newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ילד למהגרת עבודה מניגריה עצור 5 ימים. "זו אפליה פסולה"

ביום חמישי שעבר נעצרו שתי מהגרות עבודה מהודו ואחת מניגריה, וחלק מילדיהן. הראשונות שוחררו בערבות לאחר מחאה של מאות תלמידים מחוץ לבי"ס גבריאלי במרכז תל אביב. בית הדין החליט היום להותיר את פייבור בן ה-8 ואמו בלסינג במעצר. רשות ההגירה: "כל מקרה נבחן לגופו"

מאת:

ביום חמישי שעבר נעצרו שלוש אמהות-מהגרות עבודה וחלק מילדיהן. כולם שוחררו בערבות מלבד משפחה אחת: פייבור בן השמונה, תלמיד כיתה ג' בבית הספר הגליל בתל אביב, ואמו בלסינג, מהגרת עבודה מניגריה. מאז מעצרם הם כלואים בכלא גבעון שברמלה. היום (שני) התקיים דיון בעניינם בבית הדין למשמורת בכלא. הדיין רג'א מרזוק החליט לא להתיר את שחרורם בערבות.

עו"ד טל סהר, המייצגת את המשפחה, אמרה ל"שיחה מקומית" אחרי הדיון: "טענתי לאפליה פסולה. היו צריכים לשחרר את המשפחה בתנאים מגבילים, כפי ששוחררו המשפחות האחרות ביום חמישי. לא ייתכן שמשפחה אחת תשוחרר ואחת לא. אנחנו מקווים שיעשו צדק עם פייבור וישחררו אותו".

הילד פייבור בן ה-8 מבית הספר הגליל בתל אביב (צילום: באדיבות ארגון ילדים ישראלים מאוחדים)

הילד פייבור בן ה-8 מבית הספר הגליל בתל אביב (צילום: באדיבות ארגון ילדים ישראלים מאוחדים)

"פייבור לא שונה מכל ילד אחר של מהגרות או הורים ישראלים", מסרו מארגון ילדים ישראלים מאוחדים (UCI) של האמהות הפיליפיניות הנאבקות בגירוש. "ילד הוא ילד, נקודה. ילד לא צריך להיות בכלא. זו בושה לממשלה שלא מקיימת מדיניות הגירה ברורה".

ביום חמישי עצרו פקחי הגירה בנוסף לפייבור ואמו גם את אליאנה, בת 7, תלמידת כיתה ב' בבית הספר גוונים, ואחותה התינוקת מיכל ביחד עם אביה ואמה, מהגרי עבודה מהודו. כמו כן נעצרה מהגרת עבודה נוספת מהודו, אם למיירון בן ה-12, תלמיד כיתה ו' בבית הספר גבריאלי בתל אביב. לאחר המעצרים, הפגינו מאות תלמידים מחוץ לבית הספר גבריאלי במרכז תל אביב בקריאה לשחרור העצורים.

תלמידים מפגינים בבית הספר גבריאלי נגד מעצר וגירוש ילדים (צילום: אורן זיו)

תלמידים מפגינים בבית הספר גבריאלי נגד מעצר וגירוש ילדים (צילום: אורן זיו)

למרות החשש שמיירון יעצר וישלח למעצר עם אמו, בשעת לילה מאוחרת החליטו ברשות ההגירה לאשר שחרור בערבות של עשרות אלפי שקלים את שתי המשפחות. לא ברור מדוע פייבור ואמו לא שוחררו בתנאים דומים.

ברשות האוכלוסין וההגירה דחו את הטענה לאפליה, ומסרו כי "כל מקרה נבחן לגופו ובהתאם לנסיבותיו הייחודיות. הניסיון להשוות בין מקרה אחד לרעהו הוא חסר בסיס, וכך גם טענות לאפליה לכאורה".

בניגוד למעצרים האחרונים של ילדים למהגרות עבודה, עוד לא החלה מחאה רחבה בקריאה לשחררו של פייבור. "נוח להגירה להשאיר במעצר את מי שאין לו חברים וחברות עם הורים ישראלים שימחו למענו", אמרה אורלי שפע מזור, שהגיעה  ביחד עם פעילות בודדות למחות מחוץ לדיון. "הגענו לכלא כדי להפגין, שלא יהיה במעצר בלי שירגיש תמיכה וכדי לעורר את השופטים".

עו"ד סהר, שפגשה את פייבור לפני הדיון היום, סיפרה על תקוותו לחזור לספסל הלימודים בקרוב. "המצב שלו לא משהו. הוא מדוכדך ואמר שהוא רוצה לחזור לבית הספר. אין לו מה לעשות בכלא, אין תעסוקה לילדים, בטח לא לבני גילו. הוא  צייר מוכשר, אז היום הבאנו לו צבעים ודפים לכלא".

עו"ד סהר הגישה במקביל ערר לבית הדין לעררים של משרד המשפטים, שצפוי להחליט בימים הקרובים אם לשחרר את המשפחה או לקיים דיון. בינתיים, ניתן צו ארעי שמונע את גירושם עד להחלטה.

"הישראלים חייבים להירתם למאבק"

לדברי מוריה שלומות, חברת מועצת העיר תל אביב-יפו, "בשבוע הבא יחול יום הילד הבינלאומי, וזו הזדמנות מצוינת להזכיר שילד לא אמור להיות מעצר ולא בכלא, בוודאי כשהוא חף מכל פשע. כל לילה נוסף שילד יש כלא, צריך להדיר שינה מעינינו, הישראלים חייבים להמשיך להירתם למאבק נגד גירוש וכליאה של מהגרי עבודה וילדיהם".

מאז סוף השבוע חתמו כ-3,000 אזרחים, בהם אנשי רוח, אמנים וזמרים רבים, על עצומה שקוראת להשבית את הלימודים אם יהיו מעצרים נוספים של ילדים. בעצומה נכתב כי "קריאתנו היא להשבית את הלימודים בכל עיר שבה נעצר ילד/ה מילדי מערכת החינוך, עד אשר ישוחררו מהמעצר, ולעשות זאת שוב ושוב ככל שימשכו המעשים הנוראים של מעצר ילדות וילדים. יש להמשיך בכך עד אשר הזוועה תיפסק ומעצרי הילדים יופסקו כליל". בין החותמים על העצומה היו דוד גרוסמן,, אתגר קרת, יהלי סובול, ארקדי דוכין, אביב גפן, יובל בנאי ואורלי קסטל בלום.

זאב דגני, מנהל הגימנסיה הרצליה, במהלך הדיון בבית הדין לעררים של גנה בת ה-13 ואמה (צילום: אורן זיו)

זאב דגני, מנהל הגימנסיה הרצליה, במהלך הדיון בבית הדין לעררים של גנה בת ה-13 ואמה (צילום: אורן זיו)

לפני כשבועיים, נעצרו ראלף בן ה-10 וגנה בת ה-13 ביחד עם אמהותיהם. המעצרים הללו הובילו לגל מחאה נרחב ולהפגנות של כ-1,000 בני נוער מול הכלא. בית הספר הגמנסיה הרצליה, שבו לומדת גנה, התגייס למחאה והושבת, ותלמידי שכבת כיתות ז' יצאו להפגין מול בית הכלא. מנהל הגימנסיה, זאב דגני, אמר בראיון ל"שיחה מקומית" כי "חינוך לסולידריות חשוב יותר מהוראה", וסיפר כי ימשיך במאבק למען התלמידים הנמצאים בסכנת גירוש. הילדים העצורים שוחררו כעבור יומיים, ולאחר מכן בית הדין ביטל את צוי הגירוש שלהם בהחלטה תקדימית, שבה נקבע שטובת הילד לא נלקחה בחשבון.

המעצרים בשבועות האחרונים, נתפשים על ידי הורים, מורים ופעילים כהפרת ההבטחה של מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, שלמה מור יוסף, לא לבצע מעצרים בדרך לבית הספר ובחזרה. התלמידים שנעצרו נלקחו מבתיהם פחות משעתיים לפני תחילת יום הלימודים, בעת שהתארגנו לקראת היציאה לבית הספר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf