newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעיל נגד השחיתות: "נעצרתי כי קראתי למנדלבליט 'אל תוותר לו'"

לדברי הפעיל חיים שדמי כי הוא נעצר לפי בקשתו של מנדלבליט. "מנדלבליט לא רצה לשמוע את שלוש המלים האלה ממני, עכשיו הוא יקבל אותן בחולצות ושלטים", אומר שדמי לאחר שהססמה הפכה לוויראלית

מאת:

פעיל במחאה נגד השחיתות עוכב לחקירה רק משום שקרא את הקריאה "אל תוותר לו" לעבר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. לדברי הפעיל, חיים שדמי, השוטרים אמרו לו שמנדלבליט עצמו הוא שפנה אליהם ודיווח להם על הדברים, ולפיכך הוא מאמין שהעיכוב עצמו הוא תוצאה של בקשה של היועץ המשפטי. במשרד המשפטים טוענים שהיועץ המשפטי אינו נותן הנחיות למשטרה.

"מנדבליט ניגש לשוטרים ומייד לאחר מכן נעצרתי" סיפר האקטיביסט חיים שדמי. שדמי במהלך מחאה נגד השחיתות בתל אביב

"מנדבליט ניגש לשוטרים ומייד לאחר מכן נעצרתי" סיפר האקטיביסט חיים שדמי. שדמי במהלך מחאה נגד השחיתות בתל אביב

בחודשים האחרונים, מדי יום שישי פעילים מקבוצת ״קריים מינסטר״ מגיעים בשעות אחר הצהריים לשכונת כפר גנים בפתח תקווה ומפגינים בזמן שמנדלבליט צועד מביתו לבית הכנסת שם הוא מתפלל. על פי הוראת מפקד המחוז, שקבע הגבלות חמורות על חופש המחאה בשכונה לאחר שיוצאי אתיופיה הפגינו במקום בעקבות הירי בסלמון טקה, המפגינים צריכים לעמוד ב"כיכר העיזות", כ-300 מטר מביתו של מנדלבליט, ומספרם מוגבל לחמישה.

"מנדלבליט חצה את הכביש מעברה השני של הכיכר בה עמדנו", תיאר שדמי את מה שקרה ביום שישי האחרון. "אמרתי לו 'אל תוותר לו', ואז הוא נעמד, החליף כמה מילים עם השוטר שברכב. הייתי במרחק 2-3 מטר ולא שמעתי מה הם אומרים. כעבור דקה או שתיים הגיע שוטר על קטנוע ואמר לי שאני מעוכב".  שדמי שידר את המחאה בלייב בפייסבוק (הקריאה בדקה 47:25).

שדמי מספר שנוסף לשוטרים שליוו את מנדלבליט, בכיכר עמדו סגן מפקד תחנת פתח תקווה ושני שוטרים נוספים והם לא עשו דבר אחרי שקרא למנדלבליט "לא לוותר" לנתניהו. שדמי טוען שהעובדה שהשוטרים לא עיכבו אותו מייד עשויה להצביע על כך שהמעצר בא כתוצאה מהנחיה של מנדלבליט.

שדמי נלקח למשטרת פתח תקווה ונחקר בחשד להטרדה ולהפרת הוראה חוקית. "החוקר שאל אותי האם אני מודע להוראות של המפקד המחוז", אמר שדמי. "אמרתי לו שלא הפרתי אותן, ואז הוא אומר לי ׳מנדלבליט אומר שפנית אליו והטרדת אותו׳. עניתי לו ׳תביאו אותו לעימות פה, אני לא הפרתי׳".

לדברי שדמי, הוא חש שהשוטרים לא רצו לעכב אותו. "נעצרתי לא פעם, אבל החוויה אתמול היתה שונה", הוא מספר, "השוטרים היו אדיבים ויכולת להרגיש שהם לא מזדהים עם הסיטואציה". מה שיכול להעיד על קלות החשדות נגד שדמי היא העובדה שהוא שוחרר ללא תנאים או הרחקה מפתח תקווה, דבר נדיר למדי. רבים מהמפגינים שנעצרו במחאות בפתח תקווה נאלצו לחתום על הרחקה מהעיר לשבועיים.

"שדמי עוכב בזמן מחאה שקטה בכיכר העיזות על פי הנחיה ישירה של היועץ המשפטי לממשלה", טען בשידור חי בפייסבוק עו״ד גונן בן יצחק, שהיה אחד מחמשת המפגינים האחרים בכיכר והגיע לתחנה כדי לייצג את שדמי. "מדובר בעוד רגע מביש, מצב שבו היועץ מפעיל את כל הכוח שלו נגד אדם שעומד במחאה שקטה, שלא עבר שום עבירה" הוסיף בן יצחק. "זאת פשוט חוסר הבנה של מהות הדמוקרטיה".

מאז מעצרו של שדמי, המשפט "אל תוותר לו" הפך לוויראלי בקרב פעילי המחאה ברשתות החברתיות.  "זו מחמאה", אומר שדמי, "אני מודה לכך שהגעתי למצב שראש התביעה הכללית במדינה מבקש אישית לפגוע בי, זה מדרבן אותנו. אם הייתה תחושה של רוטינה בימי שישי, אז הודות למנדלבליט, 'אל תוותר לו' יהפוך לסלוגן". בפנייה למנדלבליט הוא אומר: "לא רציתָ לשמוע את שלוש המילים ממני בטון של דיבור, אתה תקבל אותן בחולצות ובשלטים".

המפגינים נגד השחיתות, המפגינים בימי שבת כבר שלוש שנים, החלו להפגין גם בימי שישי מאז חודש יולי. בתחילה התפרסו המפגינים לאורך הרחוב, אך לאחר כמה שבועות עברו להפגין בכיכר העיזות, למרות ניסיונות של המשטרה להגביל את המחאה. ההוראות החדשות שהוציא מפקד המחוז לאחר המחאה של יוצאי אתיופיה בעקבות הירי בסלמון טקה השפיעו גם עליהם. לפי ההוראות המקוריות, גם הפגנה שקטה של חמישה אנשים נאסרה בימי שישי. אולם בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ הוסכם כי המחאה תותר. דיון נרחב יותר בנושא יתקיים בעוד שבועיים.

באוגוסט השנה נעצרו כעשרה פעילים מהמחאה נגד השחיתות בשעה שהיו בדרכם למסיבה אצל פעילה בשכונה ועוכבו למרות שלא קיימו מחאה. ההגבלות שקבע מפקד מחוז מרכז בפתח תקווה יושמו בהמשך גם בתל אביב ובנתניה, שם נקבע באופן שרירותי כי לא ניתן להשתמש במגפון לאחר השעה תשע וחצי בערב.

ממשרד המשפטים נמסר כי "היועץ המשפטי לממשלה אינו מנחה את השוטרים בעבודתם. משטרת ישראל מופקדת על שמירת הסדר הציבורי".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf