newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אסור לנו לשתוק מול ייצוא הנשק לרצח מוסלמים במיאנמר

ביום שני השבוע התאספו עשרות אזרחים להפגין נגד ייצוא הנשק למיאנמר, המשמש לרצח בני שבט הרוהינגה. מול האדישות של ישראל, המתרצת את הייצוא בתירוצים קלושים, עלינו להקים קול זעקה

מאת:

כותב אורח: גי'האד בדיר

לאחרונה נודע לי כי קולגה שלי, עו"ד איתי מק, פנה לבג"ץ בדרישה להפסיק את הייצוא הביטחוני למדינת מיאנמר (בורמה), שאחראית לפשעי המלחמה כנגד בני מיעוטים במדינת מיאנמר, בעיקר כנגד שבטי הרוהינגה המוסלמים.

על כן התארגנו, קבוצה של אזרחים ישראלים, בני מיעוטים, החיים במדינה המתיימרת להיות הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, כדי לעמוד לצד אחינו לאנושות בני הרוהינגיה אשר נטבחים וסובלים מגירוש, טיהור אתני ופשעים נוספים כנגד האנושות הנופלים תחת הגדרת רצח עם. להפגנה קראו הרשימה המשותפת והתנועה האסלאמית.

> המרוויחים הגדולים מפסק הדין של העליון הם הרודנים של רואנדה ואוגנדה

התאחדנו על מנת לזעוק את זעקתם של אלה הסובלים מדיכוי מתמשך מזה שנים במיאנמר. כדי להביע מחאתנו שאין צודק ממנה כנגד ממשלת ישראל, שמתיימרת להיות הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, אך בפועל מייצאת אמצעי לחימה וציוד טקטי למדינה הנשלטת על ידי מיליציות שאינן מאפשרות כניסת סיוע הומניטרי באזור בו מצויים בני הרוהינגה. הפצנו את העתירה, ואף הבאנו את הסיפור לידיעתם של חברי כנסת ואישי ציבור בולטים.

האחריות שלנו

מדינת ישראל ואגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני מסתתרים מאחורי טענה חסרת בסיס, לפיה מדובר בעניין מדיני גרידא וכי אין מקום להתערבות בעניין. מדינתנו שכחה שהיא כפופה לדין הבין-לאומי, לאמנות שמטרתן שמירה על כבוד האדם, חירותו, חופש דת וזכויות בסיסיות שיש לספק לכל אדם באשר הוא אדם.

באירופה וארצות הברית הוחלט להטיל אמברגו על ייצוא ביטחוני למיאנמר לאחר שוועדות אחדות מטעם האו״ם והאיחוד האירופי קבעו כי מדינת מיאנמר מבצעת פשעי מלחמה כנגד בני מיעוטים, בדגש על שבט הרוהינגה המוסלמי, הנתון למרבה הצער לתקיפות חוזרות ונשנות המתחדשות מדי יום.

אני מאמין שאנו רק בתחילת הדרך. כאזרחים במדינה דמוקרטית, מוטלת עלינו האחריות לשמור על יחסים עם מדינות שפועלות אך ורק בכפיפות לדין הבין-לאומי ואשר מיישמות את כללי היסוד עליהם מושתתת כל שיטת ממשל בעולם המערבי והמודרני, הלוא הם קדושת חיי האדם, שלמות גופו ונפשו, ובעיקר הזכות לחיים.

בכוונתנו להמשיך ולפעול כדי לגייס יותר ויותר אזרחים מודאגים, במטרה למנוע ממדינת ישראל לייצא נשק לגורמים מהסוג הזה. בין אם מדובר בעניין מדיני ובין אם לאו, אנו עדיין מדינה דמוקרטית שאמורה לשמור על ערכים אלו.

לצערי הרב, ממשלת ישראל מייצאת נשק וציוד טקטי שמהווה אמצעי לחימה למדינות נוספות שאף הן מפרות את הדין הבין-לאומי כלפי אוכלוסיות מוחלשות, כדוגמת דרום סודן. כאזרחי המדינה, אסור לנו לאפשר ייצוא ביטחוני לגורמים מהסוג הזה כשממשלתנו ושריה מתיימרים להיות לוחמים נועזים כנגד ארגוני טרור ומיליציות שאינן לגיטימיות.

על ממשלת ישראל לחדול מיד מייצוא ביטחוני למדינות המפרות ביד קשה את זכויות האדם של אזרחיהן. ח״כ תמר זנדברג מסיעת מר"צ הגישה הצעת חוק לתיקון חוק הפיקוח על ייצוא ביטחוני. זאת במטרה למנוע ייצוא כזה למדינות שמפרות בתדירות גבוהה מאוד את החוק הבין-לאומי ואת עמודי היסוד של כל ממשל תקין. גם אם איננו מדברים על משטר דמוקרטי, אין לאפשר לדיקטטורות המשמידות או מענות או אפילו מגרשות אוכלוסיות מוחלשות, או כאלה שמקפחות בני מיעוטים, להמשיך להתקיים בשנת 2017. ודאי וודאי שלא לסייע להן לעשות זאת.

גי'האד בדיר הוא עורך דין פרטי, ללא השתייכות פוליטית, שיזם מחאה בה ימשיך עד שישראל תחדל מייצוא ביטחוני לגורמים שרומסים את כבוד האדם.

> המדינה לבג"ץ: לבית המשפט אין סמכות לדון בסחר בנשק

ההפגנה השבוע נגד ייצוא הנשק למיאנמר, המשמש לרצח מוסלמים 11.09.2017 (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

ההפגנה השבוע נגד ייצוא הנשק למיאנמר, המשמש לרצח מוסלמים 11.09.2017 (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf