newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סנדרס עשוי להפוך למועמד הדמוקרטי. והוא עלול להפסיד לטראמפ

הוא מוביל בסקרים באיווה וגם בגיוס התרומות – כולן מתומכים פרטיים. בסיס התומכים שלו טוטאלי ולא שוקל כלל הצבעה למועמדים אחרים. אך מועמדות של סנדרס צפויה לאחד נגדו את כל האליטות הכלכליות במדינה, שישפכו הרים של כסף כדי להבטיח את ניצחונו של טראמפ

מאת:

בפוליטיקה האמריקאית, מקובל להגיד שהמדד החשוב ביותר לסיכויי ההצלחה של מועמד פוליטי הוא היקף התרומות שהקמפיין שלו מקבל. ואם זה המדד, אז הקמפיין של הסנטור הדמוקרטי מוורמונט ברני סנדרס נמצא במצב מצוין: ברבעון האחרון של 2019 נתרמו לקמפיין של סנדרס 34.5 מיליון דולר – לא רק הרבה יותר מהמועמדים האחרים, אלא שיא של כל הזמנים ברבעון אחד.

מה שהופך את העובדה הזאת לעוד יותר מדהימה הוא שבניגוד למועמדים מובילים, כמו ג'ו ביידן ופיט בוטיג'ג', שממומנים במידה רבה מתרומות גדולות של מעמד בעלי ההון האמריקאי, סנדרס מפורסם בכך שכל דולר שנכנס לקופת הקמפיין שלו מגיע מתומכים פרטיים ולא מבעלי הון, ולרוב בצורה של תרומות צנועות ביותר. הקמפיין של סנדרס הודיע שהתרומה הממוצעת לרבעון היתה 18.53 דולר, וש-99.9% מהתורמים לא הגיעו למכסת התרומות המותרת להם לפי חוק.

אנשים אמיתיים בחזית הקמפיין. ברני סנדרס באירוע בחירות, לפני הבחירות ב-2016 (צילום: Phil Roeder, CC BY 2.0)

ואכן, שלושה שבועות לפני הפריימריז הדמוקרטיים הראשונים באיווה (שהשפעתם ידועה כמכרעת), הסקרים החדשים מהמדינה מציבים את סנדרס במקום הראשון, עם 20% מהקולות, כשאליזבת וורן, בוטיג'ג' וביידן צמודים מאחוריו. סנדרס קיבל גם כמה הצהרות תמיכה קריטיות שאיחדו את האגף הפרוגרסיבי במפלגה סביבו, ובראשן הודעות התמיכה מאלכסנדריה אוקסיו קורטז ושתיים מבין שלוש החברות האחרות ב"סקוואד", אילהאן עומר ורשידה טאליב.

הסקרים, הודעות התמיכה ונתוני התרומות טופחים על פניהם של מי שהקדימו להספיד את קמפיין סנדרס לאחר אירוע הלב שעבר המועמד בן ה-78 באוקטובר, ומבהירים באופן חד משמעי שברני חי ובועט, ושסיכוייו לנצח בפריימריז הדמוקרטיים טובים מתמיד.

ההכרה באפשרות שסנדרס ינצח בפריימריז הדמוקרטיים ויהפוך למועמד שיתמודד מול הנשיא דונלד טראמפ בנובמבר כבר אינה נחלתם הבלעדית של תומכים אופטימיים. בשבועות האחרונים, גם ותיקי הממסד הדמוקרטי המתון מתחילים להבין זאת.

רם עמנואל, ראש עיריית שיקגו לשעבר, עושה לילות כימים כדי לזהיר את מצביעי הפריימריז שסנדרס יפגע בסיכויים לזכות בקולות הצפים במדינות החשובות ביותר, בגלל האג'נדה הסוציאל-דמוקרטית שלו, שתחשב בעיניהם כקיצונית – ובכך לא רק שיפסיד את הנשיאות, אלא יגרום נזק גם לדמוקרטים בקונגרס. פוליטיקו מדווחים שאפילו הנשיא לשעבר ברק אובמה אומר בשיחות פרטיות שאם סנדרס יוביל בפריימריז, הוא יתגייס למאמץ לעצור אותו.

הממסד הדמוקרטי מתגייס נגד סנדרס. הנשיא לשעבר ברק אובמה וראש עיריית שיקגו לשעבר רם עמנואל (צילום: הבית הלבן)

כדאי להזכיר כי אותו הממסד הדמוקרטי היטה באופן בוטה את הפריימריז של 2016 כדי להבטיח שהילרי קלינטון תנצח את סנדרס, שהיה אז האיום המרכזי עליה. אחרי השערורייה והזעם של תומכי סנדרס, נראה שהסיכויים שאותם תרגילים יעבדו הפעם נמוכים, אבל הממסד הדמוקרטי נותר במידה רבה האתגר הגדול ביותר שעומד בין סנדרס למועמדות הדמוקרטית.

פונה לצעירים ולקבוצות מוחלשות

כדי להבין את העוצמה של קמפיין סנדרס לנשיאות, ששורד בשדה המועמדים הדמוקרטיים הצפוף והתחרותי גם אחרי אירוע הלב וגם כשמועמדים שהובילו עליו כבר פרשו מהמירוץ, צריך להתבונן בבסיס התומכים שלו.

בסיס התומכים של סנדרס לא בהכרח גדול יותר מזה של מועמדים אחרים, אבל הוא בהחלט נאמן יותר. תומכי סנדרס נוטים להיות טוטאליים ולא לשקול כלל הצבעה למועמדים אחרים. כך, בעוד שמועמדים אחרים מתחרים בינהם על "גניבת" תומכים, סנדרס נהנה מהעובדה שקמפיינים אחרים בקושי מנסים לפנות לתומכים שלו. זאת – לצד השאננות של הקמפיינים האחרים בנוגע לסיכויי ההצלחה שלו – הסיבה לכך שעד היום, סנדרס גם חווה מעט מאוד התקפות מצד מועמדים דמוקרטיים אחרים.

הנאמנות של תומכי סנדרס – בסקר באיווה נמצא ש-57% מהם כבר בטוחים למי יצביעו, כשאף מועמד אחר לא עובר את ה-30% – נובעת  במידה רבה מהאסטרטגיה שלו. הוא אינו מוותר על המסרים שלו גם כשהם נשמעים "קיצוניים", ופונה במיוחד לאנשים שאילולא התמיכה בסנדרס פשוט לא היו מצביעים: במיוחד צעירים וקבוצות מוחלשות, שנוטים לאפאתיות וייאוש מהפוליטיקה המפלגתית.

בקמפיין הנוכחי, סנדרס משתמש באסטרטגיה שלא נראתה בעבר בפוליטיקה האמריקאית: אנשים אמיתיים מקבוצות מוחלשות הפכו לפנים של הקמפיין שלו, שמנסה "לגרום לאנשים להרגיש פחות לבד".

תמיכתן של חברות ה"סקוואד" מעידה גם שסנדרס הקשיב היטב לביקורת על הקמפיין שלו מ-2016, שלפיה הוא היה לבן מדי ולא התמודד מספיק עם נושאי גזע ומגדר. עם אוקסיו-קורטז לצדו, קשה להאמין שהטענות האלה יחזרו על עצמן.

השוותה בין מחנות המעצר למהגרים לאורך הגבול בין מקסיקו לארה"ב למחנות ריכוז. חברת הקונגרס הדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז. 10 במרץ 2019 אוסטין טקסס. (nrkbeta/CC BY-SA 2.0)

תמיכה חשובה. חברת הקונגרס הדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז (nrkbeta/CC BY-SA 2.0)

הרטוריקה האנטי-ממסדית והאנטי-אליטיסטית של סנדרס עוזרת לא רק לאסוף סביבו קהל של תומכים נאמנים ביותר, אלא גם לסמן אותו כאלטרנטיבה שמאלית שתאתגר את דונלד טראמפ, ותתחרה איתו על קולות של אנשים שכלל לא היו שוקלים להצביע למועמדים דמוקרטיים אחרים.

עם זאת, חשוב לזכור שלמרות התדמית של סנדרס כרדיקל, שעליה עמלים הן המועמדים האחרים, הן התקשורת האמריקאית והן סנדרס עצמו, המצע של סנדרס אינו רדיקלי בשום קנה מידה. למעשה, הוא בר השוואה לא רק לעמדות של מפלגות שמאל מתון באירופה, אלא גם לאלה של כל הנשיאים האמריקאיים משנות הניו-דיל – דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.

עצם העובדה שהצעות כמו ביטוח בריאות לכולם, מיסוי אפקטיבי של האחוזון העליון וסיום המלחמות הבלתי נגמרות של ארה"ב מסביב לעולם נחשבות לרדיקליות היא עדות לאופן שבו הפוליטיקה האמריקאית זינקה ימינה בעשורים האחרונים.

עדות אחת להבדלי התפישות בין סנדרס לממסד הפוליטי המחליק ימינה ניתן למצוא בהתנגשות החזיתית בין הקמפיינים של סנדרס ושל ביידן בשבוע שעבר, סביב פרשת ההתנקשות בקאסם סולימאני.

בעוד שביידן השתמש בהזדמנות כדי להזכיר לכולם כמה חשוב שבזמנים של מתיחות צבאית ואולי אף מלחמה יישב בבית הלבן אדם מנוסה ומתון, סנדרס ניצל את ההזמנות כדי להזכיר לכולם שביידן היה בין אלה שהצביעו ב-2002 בעד הפלישה האמריקאית לעיראק, בזמן שסנדרס נשא נאום חוצב להבות נגד הפלישה והצביע נגדה. בהקשר הזה יש להזכיר שגם העובדה שסנדרס הוא מועמד פוליטי עקבי ביותר, שתומך באותן העמדות כבר עשורים, משחקת במידה רבה לטובתו.

נתפש כ"נשק שובר שוויון"

אתמול, טראמפ צייץ "וואו! ברני סנדרס המשוגע ממריא בסקרים, ונראה טוב מאוד נגד המתחרים שלו במפלגת הלא-עושים-כלום. אז מה זה אומר? הישארו אתנו". סנדרס מיהר לירות בחזרה: "זה אומר שאתה הולך להפסיד". ואכן, הסקרים הארציים מראים בעקביות מרשימה שאם הבחירות היו מתקיימות היום, סנדרס היה מנצח את טראמפ.

עם זאת, החדשות הרעות הן שגם אם ברני יעבור את משוכת הפריימריז ויתמודד מול טראמפ בבחירות, קיים סיכוי טוב שהוא יפסיד. בניגוד לטענות שנשמעות מהממסד הדמוקרטי, הסיבה לכך היא לא שהמסרים שלו רדיקליים מדי. כאמור, הם לא, והסקרים מעידים על כך. הסיבה היא שסנדרס נתפש על ידי האליטות הכלכליות שמנהלות את הפוליטיקה האמריקאית כאיום קיומי. ויותר מכך, הוא נתפש כ"נשק שובר שוויון".

במשך עשורים, המשחק הפוליטי האמריקאי התנהל בין האליטות הכלכליות שהעדיפו את המדיניות הדמוקרטית, לבין אלה שהעדיפו את המדיניות הרפובליקנית. המשמעות של מועמדות סנדרס היא שהאליטות האלה יתאחדו וישפכו הרים של כסף כדי להבטיח שטראמפ ינצח אותו, בקמפיין מסוג שמעולם לא ראינו. עדות למודעות הגוברת של וול סטריט לסכנת הניצחון של סנדרס אפשר למצוא בתיקי השקעות חדשים, שמשווקים למקרה שסנדרס (או אליזבת וורן) יהיה הנשיא הבא.

הנשיא טראמפ וסגן הנשיא פנס (צילום: שילה קרייגהד, משרד הרשות המבצעת של נשיא ארה"ב)

יאחד את האליטות סביבו. הנשיא טראמפ וסגן הנשיא פנס (צילום: שילה קרייגהד, משרד הרשות המבצעת של נשיא ארה"ב)

אף שזה היה יכול להיות נפלא, סיכוייו של סנדרס לנצח את הבחירות לנשיאות בנובמבר לא טובים. נחמה מסוימת אפשר למצוא בכך שגם אם סנדרס המועמד לא הולך לנצח, האג'נדה שלו כבר ניצחה, בכך שהפך ממועמד שנחשב לסהרורי לאיש שהנוכחות שלו בשדה המועמדים עיצבה מחדש את הפוליטיקה של המפלגה הדמוקרטית לעוד שנים רבות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf