newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התפקדות למפלגות היא כלי לגיטימי במאבק על זכויות עובדים

קריאתו של יו"ר מועצת העובדים באל על לעובדי החברה להתפקד לליכוד עוררה ביקורת, שלא בצדק. אנשי העבודה המאורגנת בישראל היו תמיד חלק מהזירה הפוליטית. יו"ר ועד עובדים חייב להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו למען דאגה לציבור העובדים

מאת:

יו"ר מועצת העובדים באל על פנה לעובדי החברה והציע לכולם להתפקד לליכוד, ללא קשר להשקפותיהם הפוליטיות. לדבריו, המטרה היא לייצר קבוצת לחץ בליכוד.

מהלך זה של מועצת עובדי אל על עורר הרמת גבות, אבל אין כל מקום לביקורת; ועדי עובדים יכולים גם לפעול למען התפקדות החברים בשורותיהם וגם של בני משפחות העובדים למען קידום האינטרסים של העובדים מול מקום העבודה, וגם על מנת לשמור על מקום העבודה מול ניסיונות הרגולטור או המחוקק להביא לשינוי לרעה במצבו.

אם מגזר הקיבוצים יכול לדרוש שיריון לנציג מטעמו במפלגה כזאת ומגזר המתנחלים יכול לדרוש שריון לנציג השומרון, אז בוודאי שוועד עובדים יכול להמליץ לחבריו להתפקד למפלגה מסוימת על מנת להיות מוקד השפעה. הפגנת עובדי עיתון מעריב, אוקטובר 2012 (רוני שוצר / פלאש90)

לא תקדים היסטורי

קבוצות דתיות, חקלאים, תעשיינים, קיבוצניקים, מתנחלים, שוחרי איכות הסביבה וגם ועדי עובדים, ובכלל זה כמובן גם ארגוני עובדים, כולם יכולים לפעול בכנסת ובממשלה למען קידום זכויות עובדים. את פעילויתיהם הם יכולים לעשות באמצעות לובינג וגם באמצעות התפקדות המונית למפלגות על מנת להשפיע על זהות נבחרי הציבור, או כדי להיות קבוצת לחץ משפיעה.

ועד עובדים הוא נציגות העובדים הנבחרת במקומות העבודה והוא מהווה את הזרוע של ארגון עובדים במקום העבודה. ועדי עובדים נבחרים על ידי העובדים במקום העבודה לתקופות של בין שנתיים לשלוש שנים בבחירות אישיות ורובניות, ומייצגים את העובדים מול מקום העבודה במשאים ומתנים קיבוציים. ועד העובדים שוקד על קיומו של ההסכם הקיבוצי במקום העבודה והוא גם עוסק בפעילויות חברתיות וכן מתן סיוע לחבריו בנושאים שונים.

היסטורית, תנועות הפועלים הפוליטיות ביישוב העברי הצעיר בארץ ישראל הן אלה שהקימו את ההסתדרות, שהיתה לגורם הדומיננטי ביישוב העברי בארץ ישראל בטרם הקמת מדינת ישראל. מוסדותיה של ההסתדרות היו למעשה המוסדות המרכזיים ביישוב, והנהגתה היתה להנהגת היישוב.

גם  לאחר הקמת המדינה המשיכו העובדים להיות גורם דומיננטי וחלק גדול מחברי הכנסת היו מטעם מפלגות עובדים. מפלגת פועלי ארץ ישראל (מפא"י), מפלגת הפועלים המאוחדת (מפ"ם), מפלגת הפועל המזרחי (המפד"ל) ועוד, הן דוגמאות. מנגד, רוב המפלגות הפוליטיות בישראל פעילות בתוך ההסתדרות ומרכיבות את בית נבחרי ההסתדרות (המוסד בהסתדרות שהוא מקביל לכנסת). כך אפשר למצוא שם את הליכוד, ש"ס, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ ועוד.

בטח לפני קום המדינה וגם לאחריה, לא היתה מחלוקת כי עובדים יכולים לפעול במסגרת פוליטית למען קידום זכויות העובדים, וזאת הן ברמת המקרו והן ברמה מקומית. בעבר, יו"ר ארגון עובדים יכול היה לכהן גם כחבר כנסת, ואולם חקיקה בשנת 2005 אשר כונתה "חוק פרץ" על שם יו"ר ההסתדרות דאז עמיר פרץ, ביטלה את האפשרות הזאת. חשוב לציין שחוק זה חל רק על יו"ר ארגוני עובדים ולא על חברי ועדי עובדים, מה שאיפשר למשל לחיים כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית,  לכהן גם כח"כ.

עמיר פרץ חושב שהשיח השבטי דחק את העבודה לפינה ללא מוצא. הוא רוצה להוציא אותה משם. פרץ במערכת הבחירות ב-2015 (צילום: גיל יערי / פלאש 90)

זכה לחוק על שמו, עמיר פרץ (צילום: גיל יערי / פלאש 90)

בעלי הון כן ופעילי זכויות עובדים לא?

בעלי הון ובעלי אינטרסים שונים יכולים לפעול בכנסת וגם יכולים לקדם מועמדים שונים במסגרת המפלגות השונות כדי שבבוא היום אלה ישמשו כמליצי יושר גם לענייניהם, הכל כמובן במסגרת החוק והשקיפות. על אחת כמה וכמה גם ועדי עובדים, השותפים למערכות של יחסי עבודה במקומות עבודה שונים ונושאים באחריות כבדה על שכמם כנציגי עובדים – לשמירה על תנאי העבודה של העובדים, לרבות שכרם וביטחונם התעסוקתי. אלה רשאים, כמו קבוצות אינטרסים אחרות, לפעול להשפעה על נבחרי הציבורי בכנסת: אין בכך פסול. יו"ר ועד עובדים חייב להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו למען דאגה לציבור העובדים אותו הוא מייצג ופעילות פוליטית במסגרת מפלגות שונות היא מגרש שוועד עובדים הוא שחקן לגיטימי בו.

כל אמירה אחרת המסייגת את פעילות ועדי העובדים בתוך הכנסת ובתוך המפלגות נובעת מניסיון פסול לצבוע את ועדי העובדים בצבעים שליליים, כאלה שיש בהם כדי לפגוע בזכות ההתארגנות ו/או לצמצם את הלגיטימיות של פעולתם ללא הצדקה. אם מגזר הקיבוצים יכול לדרוש שיריון לנציג מטעמו במפלגה כזאת ומגזר המתנחלים יכול לדרוש שריון לנציג השומרון, אז בוודאי שוועד עובדים יכול להמליץ לחבריו להתפקד למפלגה מסוימת על מנת להיות מוקד השפעה וקבוצת לחץ על חברי הכנסת והשרים, לטובת העובדים. וכמו שבעבר היוו ועדי עובדים ואיגודי עובדים קבוצת לחץ לשמירה על המערך הפנסיוני והרחבתו, לצמצום תופעת "עובדי הקבלן", ליצירת חוק שכר מינימום ושיפורו, לשמירה על זכויות עובדים עם מוגבלות (ובנושאים אחרים), כך גם היום. וכמובן – המובן מאליו – זו אך ורק דוגמה וכל ועד רשאי לשאול את עצמו לאיזו מפלגה כדאי וראוי להתפקד ולמען איזו מטרה מהמטרות החשובות לאותו ועד.

עו"ד מורן סבוראי ועו"ד אמיר בשה הם שותפים במשרד בשה זבידה סבוראי והמחברים של "ספר ועדים, פרקטיקה ותיאוריה בפעילות ארגוני עובדים וועדי עובדים", הוצאת נבו, 2019

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf