newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

רחובות תל-אביב הפכו לשלטי החוצות של התאגידים

מרוץ האופניים "סובב טורקי" שנערך בתל-אביב בערב החג תוך חסימת צירי תנועה מרכזיים הוא סימפטום החלום הניאו-ליברלי, שבו העיר הופכת לאצטדיון פרטי בבעלות העירייה הניתן להשכרה לכל המרבה בתשלום

מאת:

כותבת אורחת: רבקה ויטנברג

ביום רביעי האחרון, בערב החג, נערך בתל-אביב מרוץ האופניים "סובב טורקי תל-אביב". המרוץ נערך בין השעות 6:30 ל-13:00 ויוצא מחניון גני יהושע, משם לכיוון דרום תל-אביב, יפו, הטיילת לאורך החוף, ובחזרה לגני יהושע. מספר רב של רחובות מרכזיים נחסמו, ובכללם בני אפרים, הירקון, שדרות ירושלים, קיבוץ גלויות, והרצל – וכבישים מקבילים, כולל חלקים מנתיבי איילון. העירייה גם אסרה עוד מהערב שלפני המרוץ על חנייה בכל הצירים האלו. מסלולי אוטובוסים שונו. והעיר – פקוקה כולה, חסומה לתושביה ולמבקרים. הכול בחסות חברת "עלית", נותנת החסות הראשית לאירוע, ששילמה ממיטב כספה לעירייה כדי להפוך את המרוץ למסע פרסום לקפה שלה.

רון חולדאי, ראש העיר, מרבה במרוצים ובאירועים. זה עסק רווחי לעירייה. בחודש פברואר שעבר, למשל, חברת סמסונג הוציאה מעל ל-15 מיליון ש"ח על מרתון סמסונג תל-אביב. במקרה ההוא, העסק נעשה עוד יותר רווחי, כאשר ההשתתפות במרתון והמוצרים השונים שנמכרו בו החזירו את ההוצאה הן לסמסונג והן לעירייה. סמסונג מתכננים, כמובן, מרוץ דומה בשנה הבאה. בשנת 2014, מפרסמים עשירים אלו הצליחו אף לגרום לעירייה לבטל את הלימודים בבתי הספר בעיר ליום אחד. החודש, ב-31 באוקטובר 2017, ייערך מרוץ הלילה של תל-אביב, בחסות ראשית של רשת הספורמרקטים am:pm ובחסויות נוספות של מי עדן, לאומי כארד, ושוב קפה טורקי של עלית ומפרסמים רבים אחרים.

> כחלון ורגב, אתם קבלני הביצוע של ההגמוניה הלבנה

בחלום הניאו-ליבראלי של העירייה ושותפיה – הסיוט שלנו האזרחים – אין בעיר תושבים, אין עובדים, ואין עסקים קטנים. מרוץ "סובב טורקי תל-אביב" בחסות חברת עלית (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

חולדאי, בתל-אביב גרים גם תושבים

מרוצים ואירועים אחרים מסוגם הם עסק כלכלי. חברות גדולות, הן מקומיות כמו עלית והן זרות כמו סמסונג ואדידס, הופכות את העיר לפרסומת אחת גדולה. לא מדובר באירוע ספורט עממי; יש אירועים רבים אחרים כאלו. מדובר פשוט במסע פרסום. המרחב העירוני מופרט. עלית פשוט שכרה רחובות בתל-אביב והיא משתמשת בהם כבשלטי חוצות. לפי היגיון ניאו-ליבראלי זה, הרחוב הרי שייך לעירייה ולא לתושביו, וניתן להשכרה לכל המרבה במחיר, על גבם של התושבים. זהו אותו ההיגיון שבשמו צומחים ברחבי העיר מגדלים כפטריות אחרי הגשם, מבלי שיתחשבו בהשפעותיהם על הסביבה העירונית – אפילו ברמת החנייה ועומסי התנועה. זה ההיגיון שבשמו מכניסים מפרסמים לבתי הספר. היגיון תאגידי.

חולדאי מדבר על איכות חיים ועל תרבות פנאי. בינתיים, הוא שוכח שבעיר גרים גם תושבים. כאלו שגם בערב חג קמים בבוקר וצריכים להגיע לעבודה. כאלו שצריכים להסיע את ילדיהם לבתי הספר. כאלו שצריכים לערוך קניות אחרונות לפני החג, או להגיע לקופת חולים. אנשים מן השורה. אלו שמשלמים ארנונה לעירייה. אלו המנסים להתפרנס מעסקיהם הקטנים, ומוצאים שהעירייה חסמה את הדרך בפני לקוחותיהם. אלו שאינם ספורטאים מקצועיים, ובמיוחד אלו שאינם מפרסמים עם כיסים עמוקים. אותם פשוט לא סופרים. במיוחד נפגעים המוחלשים, אלו שאין ידם משגת מכונית פרטית ועל כן הם תלויים באוטובוסים, שמסלוליהם משתנים או מעוכבים בגלל המרוץ.

בעיר ללא הפסקה יש הרבה הפסקות. כפויות מלמעלה. תאגיד פרטי כמו עלית יכול פשוט לשלם לעירייה שתחסום את אחד מצירי התנועה המרכזיים במדינה – נתיבי איילון – כדי שיוכל לפרסם. בחלום הניאו-ליבראלי של העירייה ושותפיה – הסיוט שלנו האזרחים –  אין בעיר תושבים, אין עובדים, ואין עסקים קטנים. העיר היא אצטדיון פרטי בבעלות העירייה, שניתן להשכירו לכל המרבה בתשלום על פרסומת. אותנו התושבים בכלל לא שואלים על דברים כאלו. אנחנו קיימים, לדעת העירייה, פשוט כמשלמי ארנונה וכתפאורה לאירועי הפרסום. עיר מופרטת. הגיע הזמן להחזיר את העיר לתושביה.

רבקה ויטנברג, תושבת דרום תל-אביב.

יחי השלטון, ימות האזרח

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf