newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בג"ץ יכול למנוע את פשע המלחמה בח'אן אל אחמר

מחר יגיע רגע האמת של בג"ץ. השופטים, שלפני חודשיים אישרו את גירוש קהילת ח'אן אל אחמר, יכולים לסגת מהחרפה. מנכ"ל "בצלם" קורא לכם להתייצב לצד התושבים בבג"ץ ואם צריך - גם מול הדחפורים

מאת:

לעיתים סופיות הדיון אינה סופית כלל וכלל.

פסק הדין שנתנו שופטי העליון סולברג, ברון ווילנר ב-24 במאי אמור היה להיות סוף פסוק עבור ח'אן אל אחמר, קהילה פלסטינית השוכנת מספר קילומטרים ממזרח לירושלים. לאחריו, השלב הבא אמור היה להיות הריסה של כל המבנים בקהילה בידי הרשויות הישראליות.

בהחלטתם, שהתקבלה פה אחד וללא הסתייגויות, ניסו השופטים לספק למדינה מראית עין של לגיטימיות כדי שזו תוכל לבצע מעשים פסולים מוסרית ובלתי חוקיים מהותית. תוך הישענות על עיוורון פורמליסטי ציני במיוחד, הם בחרו להתעלם מ"פרטים" כמו העובדה שישראל כוננה בשטחים משטר תכנון המונע מפלסטינים לקבל היתרי בנייה כמעט בכל מקרה. השופטים השליכו הקשר חיוני זה לצד, וסללו כך את הדרך להנמקה על בסיס "שלטון החוק" מדוע ניתן להרוס בית ספר, עשרות בתים – ואת חייהם של יותר מ-170 פלסטינים.

על החלטות כאלה יש לקרוא תגר ברמה המקומית והבינלאומית – וכך קרה.

"אנחנו רוצים להראות לישראל שאנחנו נגן על בתי הספר שלנו כמו שאנחנו מגנים על הקהילות שלנו, ובית הספר הזה מסמל את כוח הרצון של העם הפלסטיני". טקס פתיחת שנת הלימודים בח'אן אל אחמר בנוכחות שר החינוך הפלסטיני (אורן זיו/אקטיבסטילס)

הנהגת הקהילה בדרכי נועם בידי עיד ג'האלין; מחאה לא אלימה של פעילים בראשית יולי, כאשר דחפורים ישראליים הגיעו להכין את הקרקע להריסות – 11 נעצרו ועשרות נפצעו מאלימות כוחות הביטחון; נקיטת עמדה דיפלומטית ברורה, הן בהצהרות והן בנוכחות פיזית, כגון ביקורים במקום שערכו דיפלומטים מצרפת, אנגליה, איטליה, שוודיה, בלגיה, נורווגיה, פינלנד, דנמרק, שוויץ, גרמניה, ספרד ואירלנד; פרסום מכתב גלוי בחתימת למעלה מ-300 נבחרי ציבור, משפטנים, אקדמאים, אמנים, מנהיגים רוחניים ופעילים מרחבי העולם; והבהרה שגירוש הקהילה יהווה פשע מלחמה במידה וייצא לפועל: כל אלה ביחד תרמו, אולי, לנכונות של בג"ץ שלא לדחות על הסף עתירה חדשה שהוגשה.

וכך, הפרק הבא בקורות ח'אן אל אחמר ייכתב ב-1 באוגוסט, מחר, מועד הדיון בעתירה זו.

פסק הדין שניתן ב-24 במאי לא הכשיר מוסרית את השרץ של גירוש קהילה שלמה – אבל הוא נתן אור ירוק לביצוע פשע מלחמה. לכן, גם שופטי בית המשפט העליון שאישרו את הפשע יישאו באחריות אישית במידה ויתממש. בהתחשב בהכרה זו, מה ינחה את שיקולי השופטים בדיון הקרוב?

השבועות האחרונים הוכיחו שחייבים להמשיך להתעקש להשאיר את הנושא על סדר היום. ההתנגדות הרשמית לגירוש שהביעו חמש המדינות הגדולות באיחוד האירופאי (גרמניה, צרפת, אנגליה, איטליה וספרד) היתה תנאי הכרחי אך לא מספק להצלת הקהילה, כפי שמעידה תשובת המדינה לעתירה החדשה בבג"ץ – ישראל עדיין נחושה לממש את תכנית ההריסה. ההצהרה שהגישה המדינה לבית המשפט ב-10 ביולי אינה משתמעת לשתי פנים: "נבהיר כי גורמי האכיפה במנהל האזרחי, כמו-גם משטרת ישראל וגורמים שונים נוספים מטעם המשיבים, מצויים בישורת האחרונה של ההכנות לצורך מימוש צווי ההריסה הסופיים במתחם ח'אן אל אחמר — זאת בהתאם למתווה שהוצג על-ידי המדינה, ושאושר בפסק דינו של בית המשפט הנכבד. למען ניקיון הדעת והסרת הספק — ישורת אחרונה זו משמעותה מימוש צווי ההריסה בפרק זמן נראה לעין של ימים בודדים".

שוטרים עוצרים פעיל בח'אן אל אחמר, 5.7.18. המחאות ימשיכו בסוף השבוע (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

שוטרים עוצרים פעיל בח'אן אל אחמר, 5.7.18. (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

ועדיין, השופטים הסכימו לדון שוב בנושא. וייתכן, שצעדים מעשיים נוספים יגרמו למקבלי ההחלטות לשקול את עמדתם מחדש. כאמור, מדינות המפתח באיחוד השמיעו דעה נחרצת בנושא. ב-18 ביולי, שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, איימה כי לביצוע ההריסה יהיו השלכות "חמורות ביותר". למה כיוונה מוגריני? מה היה קורה אלמלא הוגשה עתירה נוספת ואלמלא בית המשפט הטיל צו זמני, וישראל הייתה מממשת מיד את ההריסה?

כדי למנוע את ההריסה, מדינות אירופה – וגורמים נוספים – חייבים להגביר משמעותית את המאמצים להצלת הקהילה.

מה שנעשה עד כה הביא לכך שה-24 במאי לא היה סוף פסוק. חודשיים עברו מאז פסק הדין וח'אן אל אחמר עדיין עומדת על תילה. יש לנו סיכוי ממשי להציל את הקהילה הזו ועשרות כמותה, שכן ישראל מתאמצת להעביר אלפי פלסטינים ממקום מושבם בכפייה. לחץ ציבורי גלוי הגן על ח'אן אל אחמר עד כה. וכעת יש לנו תאריך יעד חדש ללחוץ על ישראל לשנות את תוכניתה: ה-1 באוגוסט. רגע האמת של ח'אן אל-אחמר הוא רגע האמת שלנו.

משך עשורים, לא סיפקה ישראל לקהילה אפילו כביש גישה ראוי. החודש נסלל סוף סוף כביש כזה: לא לרווחת התושבים, אלא כדי לאפשר להרוס את בתיהם. אולי, אם הצדק ינצח, התושבים לא רק יישארו בבתיהם אלא יזכו להשתמש בכביש הגישה החדש. הישורת האחרונה של המאבק בגירוש יכולה להפוך לצעד הראשון בדרך לבנייה, לפיתוח – ולצדק.

השופטים כבר אישרו פעם אחת, לפני חודשיים בדיוק, את פשע המלחמה שהוא גירוש הקהילה. כעת יש להם הזדמנות לסגת מהחרפה הזו. בואו לעמוד לצד התושבים ונגד הגירוש: ביום רביעי בשעה 9:00 בבית המשפט – ואם חלילה נידרש לכך בהמשך, לצד התושבים מול הדחפורים.

חגי אלעד הוא מנכ"ל בצלם. המאמר פורסם גם באנגלית (EUobserver), צרפתית (Le Monde), איטלקית (il manifesto) וגרמנית (medico).

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf