newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלפים חתמו על קריאה לטייסים: סרבו לקחת חלק בגירוש פליטים מישראל

באירופה סרבו טייסים לקחת חלק בהטסת פליטים והצליחו למנוע מאות טיסות גירוש. מעל לחמשת אלפים ישראלים קראו עד כה לטייסים בארץ להכריז שלא ייקחו חלק בגירוש מבקשי מקלט בניגוד לרצונם

מאת:

מעל ל-5,000 בני אדם חתמו עד כה על קריאתה של "זזים – קהילה פועלת" לטייסים ישראלים לסרב לקחת חלק בגירושם של כארבעים אלף מבקשי מקלט לסכנת חיים במדינות באפריקה.

הקמפיין שהושק רק ביום חמישי האחרון, קורא לציבור לשלוח מכתבים לאגודת התעופה הישראלית ולאיגוד הטייסים הישראלי, המאגד את כלל הטייסים במדינה, ולבקש מהם לסרב להטיס פליטים אל מותם.

בתנועת "זזים" (גילוי נאות: מקום עבודתה של זוגתי לחיים) מזכירים כי ההוצאה לפועל של הגירוש הבלתי מוסרי תלויה בשיתוף הפעולה של טייסים, וכי בחודשים האחרונים סרבו שוב ושוב טייסים באירופה להטיס פליטים על מותם, ובכך עצרו מאות טיסות גירוש. כך, למשל, טייסים גרמנים הצליחו למנוע 200 טיסות גירוש תוך היאחזות בטענה שהטסה של מבקשי מקלט בניגוד לרצונם עלולה להוות סכנה בטיחותית לטיסה כולה, ובלונדון, טייס סירב להמריא כאשר נודע לו שיש פליט מגורש במטוס. 

רלוקה גנאה, מנכ"לית "זזים – קהילה פועלת" מסבירה: "בכל העולם אזרחים נאבקים בגזירות גירוש אכזריות, ועומדים לצד פליטים ומבקשי מקלט. זוהי שעת מבחן לציבור בישראל שיקבע את גורלם של עשרות אלפי בני אדם. אנו קוראים לטייסים הישראלים ללכת בעקבות עמיתיהם באירופה ולעמוד בצד הנכון של ההיסטוריה".

> עינויים, מוות רעב וכליאה: זהו הגורל הצפוי לפליטים המגורשים

גירוש מבקשי המקלט לדרום סודאן בקיץ 2012. (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

גירוש מבקשי המקלט לדרום סודאן בקיץ 2012. (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

בישראל חיים כיום בין 30 ל-40 אלף מבקשי מקלט מאריתריאה וסודאן. עד כה, נקטה ישראל בעיקרון "אי ההחזרה" משום שנשקפת להם סכנת חיים במקרה ויוחזרו למדינת מוצאם. אמנת הפליטים משנת 1951 עליה חתומה ישראל ואותה אשררה קובעת באופן שאינו משתמע לשני פנים כי אין להחזיר מבקש מקלט למדינתו או לגרשו, ואין להעמידו לדין גם אם נכנס אל המדינה באופן בלתי חוקי.

מתוך 13,764 בקשות מקלט של אריתראים וסודאנים שהוגשו עד יולי 2017, רובן לא נבדקו כלל ורק 10 בני אדם קיבלו מעמד פליט, בניגוד למצב בעולם – שם 87 אחוזים מהאריתראים ו-63 אחוזים מהסודאנים זכו להכרה כפליטים.

בתחילת השנה פרסמה ישראל הודעה לפיה מבקשי מקלט מאריתריאה וסודאן נדרשים לצאת מישראל למדינתם או למדינה שלישית תוך שלושה חודשים. מי שיעשו זאת תוך פרק הזמן הזה יקבלו סכום של 3,500 דולר. בתום התקופה יקטן המענק, וראש הממשלה הודיע כי ינהג באמצעים כלפי מי שיסרב להצעה הנדיבה. הגירוש יתבצע "מרצון" או בכפיה. ישראל טוענת כי סגרה עסקה לפיה היא תשלם אלפי דולרים לכל ראש למדינות באפריקה שיקלטו מבקש מקלט.

ישראל טוענת כי מבקשי המקלט עוזבים למדינה בטוחה בה יקבלו מעמד חוקי, אבל מאות עדויות שאספו ארגוני הסיוע לפליטים חושפות מציאות קשה לפיה האנשים שיוצאים למסע הפליטות הזה חשופים לניצול והשפלות, סחר בבני אדם, מעצרים תכופים, תשלומי שוחד ואיומים. חלקם נופלים קורבן לכנופיות של חוטפים ומבריחים, או לידיהם של דאע"ש, ורבים שבוחרים לנסות את מזלם ולהגיע לאירופה מתים בדרך, בים או ביבשה.

> רוצים לסייע במאבק נגד גירוש הפליטים? זה מה שאפשר לעשות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf