newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

להתגייס מול טראמפ לפני שנגמור כמו הדינוזאורים

בכוכב לכת שמקיים מערכת עדינה ומופלאה של איזונים אקולוגיים, נבחר לאחד מהתפקידים רבי הכוח אדם שמאמין שההתחממות הגלובלית היא קונספירציה ורואה בנשק הגרעיני דרך לא רעה לפתור סכסוכים. זה הזמן להתגייס מולו בכל הכוח, כי למבחן הזה אין מועד ב'

מאת:

למי שרק תתבונן בתנאים הפיזיים שמתקיימים על כדור הארץ, לא יהיה קשה להאמין שהפלנטה הזאת שלנו נוצרה בכוונה ובתכנון מדויק על ידי איזו ישות אלוהית, ספציפית כדי שיוכל להתקיים עליה הקסם הבלתי-סביר והחד-פעמי שהוא החיים.

כדור הארץ מקיים שורה ארוכה של תנאים ואיזונים שמספיק שרק אחד מהם יופר וכבר לא ניתן יהיה לקיים עליו חיים, לפחות לא במובן שבו אנחנו מכירות אותם. רשימת התנאים והאיזונים הזאת ארוכה מאוד, וכוללת למשל את המרחק של כדור הארץ מהשמש, את קיומו של הירח ומסלולו, את הסיבוב של כדור הארץ על צירו ואת השדה האלקטרו-מגנטי שעוטף אותו, אבל אני רוצה להתמקד רק בשני אספקטים של התנאים האלה: המים שעל כדור הארץ, והמבנה הייחודי של האטמוספירה שלו.

קשה להאמין שפלנטה שלא היתה מכוסה בכל כך הרבה נוזל (שני שלישים מפניו של כדור הארץ מכוסים במים), היתה יכולה לייצר חיים. אבל יותר מכך, קיים איזון עדין מאוד בין הצורות השונות שבהן מים מתקיימים על כדור הארץ ומאפשרים את קיומם של החיים עליו: מים בצורת נוזל, מים מוצקים ומים בצורת גז (עננים). בנוסף, עבור צורות חיים רבות על הפלנטה הזאת, כולל אותנו, ישנה חשיבות עצומה למעגל העדין של אידוי, ממטרים, חלחול, יצירת מצבורי מים תת-קרקעיים וקרחונים בפסגות הרים, וזרימת המים האלה על פני השטח. המעגל הגאוני הזה שהופך מים מלוחים למים מתוקים ובחזרה למים מלוחים, דרוש לנו כדי להתקיים. לא בכדי בני האדם בוחרים כבר אלפי שנים למקם את היישובים שלנו בסמוך למקורות מים.

> מרד המיואשים: לא הניצחון של טראמפ אלא ההפסד של קלינטון

דונלד טראמפ (Ninian Reid CC BY 2.0)

דונלד טראמפ (Ninian Reid CC BY 2.0)

מיזוג אוויר מופלא

תנאי נוסף, וחשוב מאין כמוהו, לקיומם של חיים על הפלנטה הזאת, הוא האטמוספירה שעוטפת אותה ומייצרת בה תנאים כל כך מיוחדים. האטמוספירה של כדור הארץ אחראית קודם כל על האיזון הקריטי של הטמפרטורה על כדור הארץ, איזון עדין מאוד שאפילו סטייה קטנה ממנו יכולה להכחיד עידנים שלמים של חיים. כך קרה, למשל, לפני 65 מיליון שנים, כשאסטרואיד פגע בכדור הארץ לחופי מקסיקו של היום. פגיעת האסטרואיד יצרה מכתש ענק והשמידה את היצורים שהיו בסביבה, אבל חשוב מכך – היא הביאה בשלב המיידי להתחממות משמעותית של האטמוספירה. לאחר מכן, בגלל אבק שעלה לשכבות הגבוהות של האטמוספירה וחסם את קרני השמש, נוצרה דווקא התקררות משמעותית שהרגה את הצמחים, ובעקבותיהם את אוכלי הצמחים, ובעקבותיהם את הטורפים. אירוע זה מוכר לנו, כמובן, כהכחדת הדינוזאורים, והוא השמיד כ- 80% מהיצורים החיים על הפלנטה.

האטמוספירה, אם כן, צריכה מצד אחד לקלוט מספיק חום מקרני השמש ולשמור אותו, ומצד שני גם לאפשר לחלק מהחום לברוח כדי שלא יהיה חם מדי.

פרט לוויסות הטמפרטורות, האטמוספירה שלנו אחראית גם על מניעת הרוב הגדול של התנגשויות המטאוריטים, וכן על חסימת קרני שמש מסוימות שמזיקות לנו (כפי שאנחנו זוכרות מסיפור החור באוזון), וכמובן על האיזון בין חמצן, פחמן דו חמצני וחנקן, שמאפשר ליצורים היבשתיים מביננו לנשום או לבצע פוטוסינטזה.

התחממות מסחררת

אבל למה אני מספרת לכן על כל הצורות שבהן הפלא הזה שהוא כדור הארץ כאילו תוכנן במיוחד כדי לאפשר את החיים שלנו ושל שאר היצורים החיים והצומחים שחולקים אותו איתנו? פשוט מאוד. כי אם האנושות לא תשנה כיוון ומהר, אנחנו עלולים להפר את כל האיזונים האלה, ולגרום להכחדה של עצמנו.

במאה האחרונה, למשל, למדנו ששריפת דלקי מאובנים (נפט, פחם, גז טבעי) יכולה לספק לנו כמות אדירה של אנרגיה. אלא שהשריפה הזאת, לצד הכמויות האדירות של יצורים חיים שאנחנו מביאים לעולם רק כדי לרצוח ולאכול, פולטת לאטמוספירה כמות אדירה של פחמן דו-חמצני. הגז הזה מאפשר, אמנם, לחום מהשמש להיכנס לאטמוספירה שלנו, אבל הוא מקשה עליו לצאת.

וכך אנחנו, בני האדם, יוצרים את ההתחממות הגלובלית. מאז אמצע המאה שעברה, כדור הארץ שלנו מתחמם בקצב מסחרר, והקצב הזה צפוי רק לגדול. ההשפעות על החיים שלנו כבר ניכרות, אך בעתיד, כשיהיה כבר מאוחר מדי לשנות כיוון, הן תהיינה ניכרות הרבה יותר: המסת הקרחונים גורמת לעליית מפלס המים העולמי, כך שמי שחיים באזורי חוף שטוחים (תל אביבים, אני מסתכלת עליכם) ימצאו את הבתים שלהם מתחת למים ויהפכו לפליטים. מאגרי המים הקפואים בראשי ההרים הולכים ונמסים, ובכך מופר מעגל המים המתוקים ומקור המחייה של מיליארדי אנשים בסכנה, ובעוד כלום זמן במונחים גאולוגיים, בזמן חיינו או בחיי הילדות שלנו, כדור הארץ יהיה חם מדי בשביל לאכלס חיים, בגלל פעולות שלנו.

זוכרות את אירוע ההכחדה "קרטיקון-שלישון"? זה שהביא להכחדת הדינוזאורים? אז מדענים מעריכים שקצב הכחדת המינים באירוע ההכחדה מעשה ידי אדם שאנחנו נמצאות בו בעשורים האחרונים, כבר השתווה לקצב הכחדת המינים של לפני 65 מיליון שנים, והוא רק צפוי לגדול.

וזוכרות איך אמרתי לכן שמה שקרה אז היה שכדור הארץ התחמם מאוד בהשפעת פגיעת האסטרואיד ואז התקרר מאוד בגלל כל האבק באטמוספירה? אז זה בדיוק מה שיקרה אם תהיה לנו מלחמה גרעינית. לא צריך שהפיצוצים עצמם יהרגו הרבה אנשים. החורף הגרעיני שייווצר ממלחמה שבה יוטלו יותר ממאה פצצות גרעיניות יספיק בפני עצמו כדי לחסל את מקורות המזון הצמחיים שלנו, ובמהרה גם אותנו. וזה לפני שדיברנו על קרינה רדיואקטיבית וכל הג'אז הזה.

להתארגן, לחנך, לדחוף לשינוי, כי למבחן הזה אין מועד ב'. אזרחים אמריקנים מפגינים מול מגדלי טראמם במנהטן נגד בחירתו של טראמפ לנשיאות. (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)

להתארגן, לחנך, לדחוף לשינוי, כי למבחן הזה אין מועד ב'. אזרחים אמריקנים מפגינים מול מגדלי טראמפ במנהטן נגד בחירתו של טראמפ לנשיאות. (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)

ומה לטראמפ ולזה? 

השבוע נבחר לנשיאות ארצות הברית אדם שמאמין שהתחממות גלובלית היא קונספירציה שהומצאה על ידי סין, ושנשק גרעיני הוא דרך לגיטימית לגמרי לפתור סכסוכים. הוא הבטיח לבטל את הסכמי פריז, שנועדו לעשות צעדים ראשוניים וקטנים מדי כדי למנוע פליטת גזי חממה, והוא מסכן את המאמצים הכבירים שהושקעו במניעת ההפצה ובפירוז של נשק גרעיני. מעולם, בשום שלב ב-200 אלף השנים שבהן המין האנושי התקיים על פני כדור הארץ, לא נאלצנו להתמודד בצורה כזאת עם האפשרות של השמדה עצמית המונית. המפלגה הרפובליקנית האמריקאית והעומד בראשה הם, בלי שום הגזמה, הארגון הפוליטי המסוכן ביותר בהיסטוריה האנושית.

אם האיזון העדין הזה שמאפשר לכדור הארץ להיות הבית שלנו חשוב לכן, אם החיים שלכן ושל הילדות שלכן ושל כל מי שאתן אוהבות חשובים לכן, אנחנו חייבות להתארגן וליצור שינוי, לפני שנגמור כמו הדינוזאורים, עוד פיסות מאובנים מעוד תקופת הכחדה בהיסטוריה הארוכה מאוד של הפלנטה הזאת.

אנחנו חייבות להגן על העולם הזה ועל כל היצורים החיים שבו מהטמטום, האנוכיות, וקצרות הרואי של המנהיגים שלנו. עכשיו זה הזמן להצטרף לתנועה העולמית לעצירת ההתחממות הגלובלית, ואל התנועה הישראלית נגד גרעין. להכריח את חבורת הגברים המטורפים ששולטים בעולם שלנו להתפרק מנשק גרעיני ולהפסיק את פליטת גזי החממה שיהרגו את כולנו. אין זמן אחר לעשות את זה. אין מועד ב' אם ניכשל במבחן הזה, כי עד שטראמפ יסיים את הקדנציה שלו, זה כבר עלול להיות מאוחר מדי.

להתארגן, לחנך, לדחוף לשינוי. זה הסיכוי היחיד שלנו לשרוד את זה.

> שתי סיבות שבגללן הנשיא דונלד טראמפ מסכן את עתיד האנושות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf