newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הבחירות בארה"ב מתנהלות בין הימין לימין הקיצוני

המיילים של הילרי קלינטון חושפים עוד טפח מיחסה האוהד לבעלי ההון הגדולים. במקביל צוברת המועמדת הדמוקרטית תמיכה בקרב רפובליקנים על בסיס תחושה משותפת של עליונות אמריקאית על שאר העולם. בינה לבין טראמפ, התקווה תצטרך לחכות לעתיד הרחוק יותר

מאת:

ביום שישי האחרון פרסמו ויקיליקס אלפי מיילים מחשבונות אישיים של עובדים בקמפיין של הילרי קלינטון לנשיאות. המיילים עסקו בהרצאות שנתנה ב-2013 לשורה של עובדי תאגידים ובנקים, שעליהן קיבלה מיליוני דולרים. מדובר בתאגידים המזוהים מאוד עם וול-סטריט, חברות שהיו מעורבות בהתנהלות הכלכלית (לעיתים לא חוקית) שהובילה למשבר הכלכלי ב-2008. עד עתה סירבו במטה קלינטון לבקשת העיתונות ולבקשת מטה הבחירות של ברני סנדרס לשחרר את המסמכים שמתעדים את מה שנאמר באותן פגישות, ועכשיו אפשר להבין למה.

ממה שפורסם עד כה, בהרצאה שנשאה מול עובדי בנק גולדמן-זקס (שהיה חלק אינטגרלי מקריסת הכלכלה בארה"ב) לגבי רגולציה על הבנקים, אמרה קלינטון ש"מי שצריך לקבוע מה עובד, זה האנשים שעובדים בתעשייה עצמה" (ולא, נגיד, הממשלה שצריכה לפקח על אותם בנקים דרך חוקים). בהרצאה אחרת מול חברי אותו בנק הסכימה קלינטון שאנשים שהולכים לעבוד בוושינגטון כנבחרי ציבור עושים זאת גם כדי לצבור הון כספי. קלינטון הוסיפה באותה הרצאה שיש המון דעות קדומות כלפי אנשים עשירים, וכלפי אחריות הבנקים למשבר הכלכלי.

> הטבח בחאלב: תנו להם טילים!

הילרי קלינטון (IIP Photo Archive CC BY-NC 2.0)

תוקפת את טראמפ שלא מאמין שארה"ב נעלה על מדינות אחרות. הילרי קלינטון (IIP Photo Archive CC BY-NC 2.0)

בהרצאה אחרת טענה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות שהיא תומכת בהעלאת גיל היציאה לפנסיה כדי לאפשר את הורדת המסים של תאגידי ענק. אולי הכי חמורה היא עמדתה ש"חשוב שלפוליטיקאים יהיו עמדות אישיות ועמדות ציבוריות [בנפרד, מ.ס.כ.]". או במילים אחרות, שמה שנאמר מול הציבור לא צריך להיות זהה לעמדות שמקודמות בחדרי חדרים על סמך העמדות הפרטיות והאמיתיות של נבחרי הציבור.

יש לומר שבמטה קלינטון סירבו לאשר את האותנטיות של המיילים, והאשימו את ויקיליקס בשיתוף פעולה עם רוסיה בנסיון לחזק את מועמדותו של דונלד טראמפ. גם הבית הלבן הודיע שרוסיה עומדת מאחורי פריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית.

"ייחודיות אמריקאית"

עמדותיה של הילרי קלינטון שנחשפו בויקיליקס מהוות הסבר נוסף לנהירה של בעלי הון, רפובליקנים, וניאו-קונסרבטיבים לתמיכה בקלינטון. לדוגמא, לפני כמה שבועות הודיע בוש האב, מי שהיה נשיא ארה"ב מטעם הרפובליקנים וראש הסי.איי.איי בעבר, כי יצביע להילרי קלינטון. גלן בק, מהמפורסמים שבשדרני הטלוויזיה והרדיו של הימין, אמר כי גם הוא שקל להצביע לקלינטון, ושאסור להצביע לאדם לא מוסרי כטראמפ.

עוד בין תומכיה של קלינטון אפשר למצוא את רוברט קגן, מי שהקים את מכון המחקר "המאה האמריקאית החדשה" ושייך לקבוצה של מנהיגים מהתנועה הניאו-קונסרבטיבית, שמאמינה שלאמריקה יש זכות להשפיע בכל הדרכים, כולל צבאית, על מדינות אחרות כדי להגן על אינטרסים מדיניים. קגן היה בין אלו שדחפו את ממשל בוש לפלוש לעירק ב-2003. קגן הסביר את תמיכתו בקלינטון בין היתר דרך מדיניות החוץ שלה, כשהוא ורפובליקנים אחרים ששימשו בתפקידים של יעוץ למדיניות חוץ מרגישים שאם קלינטון תבחר היא תחריף את היחסים המתוחים עם רוסיה, תשלח עוד כוחות צבא למדינות המזרח התיכון, ותפקוד על צבא ארה"ב להפיל את אסד (מה שייצור דה-פקטו עימות צבאי עם רוסיה).

קבוצת הניאו-קונסרבטיבים מאמינים עוד שקלינטון תחמש את אוקראינה במלחמתה נגד רוסיה על חצי האי קרים. באחת מהמסיבות ההתרמה הרבות שארגנו למען הקמפיין שלה אמר קגן ש"קלינטון מאמינה בסדר עולמי חדש. אבל הרבה מהאנשים שגרים בארה"ב אינם מאמינים בזה, והם יצטרכו להיות משוכנעים ומחונכים".

> טראמפ, בנט וביג לבובסקי

דונלד טראמפ באסיפת בחירות, החודש (Gage Skidmore CC BY-SA 2.0)

מתנגד למלחמה בעיראק, אבל לא בגלל מה שעשתה לעיראקים. דונלד טראמפ באסיפת בחירות, החודש (Gage Skidmore CC BY-SA 2.0)

את הקשר של קלינטון לניאו-קונסרבטיבים ניתן גם לראות בנאום שנשאה קלינטון בסוף אוגוסט בפני קבוצה של אנשי צבא לשעבר. בנאומה חזרה קלינטון על הרעיון האידאולוגי שנקרא "אקספציונליזם אמריקאי", או "ייחודיות אמריקאית", שגורס שהאומה האמריקאית התהוותה בצורה יוצאת דופן ומייצגת כח מיוחד בעולם, מה שנותן לה את הזכות להיות מנהיגת העולם. זוהי אידאולוגיה (עם כמה אלמנטים דתיים) שגורסת שאין ולא הייתה מדינה כמו ארה"ב, ושיש לה תכלית מובנית. אותה תכלית היא להביא דמוקרטיה, חופש ושווין זכויות לכל מקום בעולם. כמובן שאין דבר רחוק מן האמת מזה, אך זהו שקר שחשוב להאמין בו אם אתה מנהל את העולם דרך בסיסים צבאיים, ממשלות בובה ודיקטטורות. זוהי גם עמדה שמזוהה כמעט תמיד עם הרפובליקנים. למעשה, רפובליקנים לא פעם מבקרים דמוקרטים על כך שהם אינם מאמינים באקספציונליזם אמריקאי.

כל העמדות האלו סותרות את עמדותיו של דונלד טראפ, מועמד הרפובליקנים לנשיאות. טארמפ מנהל קמפיין לאומני, שמתעסק בעיקר בשמירה על זכויותיהם של אמריקאים מפני האיום-כביכול של מהגרים מוסלמים ושאר העולם. הוא מתנגד להתערבות ופלישה למדינות אחרות, מבקר את תמיכתה של קלינטון במלחמת עיראק, מתנגד לכניסתם של מהגרים מוסלמים למדינה ומבקר את תמיכתה בעבר בהסכמי נאפט"א (בעניין טראמפ והסכמי הסחר החופשי כתבתי מאמר אחר). אפילו לגבי " אקספציונליזם אמריקאי", טראמפ טוען שארה"ב צריכה לשקול מחדש את ההתערבות וההסכמים שלה עם מדינות אחרות. למעשה, קלינטון תקפה את טראמפ על כך שהוא "חושב שהרעיון של אקספציונליזם אמריקאי הוא מעליב לשאר העולם".

מעניין לשים לב על איזה נושא אין מחלוקת בין המועמדים: על כך שארה"ב היא "המדינה הכי טובה בעולם" (טראמפ פשוט חושב שהיא ירדה מגדולתה בשל מהגרים ומדינות אחרות ויש לשקם אותה), ושהשאלה הרלוונטית היחידה היא מה טוב לאזרחיה. אין, ולא הייתה אפילו פעם אחת במהלך הדיונים בין השניים, מילת ביקורת על ההתנהלות של ארה"ב כלפי אזרחי העולם במאה האחרונה. אפילו בנוגע למלחמה בעיראק התמצתה המחלוקת ביניהם לגבי השפעת המלחמה על אמריקה. אף אחד מהם לא עצר לרגע כדי לבקש סליחה מחצי מיליון עיראקים שמתו כתוצאה של אותה מלחמה, ממאות האלפים שהפכו לפליטים, או מתושבי המזרח התיכון, שחוסר היציבות שיצרה הפלישה הביא עליהם את דעאש.

כתבה של אל-ג'זירה על עמדותיה הניציות בסוגיות בינלאומיות של הילרי קלינטון

בדרך לדמוקרטיה אמיתית

התמונה שהולכת ומתבהרת מצביעה על כך שהבחירות הפעם אינן בין הדמוקרטים והרפובליקנים, אלא בין הממסד הרפובליקני והדמוקרטי ביחד, מצד אחד, ובין רפובליקנים של מסיבת התה והימין הלבן והגזעני, מצד שני; שהעמדות שקלינטון מייצגת הן עמדות מאוד שמרניות, אפילו בשביל הדמוקרטים, שמנסות בעיקר לשמור על בעלי ההון והמשך ההגמוניה הצבאית של ארה"ב ברחבי העולם, לעומת טראמפ שעמדותיו לאומניות, קסנופוביות ובדלניות. נשאלת השאלה איזה מין "דמוקרטיה", מעצמה שחולשת על העולם דרך מאות בסיסים צבאיים שפזורים ברחבי תבל, נותנת את האפשרות לבחור בין נציגת התאגידים והמשך השליטה הצבאים על העולם, לבין אגו מניאק גזען?

נראה שמה שברור כרגע הוא שהמפלגה הרפובליקנית לא תהיה אותו הדבר אחרי טראמפ. הזרם שטראמפ מנהיג, אנשים ששייכים למסיבת התה ולימין הגזעני, ושמייצגים חלקים נרחבים במפלגה הרפובליקנית, ימשיכו לתקוף נציגים במפלגה שאינם קיצונים מספיק. טראמפ כבר התייחס בציוץ לגבי הודעת בכירים במפלגה הרפובליקנית שלא יתמכו בו, והודיע שמעכשיו הוא חופשי להנהיג את הקמפיין כמו שתמיד רצה – או במילים אחרות שהוא הולך לתקוף בחודש שנשאר עד לבחירות גם את המפלגה הרפובליקנית.

כאן אולי טמונה התקווה הגדולה מכולן, שאחרי שהמפלגה הרפובליקנית תתמוטט לא יוכלו הדמוקרטים להמשיך ליהנות מתמיכה ציבורית אוטומטית רק בגלל שהם ההיפך מהרפובליקנים. הלוואי שניצחון דמוקרטי יאפשר הבנה שלדמוקרטים אין מה להציע לאזרחים האמריקאים, ובטח שלא לאזרחי העולם, ושהגיע הזמן לדמוקרטיה אמיתית, ולשמאל אמיתי.

> הגיע הזמן לעשות חשבון נפש על העוול המתמשך ביותר בהיסטוריה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf