newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

קמב"ץ העדה החרדית לשעבר על ההכרה בירושלים: "לא נישאר לגור פה"

לדברי יואליש קרויס, בשבוע הבא צפויה הנהלת "העדה החרדית" להתכנס כדי לדון בצעדים בעקבות הכרזתו הצפויה של טראמפ, ולא מן הנמנע שתשגר גילוי דעת רשמי לממשל בוושינגטון שמוחה על ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל

מאת:

הידיעות על כוונתו של הנשיא טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר אליה את השגרירות האמריקנית עוררו, כצפוי, גל של התנגדויות וביקורות קשות, בעיקר בקרב העולם הערבי והציבור הפלסטיני בישראל ובשטחים.

מתנגד נוסף, מסיבות אחרות לגמרי, הוא איש הישוב הישן בירושלים, ומי שבעבר זכה לתואר "קמב"ץ העדה החרדית", יואליש קרויס. קרויס הוא אחת הדמויות הססגוניות בעיר. על אף שהוא משתייך לעדה החרדית ואפילו מזוהה עם נטורי קרתא, הוא נחשב מעורב בין הבריות ומוכר בין תושביה של העיר. לפני כשנה הוא נכנס לכלא לאחר הליך משפטי ארוך באשמת הפעלת משחטה ללא רישיון, אך זכה לחנינה מפתיעה מנשיא המדינה ראובן ריבלין, שעמד על חשיבותו בנוף העיר. על אף החנינה הוא הצהיר מיד עם שחרורו כי הוא אינו מכיר בסמכותו של הנשיא הציוני, ומייחל לסופה של המדינה הציונית.

בראיון לשיחה מקומית אומר קרויס כי אם הצהרתו של טראמפ תקרום עור וגידים והשגרירות אכן תעבור לירושלים, הוא ומשפחתו יאלצו לעזוב את העיר ואולי אפילו את הארץ. על אף שילדיו כבר דור 12 בעיר, הוא לא יהסס לעזוב אותה אם ההחלטה תצא אל הפועל.

> האם החלטת טראמפ בעניין השגרירות קשורה ללחצים מצד התורם אדלסון?

"העדה החרדית במשך כל השנים התנגדה להגדרה של ירושלים כבירת ישראל". יואליש קרויס (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

סמל על חשבון תושביה

"בוודאי שאני מתנגד להצהרה של טראמפ", אומר קרויס. "העדה החרדית במשך כל השנים התנגדה להגדרה של ירושלים כבירת ישראל. כבר לפני שבעים שנה הרב דושינסקיא (רבה של ירושלים, א"ב) שלח מכתב לאו"ם שירושלים תהיה בינלאומית, שלא תהיה ציונית. אחרי זה, בתשנ"ד, כששוב דיברו על מעמדה של ירושלים ורצו להפוך את ירושלים לבירת ישראל באו"ם, העדה החרדית שלחה מכתב שדרש להשאיר את מעמדה של העיר בינלאומי. זה לא רק שהשגרירות עוברת לירושלים, זה שכל הטקסים וכל מיני דברים עוברים לפה. כמו תל אביב. גם תל אביב לא נהייתה מה שהיא ביום אחד. חרדים לא יוכלו לחיות פה.

"ההכרה של טראמפ בירושלים רק מזיקה לנו. לחרדים זה מזיק. אנחנו אמנם לא נעשה מלחמה על זה, אבל אם זה יקרה, אני מרים ידיים ולא אשאר לגור פה". לגבי צעדי מחאה עתידיים, קרויס אומר כי בהנהלת העדה החרדית שוקלים את צעדיהם מול החלטת נשיא ארצות הברית. לדבריו, בשבוע הבא צפויה להתכנס הנהלת "העדה החרדית" כדי לדון בצעדים, ולא מן הנמנע שתשגר גילוי דעת רשמי לממשל בוושינגטון, שמוחה על ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל.

עמדת העדה החרדית, יש להדגיש, שונה מעמדת המיינסטרים החרדי. העדה החרדית, או הישוב הישן בירושלים, היו עד שנות העשרים של המאה הקודמת לגוף המרכזי שניהל את ענייני יהודי ירושלים. עם השנים ירד כוחה, וכיום היא מרכזת קרוב לעשרים קהילות חרדים וחסידויות המאופיינות בקו אנטי ציוני מובהק. אנשי העדה החרדית המונים למעלה מחמישים אלף איש המתגוררים בירושלים וברמת בית שמש, אינם משתתפים בבחירות לכנסת ולעירייה, מוסדותיהם מקפידים שלא ליטול כספים מהמדינה, וחלקם אף לא משתמשים בשירותי קופת חולים ולא מחזיקים תעודת זהות "ציונית". הגוף הכלכלי הגדול המנהל את ענייניהם, "העדה החרדית", נסמך על "ועד הכשרות" – גוף כלכלי חזק שמעניק השגחה פרטית לגופים הגדולים במשק. לפני כשנה יזם ח"כ פורר מישראל ביתנו החלטה שתאסור על גופים ציבוריים ליהנות משירותי הכשרות של העדה החרדית, עקב עמדותיהם האנטי ציוניות. ההחלטה לא יצאה אל הפועל בסופו של דבר.

עמדתם של אנשי העדה החרדית בסוגיה הזו רלוונטית מאד. החרדים בוודאי לא צריכים את אישורו של טראמפ כדי להכיר במעמדה היהודי של ירושלים, אך הם בהחלט מצביעים על המסר – החלטה ששוב משתמשת בירושלים כבסמל, דבר שבא בראש ובראשונה על חשבון תושביה.

> אף אחד כבר לא יוכל להתעלם מהפלג הירושלמי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf