newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

טבע, תורידי את הידיים התאגידיות שלך מהקנאביס הרפואי שלי

חברת התרופות הענקית הודיעה חגיגית שהיא עומדת להשתלט על שוק הקנאביס הרפואי בישראל, ועל הדרך "למזער את ההשפעות הפסיכו-אקטיביות". בשביל חולים כמוני שצורכים קנאביס בשביל כאבים, אלה חדשות נוראיות

מאת:

במשך שנים מסתובבת בחוגים התומכים בלגליזציה הטענה שהמדינה לא תעשה צעד אמיתי לכיוון הסדרה חוקית של סוגיית השימוש בקנאביס בכלל, ובכלל זה הסדרת מלאה של השימוש לצרכי רפואה, לפני שהיא תמצא דרך לתת ל"טבע" לגזור קופון. הטענה הוגחכה ונפסלה בטענה שהוגיה הם בוודאי קונספירטורים או מסטולים מכדי להיות מחוברים למציאות. אבל ההודעה הנלהבת לתקשורת ששלחה בשני האחרון ענקית התרופות, שהודיעה על כניסתה לשוק הטיפול בקנאביס רפואי, הופכת את התאוריה למציאות.

בהודעה לעיתונות שפרסמה השבוע הכריזה "טבע" כי בקרוב תחל החברה במכירה קנאביס רפואי בארץ, לאחר שחתמה על הסכם הפצה ושיתוף פעולה עם חברת "סאיקי מדיקל" הישראלית, שפיתחה משאף לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. בכך נסללת הדרך למשרד הבריאות ליישם את כוונתו להפסיק לספק לחולים קנאביס רפואי בצורת תפרחת (פרחים שבהם ניתן להשתמש בצורת אידוי, עישון ובישול). טבע מצטרפת בהודעתה לחברת סופר פארם שהודיעה לאחרונה כי תמכור קנאביס בבתי המרקחת שלה.

> גם המאבק באלימות נגד נשים נעלם בלהבות

מפעל טבע בירושלים (יונתן סינדל / פלאש90)

אולי הגיע הזמן שתפסיקו לחשוב שאתם יודעים יותר טוב מאיתנו מה נכון לגוף שלנו, ותתחילו להקשיב לחולים באמת. מפעל טבע בירושלים (יונתן סינדל / פלאש90)

"המשאף מאפשר לצוות הרפואי להעניק את המינון האופטימלי של צמח הקנאביס, כך שהמטופל יזכה להקלה בסימפטומים מהם הוא סובל תוך מזעור ההשפעות הפסיכו-אקטיביות", כתבו בהודעה, ואישרו בכך את הפחד הכי גדול של מטופלי קנאביס – שמישהו ינסה לפרק את הצמח למרכיביו ובכך ינטרל חלק גדול מהשפעתו. שמישהו יתערב בדבר טוב שכבר עוזר לכל כך הרבה אנשים, רק כי הוא מצא דרך להרוויח ממנו כסף.

בזמן שכל העולם צועד לעבר לגליזציה אצלנו מכניסים את הצמח הטבעי והמופלא הזה לתוך מבחנות קטנות וקמצניות, והשר המופקד על המשטרה מתנגד ללגליזציה בעיקר בגלל שפעם הוא היה יו"ר אל-סם ותוך שימוש בטענות ילדותיות שנטועות עמוק בתוך המאה הקודמת. במקום לאפשר לכל אדם לגדל, וליצור תחרות בריאה ופתוחה בין מגדלים ומפתחים, ישראל שוב הולכת לכיוון המונופוליסטי. מונופול על צמח שממנו ירוויחו רק מספר מצומצם של תאגידים.

התרד של פופאי

כשקראתי את הידיעה החגיגית הזאת הרגשתי כאילו נופלים עלי השמים. אני אחת מכ-26 אלף חולים "ברי מזל" בישראל, שעברו את דרך החתחתים הביורוקרטית ושהמדינה החליטה שהם חולים מספיק כדי שהיא תואיל בטובה, לאחר מאבק של שנים, לשחרר לנו מעט ובקמצנות רבה מהצמח הנפלא הזה. צמח שבזכותו אני מתפקדת בצורה מלאה ומצליחה להתמודד עם הכאבים שהמחלה בה לקיתי לפני מעל לעשור מזמנים לי באופן קבוע.

זו הפעם הראשונה שתחום הקנאביס הרפואי עומד בסטנדרטים פרמצבטיים למתן בשאיפה", הכריזו אנשי "טבע" בהודעה ששחררו לעיתונות. תארו לעצמכם שמהיום היו מודיעים שאסור לכם לאכול יותר תרד, כי מישהו קנה את הזכויות על הפקת ברזל מתרד בצורה של כדורים או משאף, וזו הצורה בה ניתן יהיה לצרוך תרד מעתה ועד עולם. כיצד היה מגיב פופאי אם מישהו היה לוקח לו את התרד, שעוזר לו לתפקד ולהיות המלח האהוב על כולם, ומכניס אותו למשאף תוך כדי נטרול חלק מההשפעות שלו?

> אחרי תשע שנות כאבים קיבלתי אישור לפרחי קנאביס רפואי

גידולי קנאביס של "תיקון עולם", מגדל רפואי מוסמך (אביר סולטן / פלאש90)

גידולי קנאביס של "תיקון עולם", מגדל רפואי מוסמך (אביר סולטן / פלאש90)

העובדה הפשוטה, שכל משתמש קנאביס בכלל ולצרכי שיכוך כאבים בפרט יודע, היא שחלק מההשפעה משככת הכאבים נעוצה בדיוק באותם "מרכיבים פסיכואקטיביים". המדינה רוצה להגיד לנו: אם אתם חולים ואתם מקבלים תרופה – אתם לא יכולים להינות ממנה. אבל ה"הנאה" הזאת היא חלק גדול מאוד מהעניין עבור חולים רבים. כתבתי את זה בעבר ואדגיש את זה שוב – הקנאביס לא מרפא מחלות, הוא גם לא מפסיק כאבים או משכך דלקות, הוא פשוט יוצר מין חיץ בין הכאב לבין הגוף. הופך את הכאב לנסבל, לפחות מגרד במוח, מעורר תיאבון מפחית לעיתים אפקט של דלקת ועושה הרגשה נעימה וקלה יותר. ואיך שלא נהפוך את זה – התחושה הנעימה שעישון הצמח מייצר והמדינה כל כך מתאמצת לנטרל היא חלק מהסיפור.

לקנאביס יש תופעות לוואי. אין על כך ויכוח. המאנצ׳יז יכול לגרום לי להתקפי אוכל שמאוחר יותר אני מתחרטת עליהם. ובגלל המנות המצומצמות והקמצניות שמשרד הבריאות מספק אני נאלצת לעשן את הקנאביס מעורבב בטבק (בערך 80 אחוז טבק, 20 אחוז קנאביס). והטבק גורם לשיעולים ושלל תופעות לוואי שכולנו מכירים. אבל את תופעות הלוואי האלה אני מוכנה לסבול, אפילו את הפגיעה בזיכרון לטווח קצר. אני מוכנה לקבל אותן כי סך כל ההשפעה של העישון עלי היא חיובית. מאוד.

יעל ותופעות הלוואי (צילום: ביתי)

יעל ותופעות הלוואי (צילום: ביתי)

ההתייחסות לתופעות הלוואי של קנאביס מבלי להשוות למה שעושות תרופות אחרות לגוף של החולה נותנת תמונה חלקית מאוד. לכן הדבקתי כאן תמונה שלי עם דף ההוראות של התרופה החדשה שהתחלתי להשתמש בה לאחרונה, סימפוני. הגובה שלי הוא בערך 1.55, תעשו לבד את החשבון כמה ארוך העלון לצרכן. והוא ארוך בגלל רשימת תופעות הלוואי האימתניות מפניהן מזהירים יצרני התרופה.

דוגמאות? סרטן מסוגים שונים, זיהומים, שחפת, פגיעה בכבד, סחרחורות, כאבי ראש, קשיי שינה, דיכאון, הפרעות בשיווי משקל, פסוריאזיס, וזה באמת רק על קצה המזלג. ומדובר בתרופה עם תופעות לוואי סבירות יחסית לשלל התרופות שהספקתי להתנסות בהן בעשור האחרון. אחת מהן, למשל, גרמה לעצמות שלי להיות פריכות ולצלעות שלי להישבר כמה פעמים ואחרת לכאבי ראש שמרגישים כאילו את מסתובבת עם גרזן תקוע בתוך הראש. אז מה עדיף? שיעול או סרטן? מנצ'יז או זיהומים? ומי בדיוק קובע?

תקשיבו לחולים

התחושה היא שמשרד הבריאות מניח מראש שכל מטופל קנאביס מתחלק בו עם החבר'ה במקרה הטוב ובמקרה הגרוע מוכר אותו בשוק השחור. זוהי תפיסה מסוכנת. היא יוצאת מנקודת הנחה שכל החולים בעצם משקרים. ואם זה המצב, אז מדובר בלא פחות ממשבר אמון חמור של מערכת הבריאות עם מטופליה. מאחר ואת המטופלים לא ניתן להחליף, אולי הצד השני צריך לעשות חושבים.

תנו לעשן נקי. אם למשרד הבריאות יש בעיה עם העובדה שאנשים שצורכים קנאביס בתפרחת צורכים גם טבק – שיספק מנות שיאפשרו לעשן אותו נקי. צריך לאפשר לחולים שמעוניינים בכך לגדל לעצמם את הכמות החודשית הדרושה להם. ובנוסף – אין שום סיבה שהמדינה לא תעודד צריכה באידוי על ידי סבסוד של המכשירים המתאימים שעלותם מגיעה גם למאות ואלפי שקלים.

לגליזציה. כל הדיון הזה בכלל לא היה מתקיים אם ישראל היתה מסתכלת ימינה ושמאלה וצועדת יחד עם כל העולם לכיוון של לגליזציה של מריחואנה. מצטרפת למדינות רבות בארה"ב, בדרום אמריקה ואירופה שהחליטו על נרמול הצמח ועל הפסקת המרדף השמרני, הלא מוצדק וחסר התוחלת נגד המשתמשים בצמח, ועל סוף קמפיין הדמוניזציה נגדם. אם בישראל לא היו עיוורים לעובדה שבעולם, למרות כל התחזיות של רואי השחורות, למדים שהתרת השימוש בקנאביס דווקא מפחיתה פשע, תאונות דרכים ואלימות ומהווה מקור הכנסות חשוב ממיסים למדינות שמאמצות אותה. אבל לצערי בשנים האחרונות במקום לדבר על לגליזציה הושקעו מאמצים אדירים במדיקליזציה של הצמח, וכך נתנו כוח כוח עצום בידיים של אנשי רפואה ועסקני בריאות.

ביום שבו יהפוך הצמח לחוקי ותפסיק הרדיפה נגד המשתמשים תוכל מי שמעוניינת לבחור לשלם לחברות התרופות על צמח מהונדס בגרסתו המפורקת, ומי שמעוניינת תוכל לצרוך אותו בדרכים אחרות, שמתאימות לה. מול גרסת המשאף של תאגידי טבע פינת סופר פארם יתחרו חנויות ייעודיות, מגדלי בוטיק, ומגדלים חובבים.

קצת אמון בחולים.  בכל השנים שבהן אני חולה למדתי דבר אחד – שאין אף איש או אשת רפואה שיודעים יותר טוב ממני מה טוב בשבילי. פשוט אין להם את היכולת לשקלל את מגוון החוויות שלי כחולה כדי להחליט עבורי מה יעזור לי. הם יכולים להציע, יכולים לתת ידע או להמליץ, אבל בסוף אנחנו החולות והחולים קובעים ומנהלים את הטיפול של עצמנו. כך גם בנושא הקנאביס.

אולי הגיע הזמן שתפסיקו לחשוב שאתם יודעים יותר טוב מאיתנו מה נכון לגוף שלנו, ותתחילו להקשיב לחולים באמת.

> לאחר תלונות נוסעים הופסקה הכריזה בערבית באוטובוסים בבאר שבע

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf