newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שוטרים הכו תושבים בכפר בדואי בנגב, עצרו קטין וירו באוויר

עשרות שוטרים ופקחים פשטו על הכפר לצורך צילום מבנים וחלוקת צווי הריסה, והפעילו כוח רב נגד התושבים שמחו מולם. "הם לא למדו כלום מהאירועים של אום אל חיראן. הם רוצים לעשות עוד טרגדיה במגזר הבדואי"

מאת:

עשרות שוטרי יס"מ ופקחי הרשות להסדרת התיישבות הבדואים פשטו בשעות הבוקר היום (שלישי) על הכפר הבדואי ביר הדאג' לפעילות אכיפה, שכללה צילום מבנים וחלוקת צווי הריסה. התושבים מחו על פעילות המשטרה, וניסו לחסום את השוטרים מלסייר בתוך הכפר. על פי תיעוד האירועים, השוטרים הפעילו כוח רב נגד התושבים, ואחד מהם אף ירה ירי חי באוויר.

בתיעוד, שאותו הפיצו תושבי הכפר, נראה שוטר בבגדים אזרחיים יורה בנשקו האישי באוויר, בזמן ששוטרים אחרים היכו ועצרו תושבים שמחו נגד הפשיטה. חבר ועד הכפר, סלמאן אבו חמיד, ועוד שני תושבים נפצעו במהלך האירוע. אבו חמיד טופל במקום על ידי חיילים ופונה באמבולנס לטיפול נוסף. מבית החולים סורוקה נמסר כי לא ידוע על נפגעים מירי חי, אך שני שוטרים פונו לטיפול. במהלך האירועים נעצר לפחות תושב קטין אחד.

שוטר יורה באוויר במהלך פעולת אכיפה בכפר הבדואי ביר הדאג' (צילום: באדיבות התושבים)

סלים אל דנפירי, ראש ועד הכפר, אמר ל"שיחה מקומית" כי "פצעו את אחד מחברי ועד הכפר. הם עושים מה שבא להם, כמו בג'ונגל. הייתי בבית, שמעתי יריות ויצאתי. ראיתי את הפצוע, לקחו אותו באמבולנס". אל דנפירי הוסיף כי "היום לא הרסו, אבל הם באים, הורסים, מדביקים צווים (צווי הריסה; א"ז), הרסו לנו את כל החיים. אני חושב שזאת תעמולת בחירות. בכוונה ובמתוכנן. אם אתה מרביץ לבדואי או הורס לו בית אתה זוכה בבחירות, על חשבוננו האזרחים".

הכפר ביר הדאג', שנמצא באזור ירוחם, אמנם הוכר לפני כמה שנים, אך מאז ההכרה בו המדינה לא פיתחה במקום תשתיות חדשות. בחודש שעבר פירסמנו כי שתי תוכניות חדשות שמקדמות הרשויות עשויות להוביל לפינויים של עשרות אלפי בדואים מהכפרים הלא מוכרים אל מתחמי מגורים זמניים.

"הם לא למדו מהאירועים של אום אל חיראן. לצערי הם רוצים לעשות עוד טרגדיה במגזר הבדואי", אמר עטייה אלאעסם, יו"ר המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב, ל"שיחה מקומית". אלאעסם התייחס בדבריו להריגתו של יעקוב אבו אל קיעאן בינואר 2017, שנורה למוות על ידי שוטרים במהלך הריסות בתים באום אל חיראן. "אני לא יודע למה הם חותרים. בקלות מישהו היה יכול להיהרג. הפתרון הכוחני לא יניב שום דבר, רק יפגע בפרנסה, בעתיד ובכבוד של אנשים", לדבריו.

כוחות המשטרה פושטים על אום אל חיראן, בינואר 2017 (קרן מנור/אקטיבסטילס)

אלאעסם הוסיף כי בזמן האחרון המשטרה מגיעה באופן קבוע לכפר, שבו "אנשים לא מסכימים לתוכנית של רשות הבדואים (הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית; א.ז) שמתכננת לרכז אותם באזור אחד. הם מפעילים לחץ על האנשים דרך המשטרה ודרך צווי הריסה".

במועצה לכפרים הבלתי מוכרים קראו להקים ועדת חקירה לבדיקת האלימות שהפעילו הרשויות הבוקר, וכן קראו להדחתו של יו"ר הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, יאיר מעיין. מהמועצה נמסר כי "שום התקדמות בפיתוח הנגב לא תושג באמצעות הרס בתים ופציעת תושבים. רק באמצעות התאמת התכנון לצורכי התושבים והגעה להסכמות ולהבנות ניתן יהיה להגיע למטרה – הכרה בכפרים הבלתי מוכרים".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה עצרה היום חשוד ביידוי אבנים לעבר כוח משטרה שהיה בפעילות אבטחה של גורמי ההסדרה ביישוב ביר הדאג'. במהלך הפעילות ובעקבות הסכנה שנשקפה ללוחמים, בוצע ירי באוויר לצורך הרתעה, וההמון שהקיף אותם התפזר.

"נציין כי כתוצאה מיידוי האבנים אחד הלוחמים נפצע ופונה לקבלת טיפול רפואי. משטרת ישראל רואה בחומרה כל ניסיון לפגוע ולסכן שוטרים הפועלים לאכוף את החוק".

תיעוד האירועים, באדיבות התושבים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf