newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפתרון הראוי: להעביר את מפעלי טבע לבעלות העובדים

האינטרס של המשקיעים הוא לא המפעל, אלא רווחים גבוהים בטווח קצר. העובדים הם אלו שחפצים בהצלחה, והניסיון מלמד שהיציבות נשמרת באופן הטוב ביותר כאשר העסק בשליטתם. יש גם חוק כזה, הגיע הזמן להפעיל אותו

מאת:

כותבת אורחת: יפעת סולל

בין כל הפרסומים על המשבר בטבע, לא ראיתי נתונים שמצביעים על כך שיש מפעלים של טבע שאינם מרוויחים. נשאלת השאלה, אם כן, למה רוצה הנהלת טבע לסגור או למכור מפעלים? פשוט, כי מי שמנהל את טבע אינו רוצה בטובת החברה, בטובת המפעלים, המודל הנוכחי אינו משרת את התעשייה, את הייצור, אלא את בעלי המניות, את משקיעי ההון ואותם בלבד.

משבר טבע הוכיח שוב, שהמודל הכלכלי לפיו בעלי הכוח היחידים הם בעלי ההון המושקע במפעל, וליתר דיוק נציגים של גרעין שליטה ממונף היטב, שמונו כדי לשמר אינטרסים של מי שכתבו את תקנון החברה, הוא מודל כושל.

> הלקח מפיטורי 'טבע': לשתף את העובדים בהנהלת חברות ציבוריות

הפגנת עובדי טבע מול משרד ראש הממשלה בירושלים. 19.12.2017 (צילום: דוברות ההסתדרות)

הפגנת עובדי טבע מול משרד ראש הממשלה בירושלים. 19.12.2017 (צילום: דוברות ההסתדרות)

מפעל, כמו כל מיזם כלכלי, הוא תוצר של שיתוף פעולה בין גורמים שונים, בהם יזם או יזמים, משקיעים, עובדים ומנהלים. המערכת הכלכלית בישראל, כמו בארצות הברית, נותנת יתרון עצום למשקיעי הון והגנה נרחבת למנהלים בכירים, ומתעלמת מהזכויות ומההשקעה של העובדים וסגל הניהול המפעלי. ברוב מדינות מערב וצפון אירופה המצב הוא שונה. כוחם של העובדים מגולם בנציגות משמעותית בדירקטוריונים ובהגנה מובנית בחקיקה, שאינה מאפשרת התעלמות כזו.

המפעל הוא האינטרס של העובדים

על פי כל המחקרים שנערכו בשני העשורים האחרונים, מפעלים בבעלות עובדיהם הם יציבים יותר. המציאות והתיאוריה מיישרות קו – זה פשוט: מפעל בבעלות עובדים ממשיך לפעול כל עוד הוא נותן פרנסה טובה והוגנת לעובדיו. מפעל בבעלות משקיעים, לעומת זאת, נסגר כאשר יש למשקיעים אפשרות להרוויח יותר במקום אחר.

בארבעת העשורים האחרונים בישראל הביאה העדפת משקיעי ההון לסגירה של מפעלים רבים, שהרוויחו – אולם בעליהם רצו להרוויח יותר. פעם אחר פעם מדינת ישראל נתנה הטבות, כדי למנוע סגירת מפעלים מרוויחים, רק כדי שבעליהם יחזרו אחרי שנים אחדות להדפק על דלתות הממשלה באיומי סגירה.

כך קרה, למשל, ב"פרי גליל" – פעם אחר פעם – למרות שמדובר במפעל מרויח. מי שמעוניינן במקסום רווחים בלבד, אינו מסתפק ברווח כלשהו. חברה בינלאומית, המבוססת על משקיעים בבורסה, כל עניינה רווחי ההון, לא המפעל, לא הייצור ולא העובדים. על אלה אמורה להיות אמונה הממשלה, שאמורה לראות תמונה כלכלית רחבה. לצד ארגוני העובדים, כמובן.

בישראל נראה שאין מדיניות ממשלתית בענייני תעשייה ועובדים – יש כיבוי שריפות, וההסדרים היחידים שמוצעים הם להמשיך באותה הדרך – לתמוך במשקיעים, אלה שכבר קיבלו הטבות בעבר, או אלה שיקבלו הטבות בעתיד.

בישראל, המפעלים היחידים שהועברו לידי עובדיהם בעשורים האחרונים היו מפעלים מפסידים, כאלה שהסיכוי להצלתם קטן מאד. ברור כמובן כי עצם העברת מפעל לידי עובדיו אינה הופכת אותו מכישלון להצלחה. העברת מפעל לידי עובדיו מבטיחה רק שהאינטרסים שייבחנו יהיו של המפעל – התכנותו העסקית, תוך מתן שכר הוגן לעובדיו. מפעל בבעלות עובדיו אינו חייב להרוויח, הוא חייב לא להפסיד.

המשבר בטבע אינו משבר של מפעלי טבע. הוא משבר של השקעות הון כושלות, עליהן נכתב למכביר, שהביאו להפסדים למשקיעים. אותם המשקיעים מנסים כעת להציל את השקעתם. אין להם כל עניין במפעלים, בחברה, הענין היחיד הוא בהשקעה, בצמצום ההפסדים וכמה שיותר מהר. זהו בדיוק המקום בו ישראל צריכה לתת עדיפות למפעל על פני משקיעי ההון, לייצור ולעבודה ולהמשכיות על פני רווחים קצרי מועד.

חוק "רכישת מפעלים בידי עובדיהם" (מקרים מיוחדים) תשמ"ז – 1987, קבע שתוקם קרן משותפת לממשלה ולהסתדרות שתאפשר לעובדים לרכוש את המפעל בו הם עובדים, בדרך של הקמת קואופרטיב עובדים. הקרן מעולם לא הוקמה. זה הזמן להחליט, שבמקום לתת הטבות נוספות לטבע, או לבעל הון אחר שיבקש לקנות המפעלים המרוויחים שטבע מפעילה אלא לרכוש את המפעל בדרך של הלוואה עומדת, ארוכת טווח, שתנתן לעובדים ותעביר את המפעל לבעלותם. ואגב – מישהו מעלה על דעתו שרוכש חדש לא יקבל שוב את ההטבות מהממשלה?

העובדים הם הראשונים שיש להם ענין שהמפעל יצליח וישגשג, ולכן ישכרו את היועצים המתאימים ואת המנהלים הטובים ביותר, שינהלו את העסק ללא לקיחת סיכונים מיותרים, שמטרתם יצירת רווחים לטווח קצר. זה הדבר הצודק וזה הדבר הנכון מבחינה כלכלית ועסקית למפעלי טבע, לעובדי טבע ולמדינת ישראל.

> סרטון חדש: גזענות אנטי מזרחית והשתלחות בעבודה המאורגנת

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf