newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כנס בבר-אילן להשקת ספרי הרב גינזבורג, מחבר "ברוך הגבר"

המכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר-אילן יערוך יום עיון לכבוד פרסום שני ספרים העוסקים בהגותו התורנית של הרב יצחק גינזבורג, שבעבר הביע תמיכה ברוצח ברוך גולדשטיין וקבע שלערבי אין זכות קיום בארץ ישראל. בר-אילן בתגובה: כנסים באוניברסיטה אינם תמיכה באדם או רעיון אלא מקום בו עולות דעות שונות

מאת:

באוניברסיטת בר-אילן יתקיים היום (חמישי) יום עיון לכבוד השקת שני ספרים חדשים של הרב יצחק גינזבורג, מחבר "ברוך הגבר", חוברת שפרסם לאחר הטבח במערת המכפלה ובה לימד זכות על הרוצח ברוך גולדשטיין.

שני הספרים שיעמדו במרכז אירוע ההשקה אינם עוסקים בהגותו הפוליטית של גינזבורג, אלא בהגותו הדתית: האחד, "איחוד התורה והמדע", פרי עבודה משותפת עם הרב ניר מנוסי, והשני, באנגלית, Wisdom: integrating Torah and Science עליו ידבר הרב משה גנוט. הכנס, שנערך בחסות המכון הגבוה לתורה באוניברסיטה, יתקיים תוך הפרדה בין נשים וגברים בקהל. לדברי דוברות האוניברסיטה, הרב שלמה שפר, רב הקמפוס, שעל פי ההזמנה היה אמור לפתוח את יום העיון בדברי ברכה, הודיע כבר לפני שבוע שלא יקח בו חלק.

על אף שהספרים המדוברים אינם עוסקים בפוליטיקה של הרב גינזבורג, קשה שלא לתמוה על הבחירה להקדיש יום עיון לכתביו של האיש ששיבח את רציחתם של 29 מתפללים מוסלמים ופציעתם של 125 אחרים באחד ממעשי הטבח המזוויעים שידענו. בין השאר כתב גינזבורג בחוברת "ברוך הגבר" כי "הנקמה היא תגובה טבעית ספונטנית ומובילה אותה תחושה כי עד שלא ימצא הכוח לפגוע במי שפגע בי לא תהיה לי תקומה". בעקבות פרסום הדברים הורה ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, שמעון פרס, על מעצרו של הרב גינזבורג, בטענה כי הטיף לנקמה בערבים ויש חשש שהדברים יובילו למעשים בידי תלמידיו. הוא שהה במעצר מנהלי במשך חודשיים, שלאחריהם ביטל בית המשפט העליון את צו המעצר, וקבע כי הוא לא שידל למעשי עבירה קונקרטיים ולא הוכחה סכנה בדרגה של ודאות קרובה, שדבריו עלולים להביא את תלמידיו לפגוע בערבים. הרב גינזבורג גם נמנה עם הרבנים שנתנו הסכמה לספר "תורת המלך", אשר נכתב על ידי תלמידו הרב יצחק שפירא, והתפרסם על רקע עיסוקו באיסור הריגת גויים בזמן שלום ובמקרים שבהם מותר להרגם בשעת מלחמה.

גם אחרי הסערה שהתחוללה לאחר שני הפרסומים הנ"ל גינזבורג לא חדל מפרסומי שנאה קיצוניים: בספרו "צו השעה – טיפול שורש", שפורסם ב-2003, האשים את השמאל הישראלי באחריות לרצח עשרות יהודים וקבע כי "לערבי אין זכות קיום בארץ ישראל". בעקבות זאת הוגש נגדו כתב אישום על הסתה לגזענות. גינזבורג הגיע לעסקת טיעון עם הפרקליטות במסגרתה הגיש מכתב התנצלות על הדברים שכתב והתחייב להימנע מפרסום דברי הסתה בתמורה לביטול האישומים נגדו. עם זאת, הוא מעולם לא חזר בו מדברים אלו.

מאוניברסיטת בר-אילן נמסר בתגובה: "באוניברסיטת בר-אילן מתקיימים מגוון רחב של כנסים שמטרתם לעורר דיון מקצועי ומחקרי בסוגיות שונות שחלקן שנויות במחלוקות. המכון הגבוה לתורה הפועל בתחומי האוניברסיטה מאפשר לבאים בשעריו לדון בדעות שונות ובמקרה זה של הרב גינצבורג בהקשר של החיבור בין תורה למדע. השאילתא שהפניתם אלינו עוסקת בכתבים שאינם חלק מהכנס ותכניו וודאי שאינם עולים בקנה אחד עם ערכי המכון והאוניברסיטה. כנסים באוניברסיטה אינם תמיכה באדם או רעיון אלא מקום בו דנים ועולות דעות שונות. אנו מזמינים את כולם להגיע ולהביע את דעתם באופן פתוח, חופשי ומכבד".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf