפטית״.

רנא זאהר, חברת מזכירות בחד״ש, אמרה: "הכישלון החרוץ של החברה הישראלית. היא עלתה מדרגה בנורמליזציה של השחיתות. במערכה הפנימית בחברה הערבית ניצחנו, אבל לא במלחמה בימין״.

אשרף קורטאם, אנליסט וחבר בל״ד אמר לאחר פרסום תוצאות המדגם: "אנחנו עדיין מקווים שהמדגמים לא צודקים. נקווה שלא יהיה רוב לנתניהו להרכיב ממשלה. כחול לבן שילמו מחיר על הזגזוג שלהם".

אחוזי ההצבעה הגבוהים בחברה הערבית הורגשו גם בשטח. בחיפה, בקלפי בשכונת כבביר, בה גרים יהודים וערבים, נראו תורים כבר סביב השעה תשע בבוקר. ״זו החובה שלנו להצביע, כדי שלא יהיו בחירות רביעיות ונגד ההסתה והשנאה נגד החברה הערבית מצד ראש הממשלה", אמר מוחמד שריף ראש העדה האחמדית, שהצביע בקלפי בכבביר מעט לפני הגעתו של ח״כ עודה.

בטמרה, גם בשעות צהריים שבדרך כלל מאופיינות בהצבעה מנומנת, נצפו תורים בקלפיות בבית הספר היסודי בעיר. ״כדי להגיד שאנחנו נשארים פה, אם נקבל 15 או 16, זו התשובה לגזענות נגד כל הערבים״, סיפר מוחמד סובח.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf