newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מדוע בנק לאומי שכר "מומחה לטרור" להתמודד עם "באים לבנקאים"?

במשפט "באים לבנקאים" העיד היום טיראן פרטוק, סא"ל במילואים שניהל את המו"מ עם החמושים בכנסיית המולד בבית לחם ונשכר על ידי הבנק. "לא כל העולם טרוריסטים, יש גם פעילים", ציין ברק כהן. "אתה סוג של טרוריסט", אמר פרטוק  

מאת:

מדוע הנהלת בנק לאומי שלחה מומחה לטיפול במשברים, שהתפרסם כשטיפל במשבר החמושים הפלסטינים שהתבצרו בכנסיית המולד בבית לחם, לטפל בעניינו של עו"ד ברק כהן ושל קבוצת "באים לבנקאים"? האם הנהלת הבנק והמומחה שהיא שלחה ראו בפעילים סוג של "טרוריסטים"? זו היתה השאלה המרכזית שעמדה במרכז הדיון שהתקיים היום במשפטם של הפעילים מ"באים לבנקאים".

במרכז הדיון היום (ראשון) עמדה עדותו של טיראן פרטוק, סגן אלוף במילואים, המוגדר כמומחה ל"טיפול במשברים". את פרסומו קיבל פרטוק, כאמור, כאשר טיפל ב-2002 במשבר שנוצר לאחר שעשרות חמושים פלסטינים התבצרו בכנסיית המולד בבית לחם. המשבר הסתיים בכך שהחמושים עזבו את המקום בלי שהצבא פרץ למקום. חלק מהם יצא לגלות מחוץ לשטחים ולישראל.

את החקירה של פרטוק הוביל ברק כהן, אחד הנאשמים במשפט. כהן שאל את פרטוק אם הוא חשב שייאלץ להתמודד עם אקטיביסטיים במסגרת תפקידו. "לא כל העולם טרוריסטים, יש גם פעילים", אמר לו כהן, ופרטוק המשיך בשקט: "שאולי הם גם טרוריסטים".

כהן ניסה להבין מה היו הגדרות התפקיד שייעד בנק לאומי לפרטוק במסגרת הטיפול בקבוצת "באים לבנקאים". כהן טען שפרטוק לא הסתפק בייעוץ לבנק, אלא נקט בעצמו פעולות שונות, החל מהפנייה הראשונית למשטרה ועד מעקב אחרי הפעילים בקבוצה. פרטוק סיפר שכהן שלח לאשתו הודעה. "שמת מטרה על אשתי", האשים פרטוק את כהן. "מטרה, טרוריסטים", הגיב כהן בציניות, אך פרטוק ענה ברצינות: "אתה סוג של טרוריסט".

"כשמסמנים מנהלת בנק כפושעת זו הסתה". טיראן פרטוק, מומחה "לניהול משברים", בכניסה לדיון במשפט "באים לבנקאים", (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

"כשמסמנים מנהלת בנק כפושעת זו הסתה". טיראן פרטוק, מומחה "לניהול משברים", בכניסה לדיון במשפט "באים לבנקאים", (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

כהן תהה אם פרטוק אסף מידע על "פעילים פוליטיים" מקבוצת "באים לבנקאים". פרטוק הודה שהוריד סרטונים שונים מהרשת שצילמו פעילים והביא אותם למשטרה. "מה המשבר שהוגדר לך בסוף 2014?", שאל כהן את פרטוק. "זה ברור", ענה פרטוק, "הטרדת הקטינות, הבנות של מנכ״לית הבנק". "כלומר המשבר היה שפיזרתי כרזות האומרת ש'דנה לא אשמה שאמא פושעת'?", הקשה עליו כהן. "המשבר יותר רחב מזה. כשמסמנים מנהלת בנק בתור פושעת זו הסתה". "נכון היא פושעת", המשיך כהן. "בית המשפט יחליט", ענה לו פרטוק.

"היתה התנכלות לקטינות, נשכרתי כדי לראות אם יש מוצא אלגנטי, לא בגלל החוב, לא רציתי להגיע למשפט פלילי", הסביר פרטוק את ההגיון לפעילות שלו. "כי אתם מפסידים בו", הכריז כהן. התובעת התערבה ואמרה שבנק לאומי הוא לא צד למשפט, אבל כהן חזר ואמר: "הם (בנק לאומי) מפסידים".

"אתה פקח של הציונות?", שאל כהן את פרטוק, "עם כל אחד שתוקף אתה מדבר על ציונות?". "לא עם כל אחד, אתך", השיב פרטוק

קטע לא קצר בדיון עסק בשאלת הציונות. כהן הזכיר לפרטוק כי כשנפגשו לפני שנתיים בבית משפט, הוא אמר לו שמה שהוא (כהן) עושה, הוא לא ציונות. "אתה פקח של הציונות?", שאל כהן את פרטוק, "עם כל אחד שתוקף אתה מדבר על ציונות?". "לא עם כל אחד, אתך", השיב פרטוק וכהן תהה "מה הקשר בין פעילותי הפוליטית לבין ציונות?". כהן תיעד את העימות שהתנהל ביניהם בבית המשפט לפני שנתיים והסרטון הוקרן היום בבית המשפט. בסרטון נשמע פרטוק אומר לכהן: "אתה עבריין, לא עשית כלום בחיים… אתה צועק 'איטבח אל יהוד' בפיגועים, אתה מוקצה". כהן התעקש שמעולם לא קרא את הקריאות האלה, ומעולם לא נחקר עליהן. לפי כהן, זו הוכחה לכך שפרטוק מתבסס על שמועות ולא על מידע מבוסס.

בחלק אחר בחקירה, חקר כהן את פרטוק לגבי הפגישה שקיים האחרון עם אביו של כהן כדי לנסות להגיע להסדר לגבי הפסקת המחאה והסדר החוב של כהן לבנק לאומי. "באיזה סמכות חוקית פנית לאבי?" שאל כהן, "הייתי אז בן 38, לא לוקה בחשיבה שלו, עצמאי, יודע לדבר, בתור מה אתה פונה לצד שלישי בלתי מעורב ומדבר איתו עלי?". פרטוק טען שאביו של כהן פנה לנציג של בנק לאומי בעניין החוב, ולכן הם נפגשו איתו. "אני הגעתי להסכמות עם מחבלים בגלל שמצאנו מכנה משותף", הסביר פרטוק, "אז אם אבא מציע להיפגש, אני חייב. הנושא הוא לא הכסף. אני בתור איש מקצוע צריך לבדוק אם יש אפשרות לשים את הבנות מחוץ לתחום". כהן טען שהפגישה עם אביו היתה במטרה להפעיל עליו לחץ, כפי שהוא הפעיל לחץ על החמושים בבית לחם. "זה אותו לחץ", אמר כהן. "מה ההכשרה הצבאית שלך?", שאל אותו פרטוק. "חס ושלום שאני אהיה בצבא של המשטר", ענה לו כהן.

פרטוק נשכר ב-2013 על ידי הנהלת בנק לאומי לטפל במקרה שבו עובד של "לאומי קארד" גנב את מאגר הלקוחות ואיים לפרסם את פרטיהם האישיים, אם לא יקבל תשלום. שנה מאוחר יותר הוא הופקד לטפל במחאה של קבוצת "באים לבנקאים", ונפגש, בין השאר, עם קצין משטרה בכיר במרחב ירקון כדי לגרום לפתיחת חקירה נגד הפעילים. הקצין הסביר לו שלצורך פתיחה בחקירה נדרשת תלונה אישית של המנכ"לית רקפת רוסק עמינח. במהלך עדותה במשפט ציינה רוסק עמינח שלא רצתה להגיש תלונה והגישה אותה רק בשל עצתם של עורכי דינה. רוסק עמינח גם העידה שלא היתה מעורבת בשכירת שירותיו של פרטוק בעניין "באים לבנקאים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf