newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כוכב מרוץ האופנועים לא ידע שהמסלול בשטחים; האירוע הועבר לערד

התאחדות הספורט המוטורי והונדה ישראל לא סיפרו לאורח הכבוד של המרוץ שהמסלול נמצא עמוק בשטחים הכבושים, בהתנחלות פצאל. "אילו הייתי יודע שהאירוע בגדה המערבית, לא הייתי מסכים להשתתף"

מאת:

מאת עדו קונרד

במהלך השבועות האחרונים, התאחדות הספורט המוטורי בישראל והונדה ישראל מייח"צנים אירוע שבו אמורים לקחת חלק כוכב עולה בשמי מרוצי האופנוע הבינלאומיים, ונבחרת חלומות של רוכבי אופנועי מרוץ. אך אליה וקוץ בה: מסלול המרוץ נמצא עמוק בשטחים הכבושים בגדה המערבית, בהתנחלות פצאל. ג'ו רוברטס, האטרקציה המרכזית של האירוע, אומר שאיש לא אמר לו דבר על המיקום המדויק של המרוץ.

מועד האירוע, שזוכה לחסות של התאחדות הספורט המוטורי בישראל, הונדה ישראל ומשרד התרבות והספורט, נקבע לתאריכים 23-24 בפברואר על מסלול חדש ומדוגם לעילא בעמק הירדן.

רוברטס, 20, הוא אחד הכוכבים העולים בשמי הענף של מרוצי אופנועים שזכה להכרה אמריקנית ובינלאומית. עוד נאמר שבאירוע יתארחו גם מנהלי צוות LCR של הונדה, צוות אופנוענים אגדי שהוקם ב-1996 על ידי האופנוען האיטלקי לוסיו סצ'ינלו.

> מסלול מירוץ נבנה בתוך שטח אש בבקעה. במנהל האזרחי לא ממהרים להרוס

"לא מסרו לי הרבה פרטים, חוץ מזה שהמסלול נמצא בישראל". (LCR Honda MotoGP Team/CC BY-SA 3.0)

בהתכתבות עם מגזין 972 רוברטס סיפר כי בחומרים ולוח הזמנים שקיבל מהתאחדות הספורט המוטורי לא נכתב דבר לגבי מיקום המרוץ בגדה. למעשה, הוא אומר, נאמר לו מפורשות כי המרוץ יתקיים בישראל. "בהתחלה לא מסרו לי הרבה פרטים, חוץ מזה שהמסלול נמצא בישראל", אמר רוברטס. "אילו הייתי יודע שהאירוע בגדה המערבית, לא הייתי מסכים להשתתף".

בשיחת טלפון שקיימנו בשבוע שעבר עם עומר שושני, יו"ר התאחדות הספורט המוטורי בישראל, הוא התעקש שהארגון בראשו הוא עומד מעוניין אך ורק בקידום הספורט הממונע בארץ. לשאלה האם הוא מחשיב את פצאל, ההתנחלות שבה נמצא מסלול המרוץ, כחלק ממדינת ישראל הוא השיב כי כל מקום שבו לישראל יש ריבונות נחשב כחלק מישראל. הוא לא הרגיש צורך לציין מפורשות את המקום שבו ייערך המרוץ כשהזמין את רוברטס. כששאלנו אם היה מציין את המיקום המדויק אילו המרוץ היה נערך במקום שנוי יותר במחלוקת בשטחים, כמו חברון למשל, הוא השיב בשלילה. כשזה מגיע לספורט, אמר שושני, אין כל הבדל בין התנחלות בשטחים כמו פצאל לבין תל-אביב.

אתמול (שבת), הסוכן של רוברטס, איתן בוטבול מסוכנות APEX Motorsport אישר שרוברטס הוזמן כאורח של הונדה "אך ורק כדי לקדם את ענף מרוצי האופנוע בישראל", שהוא בשום פנים ואופן לא ישתתף במרוץ במסלול בפצאל, וכי "הוא היה ברור לחלוטין באשר לעניין ולמניעים שלו בביקור הזה". בעקבות כמה שיחות טלפון שקיימנו לצורך הכנת הכתבה וכן מאמר שהתפרסם בנושא באתר אלקטרוניק אינתתיפאדה, התאחדות הספורט המוטורי בישראל שינתה בשקט את מסלול המרוץ והעבירה אותו מפצאל לערד.

בשיחת טלפון נוספת שקיימנו איתו היום, יו"ר ההתאחדות טען כי הוחלט להעתיק את מיקום המרוץ מפצאל לערד בגלל שהמסלול בפצאל הוצף בסוף השבוע עקב הגשמים, וללא כל קשר לעובדה שרוברטס גילה שהאירוע היה אמור להתקיים בהתנחלות. שושני הוסיף כי "האירוע היה אמור מלכתחילה להתקיים בערד. אבל לא הספקנו לקבל את האישורים".

> מותה של אשליית הכיבוש הנאור

דקות אחרי שיחת הטלפון שלנו, בעמוד הפייסבוק הרשמי של התאחדות הספורט המוטורי בישראל כמו גם אתר ההרשמה למרוץ שינו את פרטי מיקום המרוץ. נכון לכתיבת שורות אלה, בעמוד האירוע שפתחה הונדה ישראל לכבוד המרוץ, המיקום שמצויין הוא עדיין פצאל. הונדה ישראל וסוכנות הונדה הבינלאומית לא השיבו לפניותינו בעניין.

בפברואר 2017 מגזין 972+ דיווח לראשונה כי מסלול המרוץ בפצאל, שבאותו הזמן היה עדיין בשלבי בניה ראשוניים, נבנה בחלקו באופן לא חוקי בשטחי אש של הצבא. הצבא מרבה להשתמש בייעוד קרקע לשטחי אש, המהווים כשליש משטח הגדה, כאמצעי לנישול קהילות פלסטיניות המתגוררות בתוך השטח המסומן. בזמנו הצבא אמר שהוא הנפיק צו הפסקת עבודה נגד מסלול המרוץ בפצאל. עם זאת, נראה שמסלול המרוץ לא שונה וכי הבניה נמשכה כמתוכנן. בשיחת טלפון לפני שבוע, דובר מטעם המנהל האזרחי מסר לנו כי בעליו של המסלול אמר להם שהמסלול הוזז אל מחוץ לשטח האש. כששאלנו אם הצבא וידא שהמסלול אכן הוזז, הוא השיב בשלילה.

המועצה האזורית שההתנחלות פצאל נמצאת בשטחה עובדת כעת על קידום תוכנית מתאר שתכיר בשטח מסביב למסלול כאזור תיירות, שיכלול בין היתר מרכז קניות ומלון.

עדו קונרד הוא עורך באתר 972+ שם פורסם הפוסט במקור.

> שינוי בפיד פייסבוק: איך לא תפספסו את הסיפורים שצוקרברג מנסה להעלים?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf