newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מחאה נגד "עסקת המאה": "טראמפ ונתניהו יעברו, אנחנו נישאר"

כ-2000 מפגינים השתתפו במחאה בבאקה אלע'רביה נגד העברת המשולש למדינה הפלסטינית ב"עסקת המאה". הח"כים שהשתתפו בה העריכו שהתוכנית תעלה את שיעור ההצבעה בציבור הפלסטיני ותקשה על שותפות עם כחול לבן, אם תתמוך בתוכנית

מאת:

כ-2,000 איש השתתפו היום (שבת) בהפגנה בבאקה אלע'רביה נגד הסעיף ב"עסקת המאה" המדבר על אפשרות להעברת כ-300 אלף תושבי "המשולש" למדינה הפלסטינית. "נתניהו יעבור, טראמפ יעבור, ואנחנו נישאר כאן", אמר ח"כ אחמד טיבי (תע"ל-המשותפת), בעצמו תושב טייבה, ישוב שאמור גם הוא "לעבור" לפלסטין אם הסעיף ב"עסקת המאה" ימומש.

נתניהו ופרידמן הוסיפו את המשולש לעסקה כדי להפחית את מספר המצביעים הפלסטינים. ההפגנה בבאקה אלע'רביה נגד "עסקת המאה" של טראמפ (צילום: אורן זיו)

את ההפגנה ארגנו ועדת המעקב ועיריית באקה אלע'רביה. רבים מהמשתפים היו צעירים, שקראו קריאות נגד תוכנית טראמפ ונגד נתניהו "הפושע". הונפו גם דגלי פלסטין, ונשמעו קריאות נוסח "פלסטין ערבית מהמים למים" (מהירדן לים התיכון – מ.ר.), ו"ברוח ובדם נפדה את פלסטין".

ח"כ טיבי טען שנתניהו ודיוויד פרידמן, השגריר האמריקאי בישראל, שתלו בכוונה את הסעיף הזה בתוכנית. לדבריו, פרידמן הוא "אחד האנשים הכי מסוכנים". לפי טיבי, המטרה בהוספת "סעיף המשולש" לעסקה היא להביא לכך שפחות אזרחים פלסטינים ישתתפו בבחירות. "שמעתי באוזניי חברי כנסת מהימין שאמרו לי באופן ישיר: הלוואי שניפטר מכם ולא תוכלו להצביע".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש-המשותפת), תושב אום אלפחם שגם היא נכללת באותו סעיף, אמר שהתוכנית היא שיחת היום בעיר שלו, בשילוב של צחוק ורצינות. "מצד אחד יש התייחסות אירונית, מצד שני יש דאגה אמיתית מהאפקט התודעתי שעניין כזה מופיע במסמך רשמי אמריקאי".

אף שמספר המשתתפים לא היה גדול, המארגנים היו מרוצים מהנוכחות, בהתחשב בכך שזמן ההתארגנות היה קצר ולא היו הסעות להפגנה. ח"כ ג'בארין העריך שהצגת תוכנית טרמאפ, ובמיוחד הסעיף הנוגע להעברת תושבי המשולש, יגבירו את שיעור ההצבעה בציבור הפלסטיני. "כל פוליטיזיציה והעלאת נושאים בוערים כאלה מביאות אנשים לקלפי". גם ח"כ סמי אבו שחאדה (בל"ד-המשותפת) חושב שהתוכנית דווקא תביא יותר בוחרים פלסטינים לקלפי. "התזמון לא היה מקרי", אמר אבו שחאדה, "המטרה היתה לתמוך בנתניהו, אבל הפעם הוא יפסיד בזכות הקול הערבי".

בדעה דומה היה גם ח"כ מנצור עבאס, ראש התנועה האיסלמית (המשותפת). "הנוכחות כאן בהפגנה לא משקפת", אמר עבאס בתחילת ההפגנה, לפני שהגיע קהל רב יותר. "הציבור הערבי מרגיש מושפל מעצם הרעיון. הרעיון הזה (של העברת המשולש – מ.ר.) מראה שהשלטון לא לוקח את האזרחות של הערבים ברצינות". בנוגע לדגלי פלסטין בהפגנה אמר עבאס כי אין כאן בחירה בין אזרחות ללאומיות. "הפלסטיניות היא שייכות", אמר עבאס. "האזרחות היא המסגרת שבה אתה חי".

לאחר ש"כחול לבן" הודיעה שתביא את "עסקת המאה" לאישור הכנסת בשבוע הבא, נשמעו קולות ברשימה המשותפת שאמרו שבכך היא נותנת "גט כריתות" לשותפות כלשהי עם הרשימה המשותפת. עבאס היה זהיר יותר. "אחרי הבחירות הרבה אבק ישקע ונהיה יותר חכמים, נראה מה העמדות האמיתיות", אמר עבאס.

הפגנה נגד תוכנית המאה של טראמפ, באקה אל-ע'רביה, 31 בינואר 2020 (צילום: אורן זיו)

חלק ניכר מהמפגינים היו צעירים. "אסור לזלזל בתוכנית". ההפגנה בבאקה אל-ע'רביה נגד "עסקת המאה" (צילום: אורן זיו)

ח"כ גב'ארין היה יותר תקיף לגבי "כחול לבן". "אם כחול לבן לא יתעשתו ויחסמו את התוכנית (של טראמפ – מ.ר.), זה מרחיק כל אפשרות לשיתוף פעולה ואפילו להמלצה". מזכ"ל מק"י עאדל עאמר היה אפילו נחרץ יותר. בספטמבר, סיפר עאמר, "דחפתי בכל הכוח להמלצה, עכשיו אני אהיה נגד". עאמר, תושב כפר קאסם, שאף היא חלק מהשטח שעשוי לעבור, אמר שגם בישוב שלו, התוכנית הפכה לנושא שיחה מרכזי. "יש הרבה בדיחות, מזלזלים, עשו גם פוטומונטאג' של מחסום בכניסה לכפר קאסם", אמר עאמר, "אבל אני מודאג מהזלזול הזה. אסור להקל ראש בנושא הזה".

בהפגנה השתתפו גם כמה עשרות יהודים. מפגינים רבים ניגשו אליהם והודו להם שבאו להזדהות עם תושבי באקה והמשולש. "החיים שלנו גדלו עם המדינה", אמר וליד עאמר, תושב כפר קאסם, "המדינה חייבת לנו הרבה. אלפי דונמים לקחו לנו אחרי 1949. רוצים לזרוק אותנו? שיחזירו את האדמות".

לגבי דגלי פלסטין שהונפו בהפגנה אמר עאמר שהם לא סותרים את המחויבות האזרחית. "אני מייחל שהבן שלי או הנכד שלי יהיה גאה בפלסטיניות שלו כמו שיהיה גאה בישראליות שלו. אבל כדי שאקבל אותה, הציונות צריכה לשנות פרצוף. עכשיו היא נעשית יותר גרועה".

לפני ההפגנה, ליד חומת ההפרדה המפרידה בין באקה לגדה המערבית, עמד אחמד, תושב ניזלת עיסא מהגדה המערבית. החומה ניתקה את הכפר הקטן מאדמותיו שנשארו בצידה ה"ישראלי". לתושבי הכפר ניתנים אישורים מיוחדים שמאפשרים כניסה לאדמתם, אך לא למקומות אחרים בישראל. "יהרסו את החומה ויחברו את המשולש לגדה?", שאל אחמד. להפגנה בבאקה הוא לא הצטרף. הוא מיהר ללכת לעבוד באדמות שלו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf