newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

קמפיין רשת קורע לב מנסה להחזיר לארץ את הילד שגורש לפיליפינים

כוכב הנוער רז ספני מקבוצת היוטיוברים "בלאגן גאנג" העלה סרטון של פגישתו עם רוהן בן ה-13 במנילה, שזכה ליותר מחצי מיליון צפיות ועשרת אלפים תגובות של בני נוער. "מבחינתי לא מגרשים ילדים. נעשה הכל כדי שיחזירו אותו", אמר ספני ל"שיחה מקומית"

מאת:

קמפיין רשת ויראלי מבקש להשיג את הבלתי אפשרי: להחזיר לארץ את רוהן פרס בן ה-13, שגורש לפיליפינים בקיץ, אף שנולד והתחנך בישראל.

כוכב הנוער רז ספני, מקבוצת היוטיוברים "בלאגן גאנג", העלה לפני שבוע וידאו לרשת שבו הוא נפגש עם רוהן. הסרטון זכה ליותר מחצי מיליון צפיות ועשרת אלפים תגובות ביוטיוב, רובן של בני נוער. לדברי ספני, "אני בטוח שנעשה הכל כדי שיחזירו אותו. הלוואי שמישהו יתעורר שם".

ספני שהה בפיליפינים לצורך הפקה, וטס לפגוש את רוהן – שנמצא במצוקה נפשית מאז שגורש באוגוסט מישראל. בווידאו קורע לב שתיעד את הפגישה אומר ספני לרוהן: "מאז ששמעתי על המקרה אני לא יכול להתעלם ממנו. אני מרגיש שכל בני הנוער הם כמו המשפחה שלי, וכשאחד נפגע – גם אני נפגע".

במלון שבו נפגשו השניים בבירת הפיליפינים מנילה הבטיח ספני לרוהן: "נעשה הכל, אבל הכל, כדי שתהיה לך זכות לגור במקום שבו נולדת, גדלת וחונכת". רוהן השיב לו בקול חנוק מדמעות: "הלוואי".

"אני רוצה לחזור. זה הבית שלי ואיפה שאני רוצה לגור כל החיים שלי", סיפר רוהן בדמעות לספני, שנדהם לשמוע שהילד בילה ימים ארוכים במעצר. "אחרי שבוע בכלא, ביום האחרון, אמרו לנו שאי אפשר ללכת לבית משפט יותר ומגרשים אותנו. ישבתי בחדר ובכיתי חזק". רוהן אף ציין שהוא הילד היחיד שגורש "מכל הילדים שתפסו בקיץ". לדבריו, "אני היחיד שגירשו. למה מגרשים אותי? זה לא פייר".

בווידאו, החברים האחרים ב"בלאגן גאנג" צפו במפגש מישראל והתקשו לעצור את הדמעות. הם קראו לצופים בבית לשתף את הסרטון, להראות אותו להוריהם ולפעול למען החזרתו של רוהן לישראל.

"כששמעתי על הסיפור החלטתי שאני בתור כוכב נוער חייב להעלות את המודעות. מבחינתי לא מגרשים ילדים, והילד הזה חייב לחזור הביתה", סיפר ספני ל"שיחה מקומית" בזמן ביקור בבית הספר ביאליק רוגוזין, שבו למד רוהן לפני שגורש. "הייתי בפיליפינים כחלק מהפקה, והחלטתי לנסוע לרוהן ולספר את הסיפור שלו, כמו שהוא, בלי פילטרים. התגובות היו מדהימות. אותי מרגש הקהל, שבעצם מוביל אתי את הקמפיין".

במסגרת הקמפיין הצטלם ספני עם רוהן כשהם עושים צורה של "גג" עם ידיהם – המסמלת את הרצון להחזיר את רוהן למקום היחיד שהוא מכיר כבית. ספני ביקש מהצופים להצטלם באותה צורה. במהלך הביקור בביאליק רוגוזין, הצטלם ספני עם יותר מ-100 תלמידים ומורים. הצילומים הועלו לדף אינסטגרם ייעודי, שכבר צבר אלפי עוקבים.

כוכבי רשת נוספים, שלהם עשרות ומאות אלפי עוקבים, הצטלמו באותה צורה וקראו לעוקבים שלהם להצטרף למאבק. בין השאר הצטרפו לקמפיין שקד דוד, ליגל רז, אלכס סמולקין וקטריקס. האשטג הקמפיין הוא #חייבים_להחזיר_את_רוהן_הביתה.

ספני פחות מוכר לקהל המבוגר, אך הוא כוכב רשת מהבולטים בישראל, ולערוץ היוטיוב שלו יש כ-350 אלף מנויים. בתגובות לסרטון שפירסם הגיבו בני נוער רבים בזעם ובעצב על הגירוש. "מה הקטע לגרש ילד בן 13? אין לכם לב?" תהה אחד המגיבים. אחרים כתבו שיפיצו את הסיפור לחברים ובני משפחה. יוזמי הקמפיין בחרו לפנות קודם לנוער, מכיוון שקיוו שיפעלו למען בן גילם שגורש. בעקבות ההיענות הגבוהה הם מקווים שהמסר יעבור גם למבוגרים – ובמיוחד לפוליטיקאים.

רוהן פרס ואמו רוזמרי גורשו מישראל באוגוסט השנה, לאחר שנעצרו בבית בדרום תל אביב. בתחילה, ניסה משרד הפנים לגרשם אך האם התנגדה בתוך המטוס והשניים הורדו ממנו והוחזרו לכלא. 24 שעות לאחר מכן, באישון לילה, הועלו רוהן ואמו על מטוס בליווי פקחים, אף שנקבע להם דיון בבית המשפט המחוזי לבוקר שלאחר מכן. במקרה של רוהן, כמו במקרים נוספים של מעצר ילדים, ביקש משרד הפנים לקיים את הדיונים המשפטיים בדלתיים סגורות, ככל הנראה כדי למנוע דיון ציבורי בהחזקת משפחות במעצר ובניסיונות הגירוש.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf