newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילים בפתח: נפגע במי שייפגש עם ישראלים

מחר אמור הנשיא עבאס להודיע אם יקבל את התפטרותו של מוחמד אלמדני, שעמד בראש הוועדה לקשר עם החברה הישראלית באש"ף. מקורבים לוועדה: האלג'יראים נפגשו עם צרפתים, המאבק הוא לא רק בנשק

מאת:

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) אמור להודיע מחר אם הוא מקבל את התפטרותו של מוחמד אלמדני, ראש הוועדה לקשר עם החברה הישראלית ברשות הפלסטינית, לאחר שמונה שנים של דיאלוג פלסטיני-ישראלי.

מקורבי ראש הוועדה לקשר עם החברה הישראלית: גם האלגיראים נפגשו עם הצרפתים. מוחמד אלמדני (מימין) בפגישה עם הנשיא עבאס וח"כ חיליק בר ממפלגת העבודה (צילום: עיסאם רימאווי / פלאש 90)

ראש הוועדה לקשר עם החברה הישראלית, מוחמד אלמדני (מימין) בפגישה עם הנשיא עבאס וח"כ חיליק בר ממפלגת העבודה (צילום: עיסאם רימאווי / פלאש 90)

ההתפטרות באה לאחר התקפות ואיומים קשים מצדם של גורמים פוליטיים פלסטיניים, ובעיקר חוגים המשתייכים לתנועת פתח, בטענה שהוועדה "מנרמלת את היחסים" עם הכיבוש הישראלי. גדודי חללי אלקצא, הזרוע הצבאית של הפתח שאלמדני נחשב לאחד מבכיריו, אף איימה לפגוע פיזית בפלסטינים שינהלו דיאלוג עם ישראלים.

חללי אלקצא אמרו בהודעה כי הם ייצאו נגד "כל מי שייפגש ויעשה נורמליזציה עם הכיבוש תחת כל תירוץ שהוא". בהודעה נקרא הנשיא עבאס לפרק את הוועדה ולהפסיק את המימון שלה. חללי אלאקצא קוראים בהודעה "לבני העם הפלסטיני להתעמת עם כל אדם או מקום או מלון או מסעדה" המארחים פעילות כזו. "אנחנו נשבעים בדם החללים שנרדוף אותם בכל רחוב, בכל כפר ובכל עיר".

המחאות נגד הוועדה שבראשה עומד אלמדני אינן חדשות, אבל הן התגברו והפכו לאיומי רצח בימים האחרונים, מאז שהתקיים מפגש בשבת לפני האחרונה ברמאללה בין כ-20 עיתונאים ישראלים לבין שר הדתות מחמוד הבאש ושר התקשורת והדובר בשמה של הרשות הפלסטינית נביל אבו רודיינה, בחסות הוועדה.

מה שהרגיז במיוחד את הפעילים הפלסטינים היו השאלות של העיתונאים הישראלים בנוגע לתיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית, ובמיוחד שאלה שבה טען עיתונאי ישראלי שהתיאום הביטחוני משרת אינטרס של הרשות הפלסטינית מול תנועת חמאס.

הבאש ענה שהתיאום הוא אינטרס ישראלי ופלסטיני, אבל התשובה שהיתה אמורה לזכות את הרשות בנקודות בציבור הישראלי פגעה בו בציבור הפלסטיני. העובדה שהעיתונאי הישראלי הציג את התיאום הביטחוני כדבר חיובי, והשר הפלסטיני אישר את האמירה הזו – זכתה לביקורת קשה בקרב חוגים בתנועת פתח, בתנועת החרם וגם ברשתות החברתיות. כמה ימים לאחר ביקור העיתונאים הישראלים אף הושלך בקבוק תבערה על פתח המסעדה שבה ישבו.

המחאה נגד המפגש במסעדה ברמאללה מצטרף לגל של מחאות נגד "נורמליזציה" עם ישראלים. יום קודם למפגש העיתונאים, הגיעה משלחת בראשות בוועדה לקשר עם החברה הישראלית למפגש של "פרלמנט השלום" בתל אביב. לאחר שנודע דבר הפגישה, התקיימה מחאה ברמאללה נגד המפגש.

מפגש של ארגון "סולחה", המקיים מפגשים בין ישראלים לפלסטינים, שהיה אמור להיערך בבית ג'אלה נדחה, וכך גם מפגשים אחרים בין ישראלים לפלסטינים. האווירה המתוחה נובעת, כמובן, מפרסום "עסקת המאה" של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שנתפסה כאיום ועלבון אצל הפלסטינים.

גורם בכיר בוועדה לקשר עם החברה הישראלית, שהעדיף להישאר בעילום שם, הבהיר היום ל"שיחה מקומית" שמחר (שני) יהיה יום גורלי מבחינתה של הוועדה, שכן אז אמור הנשיא עבאס לשבור את שתיקתו ולהבהיר את עמדתו בנושא. אותו גורם מעיר שעד כה עבאס שמר של שתיקה, למרות ההכפשות הקשות בקרב ארגונים פלסטינים ואנשי פתח כנגד הוועדה בראשות אלמדני.

אלמדני בעת המפגש במסעדה ברמאללה שחולל את הסערה (צילום: ודיע עוואודה)

אלמדני בעת המפגש במסעדה ברמאללה שחולל את הסערה (צילום: ודיע עוואודה)

אותו גורם לא ידע לומר מהי מידת התמיכה של עבאס באלמדני, וטען שעדיף לחכות ולראות. "אם התמיכה של הנשיא עבאס תהיה חד משמעית, ייתכן שאלמדני יחזור בו מהתפטרותו". גורם בפתח העריך באוזני "שיחה מקומית" שאם אלמדני לא ימשוך את התפטרותו, קשה לראות שבכיר אחר בפתח יעז לתפוס את מקומו מול המתקפות הקשות מצד מתנגדי הנורמליזציה.

הוועדה לקשר עם החברה הישראלית הוקמה בצו של אש"ף ב-2012, במטרה להציג את העמדה הפלסטינית בפני החברה הישראלית. אנשי הוועדה ערכו מאות מפגשים עם חוגים רבים בקרב הישראלים, כולל בצד הימני של המפה הפוליטית – פוליטיקאים, ראשי ערים, נציגים של עולים מרוסיה ואתיופיה, פעילים מזרחים, אנשי תקשורת, סופרים וחוקרים ועוד. נציגי הוועדה, ביניהם מנהיגים באש"ף ושרים לשעבר ברשות הפלסטינית, השתתפו בכנסים שונים בישראל, כולל כנס הרצליה לביטחון לאומי.

בתשובה לשאלה על מידת ההשפעה של יוזמות אלה והתועלת שלהן, טען גורם אחר בוועדה שהיא תרמה רבות, אבל אי אפשר עדיין לחוש בתוצאותיה. הוא המשיל את עבודת הוועדה לאיכר הנוטע עצי זיתים. "הוא יצטרך להשקיע שנה של עבודה, ורק אחרי עשור יתחיל לראות את הפירות", אמר הגורם.

אותו גורם ציין כי הוכחה ליעילותה של הוועדה אפשר למצוא בכך ששר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן הוציא לפני כחמש שנים צו האוסר על כניסתו של אלמדני לישראל ועל השתתפותו במפגשים עם גורמים ישראלים.

שני הגורמים בוועדה טענו שאלמדני כועס מאד על כך שאת עיקר האש הוא סופג מחברי תנועתו, פתח, כאשר הוועדה הוקמה במסגרת החלטה של אש"ף עצמו.

טלב אסאנע, חבר כנסת לשעבר שתיאם מפגשים רבים בין חברי הוועדה לישראלים, אמר ל"שיחה מקומית" – עוד לפני שנודע על התפטרותו של אלמדני – שהוועדה תורמת תרומה רבה מאוד ומשרתת את האינטרס הפלסטיני, שכן היא מגייסת בעבודת נמלים תמיכה בסיום הכיבוש ובפתרון שתי המדינות.

בנוגע להתקפות ברחוב הפלסטיני כנגד הוועדה, אמר אסנאע כי מדובר ב"דברי שטנה פופוליסטיים. "למה האלג'יראים שוחחו ונפגשו עם חוגים צרפתיים במטרה לגייסם נגד המשך הכיבוש?" תהה אסנאע. הוא הזכיר גם את המפגשים של מדינאים וייטנאמים עם אישים אמריקאים בזמן המלחמה. "שחרור לאומי לא עובר רק דרך התנגדות אלימה", אמר אסאנע.

כבר באוקטובר 2018 החליטה המועצה המרכזית של אש"ף לבטל את ההכרה במדינת ישראל כל עוד היא לא מכירה בפלסטין כמדינה בגבולות 1967 שבירתה ירושלים המזרחית. כמו כן, היא החליטה להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. שתי ההחלטות האלה לא יושמו בפועל. בעקבות פרסום דבר הביקור של העיתונאים הישראלים ברמאללה, תנועת החרם העולמית קראה שוב ליישם את שתי ההחלטות. גם גדודי חללי אלקצא קראו להפסקת התיאום הביטחוני.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf