newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עוברת ברחוב וסופרת: אחת, שתים, השלישית עברה תקיפה מינית

הייתי רוצה לעצור אותה, להגיד לה שהיא לא לבד. אבל עדיף להזהיר ממה שצפוי לה. עדיף שתדע שכל עוד מערכות המשפט והחוק לא משתנות - כל פניה אליהן היא כמו אונס שני. אני יודעת, גם אני השלישית שעברה תקיפה מינית

מאת:

כותבת אורחת: הדס פאר

אחת מכל שלוש נשים עוברת תקיפה מינית. אני עוברת ברחוב וסופרת את הנשים מולי. 1.. 2.. השלישית עברה תקיפה מינית. אני יודעת שיש גם גברים שעברו תקיפה, ולכן פעם בכמה צעדים אני בוחרת רנדומלית גם בגבר.

1..2.. השלישית עברה תקיפה.

בא לי לעצור אותה. בא לי להגיד לה שהיא לא לבד. בא לי להגיד לה שאנחנו קהילה. בא לי להגיד לה שאם נאחד כוחות אולי נצליח לשנות את השיטה – החקירות, הענישה, האכיפה, המשפט. אם כולנו נפרוץ את תקרת הזכוכית יחד ולא נתמודד עם זה כפרט אלא כחברה – אולי משהו ישתנה. אולי ישתלם להפסיק לשתוק.

1..2.. השלישית עברה תקיפה.

בא לי להזהיר אותך ממה שצפוי לך. להגיד לך שעדיף לא להתלונן עד שמשהו ישתנה. שהצדק כנראה לא יעשה. לא כיום. גם אם האמת שלך תצא לאור. להכין אותך לכך שכולם יגידו לך שזה לא אשמתך ויאשימו אותך בו זמנית, שכולם יגידו לך שמגיע לך להשתקם אבל לא יתנו לך את הכלים. שאולי לא תמצאי נחמה בדרך הזאת. שהיא לא תחזק אותך. אל תתלונני, אני רוצה להגיד לך, וגם אל תתבעי ממנו לשלם על מה שגרם לך, כי שוב תמצאי את עצמך מתמודדת מולו לבד. מתמודדת שוב עם הסיוטים והזכרונות במקום לטפל בעצמך, ושוב יוצאת פצועה, חלשה. שוב מרגישה שמי שאמור להגן עלייך לא רואה אותך.

1..2.. השלישית עברה תקיפה.

הוא אף פעם לא יודה שהוא פגע בך. גם אם הוא יודה באונס, בתקיפה, בהתעללות, בהטרדה, בניצול – הוא לא יודה בהשפעה של המעשים לטווח ארוך. הוא יודה במעשיו כדי להשיג עסקת טיעון ולשלם את המינימום. לך ולחברה. אני רוצה שתדעי שאת לא תזכי אפילו בהתנצלות, כאילו שתסלחי לו אי פעם. את לעולם לא תמצי מולו את הדין, והמערכת לא תנסה לעשות זאת עבורך.

> כשהמדינה בוחרת בצד של עברייני המין, הגיע הזמן לחדול מהפגנות מנומסות

כל אשה שלישית עברה תקיפה מינית. רחוב בתל אביב. אילוסטרציה (סרג' אטל/פלאש90)

כל אשה שלישית עברה תקיפה מינית. רחוב בתל אביב. אילוסטרציה (סרג' אטל/פלאש90)

1..2.. השלישית עברה תקיפה.

אל תטרחי למצוא את הצדק במערכת המשפט. שם יעשו הכל כדי להגיע להסדר טיעון. הסכם פשרה. הסכם. ביניכם. את תסכימי כי תחשבי שזה ישים את כל האירוע מאחורייך. אבל כמו אחרי התקיפה עצמה – רק אחרי שכולם יצאו מהחדר את תביני כמה משותקת היית, ותתחילי לעכל את האירוע, ותצטרכי להתמודד עם ההשלכות.

1..2.. השלישית עברה תקיפה.

הייתי אומרת לך שלמרות שהכל נשאר חרוט בך, חוק ההתיישנות יחול גם עלייך, ואת תצטרכי לקבל החלטה אם את מנסה לרדוף צדק או לשמור על שפיותך. חוק ההתיישנות נועד כדי לאפשר שיקום והשתלבות מחדש בחברה, יגידו לך, גם לתוקף שלך. אז חוק ההתיישנות מגן עליו, אבל אין חוק שמגן עלייך ועל השיקום שלך.

1..2.. השלישית עברה תקיפה.

אל תטרחי לבקש את מה שמגיע לך. כי כדי להוכיח את מה שמגיע לך תצטרכי להוכיח שנפגעת נפשית. הנזק שנגרם לך יכומת לכסף. ואז אולי יגידו לך שבאמת מגיע לך פיצוי. כאילו שיש סכום כסף שישקם לך את הביטחון, את הפחד, את הדיכאונות, את הסיוטים, את המשפחה, את השנאה העצמית.

וגם אם "תנצחי" אותו, והשופטת תכריע שנפגעת קשה, שמגיע לך הסכום המלא, שהנזק הוכח, המערכת תבקש ממך להבין שיש עוד שיקולים. הוא כבר הפך מאז לאבא, וצריך לדאוג לבת שלו הקטנה, עכשיו היא באותו גיל שבו את היית כשעברת את התקיפה. ואת כבר לא ילדה, את אמורה להבין. ינוכה לו שליש בגלל התנהגות טובה, מתוך תשעת החודשים שהוא קיבל בשביל חמש שנים של התעללות מינית ואונס, כי אם נבצר ממנו לאנוס קטינות בזמן הקצר שהוא שהה בכלא אז הוא מיצה את חובו לחברה, "השתקם" על פי הספר.

1..2.. השלישית עברה תקיפה.

עצם התביעה לך מבטיחה לך שלא תוכלי להתקדם לתפקידים בעלי השפעה. הוא, לעומתך, לא מחויב להוכיח כשירות או שיקום כלשהם. הוא רשאי לבצע תפקידי מפתח ולהוביל בכל תחום שיבחר.

> צפו: מחו וצילמו בכניסה למועדון חשפנות כדי לבייש גברים שנכנסו

מאות הפגינו מול הקריה בתל אביב במחאה על תרבות האונס והכיסתוח שמאפשרות עסקאות טיעון מקלות עם אנסים ובכירים כמו בוכריס (שירז גרינבאום/אקטיבסטילס)

מאות הפגינו מול הקריה בתל אביב במחאה על תרבות האונס והכיסתוח שמאפשרות עסקאות טיעון מקלות עם אנסים (שירז גרינבאום/אקטיבסטילס)

1..2.. השלישית עברה תקיפה.

ההיגיון (שלך) אומר שאם המדינה מאשרת שמגיע לך פיצוי בגין הנזק המוכח – היא תמצא את לפחות הדרך לסייע לך להשתקם. אבל היא לא. היא לא תעמיד לרשותך את הכלים להתמודד. ברגע ששלב התביעה יסתיים את תחזרי להיות אדם כביכול מתפקד מן השורה, עם אחוזי נכות שלא יאפשרו לך לקבל שום טיפול ממומן. שום הקלות לא יעמדו לרשותך שום סיוע מלבד זה שתממני לעצמך מהפרוטות שאולי תצליחי לקבל בתביעה. כסף שאינו משתווה לסכומים שיעלו הטיפולים שאת והמשפחה שלך עברתם עד לשלב התביעה, כדי להתמודד עם הטראומות והקשיים. ובכל מקרה הכסף הזה הרי יהיה מזוהם מבחינתך.

1..2.. אני השלישית.

אני רוצה להגיד לך שתחשבי אלף פעמים לפני שאת בוחרת אם לדבר או לשתוק. שתדעי שעד שהשיטה לא תשתנה שום דבר שתגידי לא באמת יעזור. אבל שתדעי גם שאני הפסקתי לשתוק בגיל 9. שהפסקתי שוב לשתוק כשתום התקופה הקבועה על פי חוק ההתיישנות התקרבה. ואני מפסיקה לשתוק בשלישית עכשיו, 20 שנה אחרי המקרה שלי, כשאני רואה ששום דבר לא הביא לשינוי או הקלה.

הייתי רוצה להגיד לכל בנאדם שלישי שעובר מולי שכל עוד מערכות המשפט, החוק וההגנה עלינו לא משתנות – כל פניה אליהן היא כמו אונס שני שדורש ממך להיחקר כאילו גם עליך מוטלת חלק מהאשמה, להתעמת עם התוקף. שמגיע לנו לדבר. מגיע לנו שהחוק יתייחס אחרת לתוקפים. מגיע לנו שהחוק יתייחס אחרת למותקפות ולמותקפים. אנשים צריכים לדעת שמסתובבים בקרבנו חלאות חולות. וגם נפשות פצועות – בגלל שהמערכת עקומה ואטומה. וזה צריך לכאוב לכולם. לא רק לקורבנות. בואו נשתף פעולה, ונגרום למערכת להשתנות בכל הנוגע לנושא תקיפות מיניות, כי המקרים האלו לא מתיישנים. לי זה כבר לא יעזור, אבל לקורבנות הבאים אולי כן.

הכותבת עברה בין הגילאים 4-9 התעללות מינית ואונס על ידי בן השכנים. השופט גזר על הנאשם, שהודה במיוחס לו, תשעה חודשי מאסר, מהם ריצה בפועל שישה חודשים היות ונוכה לו שליש על התנהגות טובה. 

> צרפת: חנינה לאישה שרצחה את בעלה המתעלל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf