newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הסלון הירושלמי: מרכז חיי החברה של היוצאים בשאלה

תנופת עשיה של צעירים וצעירות יוצאי המגזר החרדי הביאה לפתיחת "הסלון" הירושלמי, לקורסים מקצועיים ואקדמיים, לפתיחת דלתות בחברה החילונית ולמפגש חברתי

מאת:

כותבים אורחים: רחלי קוזנצוב ונחי פסיקוב

ביום ראשון הקרוב צפויה להתקיים בירושלים השקתו של "הסלון" – מרחב יצירה ולמידה המיועד ליוצאים בשאלה מהמגזר החרדי, שעל פי התקוות שתולים בו היוצאים בשאלה בירושלים, "יארח מפגשים חברתיים, יוזמות שונות העולות מהשטח, תערוכות אמנות, מרכז למידה והכשרות, ומקום פתוח לעבודה או סתם למנוחה על הספה, קפה וחברים" (כפי שנכתב בעמוד הפייסבוק של הסלון).

זו בשורה טובה לקהילת בוגרי העולם החרדי בעיר. הפוטנציאל שיש למרחב כמו 'הסלון' לקהילת היוצאים בשאלה הוא אדיר. בשביל מאות ואלפי הצעירים שעזבו את העולם החרדי ומסתערים כעת על אתגרי החברה הלא חרדית, הקמתו של הסלון הזה היא חלק מפעילות שמקיימים בשנים האחרונות ארגונים ועמותות, ששמו להם למטרה להקל לצעיר ולצעירה החרדים לעבור מקהילה סגורה ולעיתים מתבדלת לתוך החברה הישראלית. זו יכולה להיות זרה ומנוכרת מבחינת היוצאים הטריים – או "מאתגרת", אם להשתמש בשפתם של פעילי "יוצאים לשינוי", העמותה שהיא הרוח החיה שמאחורי הסלון, יחד עם "מיתרים מבית "רוח חדשה".

עמותת יוצאים לשינוי קמה לפני כארבע שנים במטרה לסייע ליוצאים בשאלה מהמגזר החרדי. העמותה פועלת על מנת להבטיח זכויות ליוצאים בשאלה מהחברה החרדית בהשלמת הפערים שנוצרו בינם לבין בוגרי מערכת החינוך הרגילה, באמצעות פעילות מול קובעי המדיניות בממשלה. העמותה היא זו שעומדת גם מאחורי תביעת הנזיקין נגד המדינה מטעם הנאבקים על פיצוי בגין אי למידת למודי ליבה, והיא פועלת באמצעות רשת רחבה של מתנדבים. אחד מיתרונותיה של "יוצאים לשינוי" היא העובדה שהקמתה, כמו רוב פעילותה, נערכת על ידי יוצאים בשאלה בעצמם, שעברו ועוברים את תהליך השלמת הפערים וההשתלבות בשוק העבודה, ותורמים מזמנם ומניסיונם במטרה להקל על דרכם של היוצאים בשאלה הבאים אחריהם.

> חדשות רעות: זינוק במספר אישורי הבנייה שנותנת ישראל לפלסטינים

קורס מחשבים בחלל הסלון הירושלמי, השבוע

קורס מחשבים בחלל הסלון הירושלמי, השבוע

תארו לעצמם שלא הייתה לכם את ההזדמנות והפריווילגיה להיחשף למקצועות השונים בבית הספר היסודי ובתיכון, אשר בעקבותיהם גיליתם כבר מגיל צעיר אילו מקצועות אהובים עליכם, במה אתם טובים ובאילו תחומים לעולם לא תחזרו לעסוק. המחשבות הללו עמדו בראשו של עידן בן-צבי, רכז קורסי המחשבים בעמותת "יוצאים לשינוי". בן-צבי, בעל רקע בפסיכולוגיה ובמדעי המחשב, יזם והוציא לפועל את הרעיון לקיים קורס בסיסי במדעי המחשב, ללא עלות, המיועד ליוצאים בשאלה, בוגרי החינוך החרדי. מטרת הקורס היא להקנות ליוצאים בשאלה באמצעות השקעה מינימלית של שישה מפגשים קורס בסיסי במדעי המחשב.

הקורס, שנפתח ביום רביעי האחרון בירושלים ומוצע בחינם, הוא הקורס השני במדעי המחשב שמיועד ליוצאים בשאלה. לקורס הראשון אשר התקיים בתל אביב היה ביקוש רב והוא כלל 70 משתתפים, בנוסף לרשימת המתנה. הקורס נערך במתכונת דומה בשפת התכנות Java. גם לקורס הנוכחי היה ביקוש רב ונרשמו אליו 35 משתתפים בנוסף לרשימת המתנה.

חוץ מהידע שרוכשים הצעירים בקורס, הם זוכים גם להזדמנות לבחון את דרכם הלאה בחיים, בתוך החברה אליה יצאו. אחד ממשתתפי הקורס, אבי מויאל, בן 25, יצא בשאלה לפני שנה וחצי ולומד כיום במכינה של האוניברסיטה העברית. הוא סיפר שהוא מתלבט בקשר להמשך דרכו המקצועית. מויאל תוהה האם להמשיך ללמוד, ואמר שהוא הגיע לקורס במטרה לגלות האם כדאי לשקול ברצינות את מדעי המחשב כתחום לימודים וכמקצוע לעתיד. משתתף נוסף של הקורס הוא דוד מילר, אשר עוסק כיום בתיווך אך חולם לעסוק במחקר הכולל את מדעי ההתנהגות ומדעי המוח. הוא מאמין שהתחום של תכנות ומדעי המחשב הוא תחום שמשפיע גם על מחקרים מתחומים אחרים ושבאמצעות תכנות ניתן להתמודד בצורה היעילה ביותר עם נתונים מכל התחומים.

בנוסף לקורס הנוכחי ביסודות התכנות נעשים גם מאמצים רבים לקיים קורס נוסף בבניית אתרים בתל אביב. הביקוש לקורס זה גדול ואף יש רשימת המתנה. המכשול העיקרי שעומד בפני המארגנים כרגע הוא למצוא מקום גדול מספיק המרושת במחשבים, שיוכל להכיל את כל משתתפי הקורס.

כאמור, הקורס הוא אחת מבין פעילויות רבות של עמותת "יוצאים לשינוי". ביום ראשון הקרוב בשעה 19:00 תתקיים השקה חגיגית של "הסלון", שתכלול הרמת כוסית, הופעה, והיכרות עם המרחב הייחודי שבבית אליאנס המיועד ליוצאים בשאלה. בימי שני ורביעי הסלון יהווה מרחב לימודים ליוצאים בשאלה, בימי חמישי בערב יתקיימו בו מעגלי שיח ושירה ייחודיים עם כלי נגינה, קפה ובעיקר חברה טובה.

פתיחתו של הסלון, הקמת הקורס ועוד עשרות הפעילויות הללו מספרים את הרוח החדשה שנושבת בין היוצאים בשאלה בירושלים, אחרי שנים ארוכות שכל יוצא בשאלה נאלץ להתמודד בעצמו – חוברים יחד יוצאים בשאלה, עוזרים זה לזה ומשלבים ידיים יחד, והופכים את הדרך לבאים אחריהם בתור – לבטוחה הרבה יותר.

רחלי קוזנצוב היא יוצאת בשאלה, בוגרת תקשורת וסוציולוגיה באוניברסיטה העברית. נחי פסיקוב הוא יוצא בשאלה, סטודנט לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה

> מאות מבקשי מקלט הפגינו בעליון: לא לגירוש לסכנת מוות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf