newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שבוע אחרי שצלם איבד שם עין, המחאה בכפר סוריף ממשיכה

שבוע אחרי שהצלם הפלסטיני מועאד' עמארנה איבד את עינו בהפגנה ליד כפר סוריף, המפגינים שבו למקום למחות נגד סיפוח אדמותיהם להתנחלות. "הכיבוש רוצה להשתלט על כל מה שפלסטיני", אמרו

מאת:

שוטרים פיזרו בגז מדמיע ורימוני הלם כמאה פלסטינים וישראלים, שהפגינו אתמול (שישי) בכפר סוריף נגד הרחבת ההתנחלות הסמוכה, שבוע לאחר שהצלם הפלסטיני מועאד׳ עמארנה איבד את עינו מירי מג"ב בהפגנה במקום.

הפגנה נגד השתלטות מתנחלים על אדמות בכפר סוריף, 22 בנובמבר 2019 (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד השתלטות מתנחלים על אדמות בכפר סוריף, 22 בנובמבר 2019 (צילום: אורן זיו)

לקראת תפילת הצהריים ביום שישי התכנסו פלסטינים מהכפר סוריף וממקומות אחרים כדי להתפלל על האדמות של הכפר, הסמוכות להתנחלות בת עין, שגודרו לאחרונה. להפגנה הצטרפו מספר פעילים ישראלים. מיד לאחר סיום התפילה, בעוד המפגינים קוראים סיסמאות נגד הכיבוש וצועדים לעבר אדמות הכפר, החלו שוטרי מג"ב להשליך רימוני הלם וגז מדמיע לעבר המפגינים ולהדוף אותם לעבר הכפר. השוטרים עשו שימוש במגיני הפלסטיק שלהם ובאגרופים כדי לאלץ את המפגינים לעזוב את המקום. מפגין פלסטיני אחד נעצר.

"הכיבוש רוצה להשתלט על כל מה שפלסטיני, במיוחד אחרי ההצהרה האמריקאית לגבי ההתנחלויות", אמר ל"שיחה מקומית" ואליד עסאף, השר הפלסטיני לענייני המאבק נגד הגדר וההתנחלויות. "המתנחלים רוצים לקחת את האדמה הזו בכוח, בחסות הצבא, כדי לספח אותה. למרות ההכרזה האמריקאית, אנחנו לא נוותר ונמשיך להיאבק". בתום הראיון השוטרים החלו לדחוף את עסאף, למרות שהמפגינים אמרו להם שהוא שר בממשלת הרשות.

"זו אדמה פלסטינית", אמר מפגין בשם ראסלן, כשהוא מצביע על השטח המגודר. "כפי שאתה רואה הם (השוטרים) באים לכאן ועושים בעיות, מכריזים על שטח צבאי סגור. ההפגנה לא אלימה, אבל הם מונעים מאיתנו להגיע לאדמות שלנו".

"זו אדמה פלסטינית". הפגנה נגד השתלטות מתנחלים על אדמות בכפר סוריף, 22 בנובמבר 2019 (צילום: אורן זיו)

"זו אדמה פלסטינית". הפגנה נגד השתלטות מתנחלים על אדמות בכפר סוריף, 22 בנובמבר 2019 (צילום: אורן זיו)

ההפגנה השבוע עמדה בסימן סולידריות עם הצלם מועאד׳ עמארנה, שנפצע מירי חי בעינו בשבוע שעבר. מאז פציעתו הוא הפך לסמל, ואתמול המפגינים הניפו את תמונתו או כיסו את עינם לאות הזדהות. "מואעד׳ נפצע כאן בזמן שהתעקש לתעד את הכיבוש ולחשוף את האמת", אמר אחד המפגינים שהוביל את תפילת הצהריים. גם השבוע נכח במקום צלף עם רובה של כדורי 'טוטו', אך בניגוד לשבוע שעבר, לא נעשה בו שימוש. כדורי 'טוטו' הם כדורים חיים שעוצמת פגיעתם נמוכה מזו של כדורים חיים "רגילים", אך הם עלולים להיות קטלניים או להסב פציעות קשות.

הפגנה נגד השתלטות מתנחלים על אדמות בכפר סוריף, 22 בנובמבר 2019 (צילום: אורן זיו)

ההפגנה בכפר סוריף נגד הפקעות אדמות הכפר עמדה בסימן סולידריות עם הצלם מועאד' עמארנה שאיבד את עינו במקום בשבוע שעבר (צילום: אורן זיו)

השבוע, אולי בעקבות פציעתו של עמארנה בשבוע שעבר, השוטרים לא הפריעו לעבודת העיתונאים ואפשרו להם לסקר את המחאה. בשבוע שעבר, לאחר פציעתו של עמארנה, המשטרה מסרה כי היא מבקשת "גם מצלמים להימנע מלהתקרב למקומות העלולים לסכן אותם". עכשיו נראה שהשוטרים בשטח אולי הבינו שאי אפשר לסקר מחאה מבלי להיות קרוב להתרחשות. "אל תתעסקו עם הצלמים", אמר אחד השוטרים לחבריו, "הם יילכו לאיפה שיש באלגן".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf