newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כך מרימות קמפיין ויראלי ומנצחות זמר אלים נגד נשים

הזמר הקונגולזי הפופולרי קופי אולומידה צולם כשהוא בועט באחת הרקדניות שלו בדרך להופעה בקניה. הרשויות בהתחלה חסו על הסלב, אבל לחץ ציבורי הוביל למעצרו וגירושו, לקבלת פנים משפילה במולדתו ולביטול הופעה נוספת בזמביה

מאת:

בסוף השבוע האחרון התחוללה סערה בעולם הבידור במזרח אפריקה, עם הגעתו לקניה של קופי אולומידה (60), זמר בעל שם עולמי מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, לרגל הופעה. זמן קצר לאחר הנחיתה בנמל התעופה של ניירובי ביום שישי בבוקר תועד הזמר בווידאו בשידור חי ובנוכחותם של שוטרים קנייתיים, כשהוא בועט ברקדנית מפמלייתו. על פי הדיווחים הרקדנית הייתה מסוכסכת עם אשתו של אולומידה, ועדי ראיה מספרים שהיא פוטרה במקום, רגע לפני התקרית. אותם שוטרים אמנם מנעו מהזמר להמשיך בתקיפה נוספת, אך מעבר לזאת לא עשו דבר.

> בצל חוק האזרחות: מסע הייסורים בדרך לקצבאות הילדים

מרגע שהתפרסם הסרטון ברשת הטלוויזיה הקנייתית הוא הפך ויראלי. בתחילה הרשויות בקניה היססו מעט בנוגע לאופן שבו עליהן לנהוג עם הזמר המפורסם והאלים, אך הציבור הקנייתי לא נתן להן להתבלבל. המוני נשים וגברים ברשתות החברתיות קראו להחרים את ההופעה ודרשו מהמשטרה לעצור את אולומידה. מדובר במחאה רחבת-היקף על אלימות נגד נשים, שכמעט ולא נראתה כדוגמתה מבחינת התאוצה שתפסה והישגיה המהירים. כמובן שלצד קולות המחאה, נשמעו גם קולות מעטים יותר של גולשים שהתקשו להבין על מה המהומה, והביעו תמיכה בקופי אולומידה, שמצדו ניסה להסביר את האירוע בתירוצים שונים, ולהציג את יחסיו עם הרקדנית כטובים.

המאבק הציבורי מול הממשלה והמשטרה הצליח. בשעות הלילה עצרה המשטרה את אולומידה והוא גורש מניירובי לקינשאסה, בירת קונגו, בשבת. מאוחר יותר באותו יום התפרסם סרטון נוסף, שבו נראה אולומידה מתקבל בקריאות "בוז" בשדה התעופה בקינשאסה.

בעקבות האירוע, ובעיקר בעקבות המחאה הציבורית שהתפשטה אל מחוץ לגבולותיה של קניה, הודיעה האגודה החקלאית והמסחרית של זמביה על ביטול הופעה שתוכננה לאולומידה באירוע גדול אותו היא מקיימת מדי שנה בלוסאקה, בירת המדינה. התאחדות המוזיקאים של זמביה גינתה את אולומידה על התקיפה האלימה ועל אירועים נוספים מעברו, בהם תועד, נחשד או הואשם בתקיפה של נשים ושל גברים עמם עבד. בהצהרתם הם ציינו כי "קופי אולומידה הוכיח את אלימותו, בעוד שמוזיקאים אמורים להיות שגרירים של שלום".

אין זו הפעם הראשונה שבה מתעוררת מחאה ברשתות החברתיות בקניה אשר מצליחה לפרוץ את גבולות המרחב הווירטואלי, בעקבות מקרים של אלימות נגד נשים שתועדו והופצו לכל עבר. המקרה האחרון ממחיש את ההשפעה הרבה שיכולה להיות למאבקים האלה בזירה הציבורית, כאשר הרשויות מתנערות מלקיחת מהאחריות המוטלת עליהן.

הפעילים והפעילות מודעות לכוח שיש לתיעוד ולפרסום באופן כללי, ובפרט לתפקיד שהם מילאו במאבק הנוכחי. הן מבקשות להשתמש בשמו של הזמר המפורסם, שכאמור הוזמן להופיע למרות תקדימים משנים קודמות, על מנת להעביר מסר ברור נגד אלימות על בסיס מגדרי ולהוות דוגמה בנושא למדינות אחרות. יש לקוות שמסר זה, שהועבר בסוף השבוע וקיבל תוקף רשמי מצד הממשלה והמשטרה, ישמש יותר מעלה תאנה בלבד ויקדם את הטיפול במקרי אלימות נוספים, רבים ומצערים, המדווחים בקניה לעתים קרובות.

> בעיר הפלסטינית היהודית היחידה כולם מדברים עברית

קופי אולומידה בהופעה בשנת 2000 (dicap ipups CC BY 2.0)

קופי אולומידה בהופעה בשנת 2000 (dicap ipups CC BY 2.0)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf