newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הסטודנטים צריכים לדרוש העסקה ישירה של כל העובדים באוניברסיטאות

למרות שמדובר בהעסקה פוגענית אוניברסיטת חיפה, כמו מוסדות אקדמיים נוספים, מסרבת לקחת אחריות על מערך כוח האדם השקוף שלה - עובדות הניקיון שמועסקות דרך חברות קבלן. בינתיים השאלה החשובה ביותר היא כמה תהיה זולה ההעסקה וזכויות העובדים נרמסות

מאת:

כותב אורח: אסף יקיר

בשנים האחרונות, כחלק מההתעוררות החברתית וחזרתן של סוגיות כמו זכויות עובדים ועבודה מאורגנת למרכז השיח הציבורי, מתנהלים בקמפוסים רבים ברחבי הארץ מאבקי סטודנטים ועובדים למען העסקה ישירה של עובדי הקבלן. אך לאחר שנים של מאבק, מעבר לכמה הצלחות נקודתיות ביניהן מעבר של כמה מכללות – ביניהן "תל חי" ו"סמינר הקיבוצים" – למודל העסקה ישירה מלאה של עובדות הנקיון – האוניברסיטאות בישראל עדיין מסרבות לקחת אחריות על מערך כח האדם השקוף שלהן. זה גם המצב באוניברסיטת חיפה בה אני לומד.

הטיעון המרכזי המשמש את האוניברסיטאות וגופים אקדמיים אחרים הוא שאין להם את המומחיות לנהל מערך ניקיון. אך במציאות המומחיות האמיתית של חברות הקבלן אינה בניקיון אלא בעיקר בניצול עובדים. עובדי קבלן בתחום הניקיון מקבלים בדרך כלל משכורת מינימום או משכורת השואפת למינימום, "נהנים" תמיד מהטבות ותנאים פחותים מעמיתיהם למקום העבודה המועסקים בצורה ישירה, חשופים הרבה יותר לפגיעה בזכויותיהם ולפיטורים, ובדרך כלל מגיעים מאוכלוסיות מוחלשות גם כך בחברה הישראלית. במקרה שלנו, בחיפה, מדובר בעיקר בנשים דוברות רוסית וערביות.

אחוז אחד לזכויות עובדים

באוניברסיטת חיפה לא הסתפקו בהתקשרות עם קבלן אחד, וכיום ארבע חברות ניקיון שונות פועלות בתוך האוניברסיטה. על כל בניין או שניים בקמפוס אחראית חברה אחרת. החלוקה הזו בין החברות יוצרת מצב בו גם אם הן רוצות, זה כמעט בלתי אפשרי מבחינת העובדות להתאגד ולהקים ועד כדי לדרוש ולהגן על הזכויות שלהן. אין מעסיק אחד אליו ניתן לפנות.

> אונ' ת"א: בפנים סעד חבר הנאמנים, בחוץ הפגינו המנקות למען העסקה ישירה

פעילות הסברה למען העסקה ישירה. אוניברסיטת חיפה

פעילות הסברה למען העסקה ישירה. אוניברסיטת חיפה

לכאורה, יכולה אוניברסיטת חיפה לדאוג לתנאי העסקה הולמים למנקות – הרי היא זו שמוציאה את המכרז וקובעת את תנאי הסף וקריטריונים לעמידה בו. היא גם זו שאמורה לפקח על עמידה בתנאים האלה. אם כך, אולי הכל בסדר בעצם?

למרבה הצער, מעיון במכרז לשירותי ניקיון שפרסמה האוניברסיטה ביוני 2014 עולה כי השמירה על הזכויות של עובדות הניקיון ממש לא נמצאת בראש סדר העדיפויות של האוניברסיטה. ראשית, השכר הנדרש במכרז הוא 24.98 שקלים לשעה – בדיוק המינימום החוקי על פי הסכם ההרחבה הענפי (מאז קיבלו העובדות העלאה של שתי אגורות, על מנת להדביק את העלייה בשכר המינימום).

מרתיח ביותר החלק במכרז הנוגע לזכויות העובדים. השאלה החשובה ביותר במכרז שפרסמה האוניברסיטה היא כמה זולה תהיה ההעסקה, ולה משקל של 80% בהחלטה איזה קבלן יזכה במכרז. לרקורד של הקבלן בשמירה על זכויות העובדים לעומת זאת, ניתן אחוז אחד בלבד. משמע רק אחוז אחד מהשיקולים של האוניברסיטה בבחינת המכרז נוגעים לשמירה על זכויות העובדים – אותו משקל שנותנים במכרז, למשל, ל"התנהגות מקצועיות והופעת העובדים". מסתבר שלאוניברסיטת חיפה מפריע באותה מידה עובד שלא מקפיד כל כפתור חולצתו, כמו קבלן שלא מקפיד על העסקה הוגנת של עובדיו. כי אם כבר מנצלים עובדים, לפחות שיחייכו ויהיו ייצוגיים תוך כדי, לא ככה?

האחריות גם שלנו

בחודשים האחרונים התארגנו ביחד קבוצת סטודנטים מאוניברסיטת חיפה, ביניהם פעילי "פרויקט סל"ע" של הסתדרות החדשה והתאחדות הסטודנטים הארצית וארגון "כוח לעובדים", לפעילות למען זכויותיהן של עובדות הניקיון והעברתן להעסקה הוגנת וישירה.

לכבוד ה-1 במאי ערכנו אירוע בו הסטודנטים החליפו את עובדות הניקיון וניקו את האוניברסיטה בזמן שהעובדות נהנו מהרצאות בנוגע לזכויות עובדים בערבית ובעברית. ההיענות מצד העובדות הייתה גדולה ובשיחות איתן עלו טענות כלפיי תנאי העסקתן וחשש להפרת זכויותיהן.

המאבק שלנו הוא חלק מפורום ארצי שפועל למען העסקה ישירה באוניברסיטאות. אצלנו באוניברסיטת חיפה מונה הקבוצה כ-30 פעילים שמגובים בתמיכה בצורת עצומה עליה חתמו תוך זמן קצר מעל ל- 700 סטודנטים, חברי סגל ומרצים. הסטודנטים הם חלק מהאוניברסיטה. ככאלה גם אנחנו נושאים באחריות למדיניות כלפי העובדות שאנחנו נהנים מפרי עבודתן הקשה. אסור לנו, ולדעתי גם למרצים שלנו, להתעלם מהבעיה.

לקראת פתיחת שנת הלימודים, בכוונתנו להמשיך ולהרחיב את הקריאה הפשוטה והמתבקשת מאליה, שכל עובדי ועובדות האוניברסיטה יועסקו ישירות בצורה שוויונית ומכבדת.

> האנשים שבנימין נתניהו לא יתאמץ להקסים

אסף יקיר הוא סטודנט בתוכנית חכמ"ה ובחוג למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, מתגורר בשכונת הדר ופעיל בכח לעובדים ובמאבק להעסקה ישירה של עובדות הניקיון באוניברסיטת חיפה. ב-13 לספטמבר,לקראת פתיחת שנת הלימודים, יתקיים ערב בנושא המאבק להעסקה ישירה של עובדות הנקיון באוניברסיטת חיפה תחת הכותרת עבודה בעיניים. האירוע פתוח לקהל הרחב.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf