newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נתניהו מריח את הדם של האיחוד האירופי

למרות מס השפתיים למערב, בפועל מדינת ישראל נסמכת כבר עשרות שנים על תמיכתן של מדינות לא דמוקרטיות אשר מקבלות נשק בתמורה להצבעותיהן בעדה. עכשיו נתניהו סוגר חשבון עם הנודניקים בבריסל

מאת:

כותב אורח: איתי מק

ביום רביעי האחרון נחשפה הקלטה של שיחה סגורה בין נתניהו ובין ראשי המדינות של פולין, צ'כיה, סלובקיה והונגריה. נתניהו הציג את האיחוד האירופאי כמטורף אשר מסכן את עתידו וביטחונו. לפי נתניהו, טירופו של האיחוד נובע מן הסירוב לשתוק בכל הנוגע לכיבוש השטחים הפלסטיניים. נתניהו תמה כיצד האיחוד האירופאי לא קולט את מה שכבר הבינו בהודו, בסין וביבשת אפריקה: הייצוא הביטחוני הישראלי חשוב יותר מכל דבר אחר ועל כן יש להימנע מהתערבות בענייניה הפנימיים של ישראל.

דליפת השיחה לתקשורת הייתה כנראה מקרית, אך מועד השיחה לא היה מקרי. נתניהו מריח את הדם של האיחוד האירופי, העסוק בבלימה של הימין הפופוליסטי, במשברי זהות וכלכלה, בברקזיט, בפליטים ובהגירה. בזמן שטראמפ מאגף את האיחוד האירופי ממערב, נתניהו החליט לאגף אותו ממזרח יחד עם ראשי מדינות במזרח אירופה, השרויות בעצמן בעיצומו של משבר דמוקרטי. מבחינת נתניהו, לאחר שממשל טראמפ כבר הבהיר שזכויות אדם אינן מעניינות אותו, נותר לו רק להתגבר על הנודניקים בבריסל כדי להגיע לארץ המובטחת.

נשף הסרת המסכות

ניסיונו של נתניהו לחשק את האיחוד האירופאי אינו חדש. ממשלות ישראל אמנם מנסות מאז ומתמיד להצליח בהצבעות בפורומים הבין-לאומיים באמצעות גיוס תמיכתן של מדינות המערב הדמוקרטיות (תמיכה שישראל מכנה "רוב מוסרי"), אולם בפועל מדינת ישראל נסמכת כבר עשרות שנים על תמיכתן של מדינות לא דמוקרטיות אשר מקבלות נשק בתמורה להצבעותיהן בעדה, כגון החונטות באמריקה הלטינית ומשטר האפרטהייד בשנות השבעים והשמונים. עם סיום המלחמה הקרה והסכמי אוסלו, בראשית שנות התשעים, חודשו יחסיה הדיפלומטיים הרשמיים של ישראל עם מדינות רבות בעולם, יחסים שנותקו על רקע מלחמות 67' ו-73'. חששן של מדינות רבות להצביע בעד ישראל התפוגג, והשיטה הישראלית של מכירת נשק תמורת הצבעות בפורומים בין-לאומיים התרחבה גם לאזורים חדשים ביבשות אסיה ואפריקה.

נתניהו לקח את השיטה צעד קדימה, לא רק בכך שהשית אותה על מדינות נוספות, אלא גם בכינון אסטרטגיה של שבירת הרוב האוטומטי בעד הפלסטינים בפורומים הבין-לאומיים, תוך הסרת כל המסכות והגברת הפומביות של יחסי "תן הצבעה-בעד וקח נשק". בין היתר, נתניהו משקיע מאמצים רבים בשכנוע מדינות אפריקאיות לצרף את ישראל לארגון האיחוד האפריקאי. הדיקטטורות ברואנדה ובגיניאה המשוונית, כמו גם טוגו הקטנה והענייה, נהיו לפתע שותפות אסטרטגיות של מדינת ישראל. בדומה לכך, בשנים האחרונות נסגרו עסקאות ביטחוניות עם החונטה הבורמזית, המשטר הרודני בהונדורס, והמשטר המושחת והאלים בפפואה ניו-גינאה.

דברי נתניהו בפגישתו עם ראשי מדינות מזרח אירופה חמורים לא פחות ממאמציו לקנות קולות בפורומים בין-לאומיים בתמורה לנשק. נתניהו נתן רוח גבית לתהליכים לא דמוקרטיים במזרח אירופה כדי להחליש את הנהגתן של מדינות מערב אירופה באיחוד.

אין מחלוקת שהאיחוד האירופאי, מאז החתימה על אמנת מאסטריכט בשנת 1992, אינו שיה צחורה. תמיכתו של האיחוד האירופי בזכויות אדם איננה אחידה והיא מושפעת משיקולים פוליטיים וכלכליים. האיחוד מביע ביקורת חלשה על הפרות זכויות האדם החמורות בסין ובטורקיה ואף עושה לא מעט הנחות לישראל. אי אפשר לטאטא את תמיכתן של כמה ממדינות האיחוד במשטרים ניאו-קולוניאליסטיים, בהשתתפות במלחמות של ארה"ב, ובקשרים עם משטרים דיקטטוריים ברחבי העולם מטעמים עסקיים, כדוגמת מדינות המפרץ.

יחד עם זאת, האיחוד האירופאי, ובמיוחד מדינות מערב אירופה, קידמו סדר יום עולמי ליברלי ודמוקרטי של זכויות אדם ופתרון סכסוכים בדרכי שלום. במקומות רבים ברחבי העולם, האיחוד האירופאי עוסק במתן תמיכה פוליטית וכלכלית לקידום זכויות אדם, בסיוע לבנייה ולהגנה על חברה אזרחית שיכולה להוביל לשינוי דמוקרטי, בסיוע לבניית מערכת משפט עצמאית ושירותי בריאות, בהצלת חיי אזרחים ובמניעת זוועות. אין פלא שאזרחים רבים בעולם ששים לקבל דרכון או מקלט במערב אירופה, בעוד שנתניהו, יחד עם רודנים ודיקטטורים ברחבי העולם, חוזרים ומגנים את התערבותו של האיחוד האירופאי בענייניהם הפנימיים, כלומר באפשרותם לבצע בחופשיות פשעים במדינותיהם ובמדינות אחרות ללא כל התערבות חיצונית.

> הימנים שכחו מה זה להיות ישראלים

משיחתו המודלפת עם מנהיגי מדינות מזרח אירופה משתקף מנהיג צר אופקים, המסוגל לראות רק את מצביעיו. נתניהו וראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן (חיים זך/לע"מ)

הבלוף של נתניהו

נתניהו רואה בעצמו מדינאי דגול בעל ראייה היסטורית רחבה, אולם משיחתו המודלפת עם מנהיגי מדינות מזרח אירופה משתקף מנהיג צר אופקים, המסוגל לראות רק את מצביעיו במאחז על גבעה מבודדת בגדה המערבית ואינו מסוגל להבין את המשמעות הדרמטית של היחלשות הכוחות הליברלים והדמוקרטיים ביבשת אירופה. שנאת הזרים והמוסלמים באירופה, שנתניהו מעודד, מסוכנת גם לקהילות היהודיות החיות בה. הפיכתה של אירופה ללאומנית, סגורה ומבודדת, והפסקת התערבותה למניעת הפרות של החוק הבין-לאומי וזכויות אדם, אולי תעצור את הביקורת על מדינת ישראל ועל נתניהו, אך היא עלולה להגביר את הסכסוכים האלימים, את משבר הפליטים ואת הטרור העולמי.

נתניהו יודע שהוא מבלף. עתידה וביטחונה של מדינת ישראל תלוי בעוצמת קשריה הפוליטיים והכלכליים עם האיחוד האירופאי, ולא להיפך. הצעתו של נתניהו, לראות בישראל מוצב קדמי שימנע את ההגירה לאירופה, היא הצעה אבסורדית. אילו רצה נתניהו לסייע בפתרון משבר ההגירה והפליטים העולמי, היה עליו למנוע את משלוחי הנשק הישראלי לאזורים הנגועים במלחמות אזרחים, בפשעי מלחמה, בפשעים נגד האנושות, ולמשטרים קלפטוקרטיים שאזרחיהם סובלים מרעב, אבטלה והעדר תשתיות מינימליות.

איתי מק הוא פעיל ועורך-דין לזכויות אדם, הפועל להגברת השקיפות והפיקוח הציבורי על הייצוא הביטחוני הישראלי.

> כליאה משתלמת: המרוויחים הגדולים על גב האסירים הפלסטינים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf