newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לקראת ההכרעה בעליון: לא להפקיר את יונתן היילו

ביום שלישי הקרוב צפוי בית המשפט העליון להכריע בערעורו של יונתן היילו, שנשפט ל-20 שנות מאסר בגין רצח האיש שאנס אותו פעמיים. מאבקו של יונתן הוא המאבק של כל מי שנאנס ושרד. זה הזמן להתגייס לצדו פעם נוספת

מאת:

אתמול (רביעי) הודיע בית המשפט העליון שביום שלישי הקרוב, ה-31.5, יפסוק בעניין ערעורו של יונתן היילו. אך לא רק גורלו של יונתן מוטל על הכף. זהו הגורל שלנו, של כל אחת ואחד מאיתנו שהוטרדו מינית. של מי שנאנסו ושרדו.

חשוב להדגיש: אם הערעור של יונתן היילו לא יתקבל על ידי בית המשפט, נמצא את עצמנו בראשיתו של מדרון חלקלק. קורבנות עתידיים יהססו ויפחדו אפילו להגן על עצמם מחשש לענישה חמורה, ויתכן שלא יוכלו למנוע את התקיפה הצפויה. בדיוק כשם שזוהי זכותכן להגן על עצמכן, זוהי גם הזכות של יונתן היילו להגן על שלמות גופו מפני תוקפו.

> הקמפיין לשחרור יונתן היילו: מה קורה כשגבר נאנס?

יונתן היילו בערעור בבית המשפט העליון (יותם רונן / אקטיבסטילס)

ראשיתו של מדרון חלקלק? יונתן היילו בערעור בבית המשפט העליון (יותם רונן / אקטיבסטילס)

"איזה טוסיק יפה"

יונתן היילו, בחור אתיופי בן 23, הגן על עצמו מפני עבריין מורשע שאנס אותו פעמיים, סחט אותו ואיים עליו. יונתן הרג את תוקפו בהגנה עצמית רגע לפני שעמד להיאנס בשלישית. בית המשפט הכיר בו כקורבן לתקיפה מינית אבל בכל זאת גזר עליו 20 שנות מאסר בגין רצח.

לקראת ערעורו של יונתן בעליון על גזר הדין שהתקיים ב-1.12.14 התגייסו מאות ואלפי אנשים לקמפיין הקורא לצדק עבור יונתן וכלל פעילות שטח, סרטונים ויראליים בפייסבוק, מאמרי דעה בעיתונות, פרסום גילויי דעת של משפטנים ואנשי ציבור, גילוי דעת של אנשי בריאות הנפש עבור צדק ליונתן וכנס אקדמי על המקרה באוניברסיטת תל אביב. שיאו של הקמפיין היה הפגנה בבית המשפט העליון ביום הערעור, כאשר למעלה מ-300 אנשים הגיעו מרחבי הארץ, ביום עבודה רגיל, כדי לתמוך ביונתן ולהתייצב לצידו במשפט.

יונתן לא תכנן באותו הערב להרוג את ירון איילין, שבשנת 2004 הורשע בעבירת אינוס בקטינה, ילדה בת 12. לאורך השנים איילין איים וסחט אתיופים אחרים בשכונה, הורשע בעבירות של סחיטה, איומים, תקיפה, גניבה וקבלת דבר במרמה, וישב שנתיים בכלא על עבירה זו. ירון לקח את יונתן לחניון חשוך והתחיל להעיר לו הערות מיניות, בדיוק כמו שעשה בשתי הפעמים האחרות בהן אנס אותו. "איזה טוסיק יפה יש לך, למה אתה לא שם חוטיני? אתה צריך להתגאות בו". הסיטואציה היא מינית באופן מובהק, ויונתן, כמו קורבנות רבים לפניו, קופא במקום.

כמה מאיתנו היינו מצליחות ומצליחים לקחת את הרגליים ולברוח? יונתן יודע שבעוד כמה דקות הוא ייאנס בפעם השלישית. ירון פותח את הריצ'רץ' במכנסיו מול יונתן ומסתובב להטיל את מימיו. הוא ממשיך להעיר לו הערות מיניות, ללגלג עליו, להחליש אותו ולהקטין אותו, כמו בפעמים הקודמות שאנס אותו, ויונתן עדיין קפוא במקום. בשנייה האחרונה, רגע לפני שירון מסתובב אליו שוב, יונתן מחליט להציל את עצמו. הוא מזנק על ירון מאחור וחונק אותו. לאחר מכן, בהתקף אמוק פסיכוטי, הוא מרטש גם את איבר מינו וניגש לאחר כמה שעות להסגיר את עצמו למשטרה. ניתן למצוא חלקים מהשחזור המצמרר של האונס ואת התיאור של יונתן את אותו הלילה בכתבתו של אריק וייס בערוץ 10.

שיקום במקום כליאה

למשפחות של יונתן היילו אין חברת יחסי ציבור או גישה לתקשורת. מלבד הדיון בערעורו בבית המשפט העליון, שם אנשים נלחמו כדי להכנס לאולם בית המשפט ולהביע תמיכה, רק אחותו של יונתן וסניגורו עו"ד אלון אייזנברג התייצבו לצידו.

מהרגע שהסגיר את עצמו בשנת 2010, יונתן כלוא. בחקירה הראשונה התבייש ופחד ולא סיפר על מקרי האונס שעבר, אלא רק על הסחיטות והאיומים. בחקירותיו הבאות הוא סיפר לראשונה על ההתעללות המתמשכת בו, אך השוטרים לא האמינו לו וסרבו לערוך לו בדיקת פוליגרף למרות בקשותיו החוזרות.

עו"ד נחמי פיינבלט, הסניגור הציבורי שהוטל עליו לייצג את יונתן היילו במעצר הימים הראשוני מיד לאחר האירוע, פרסם מאמר במעריב בסמוך למועד הערעור וכך אמר: "[…] הבנתי שחייו של הנער, יונתן, שהיה נטול עבר פלילי, הפכו לגיהנום. הוא סיפר שכל יום שהיה יורד מביתו היה חושש שמא יילקח ע"י איילין לפינה חשוכה ושם איילין יבצע בו את זממו[..]. הבנתי מיד שיונתן היה במציאות בלתי אפשרית. אם רק היה מספר לרשויות מה שעובר עליו אולי היה נמנע האירוע שבא לאחר מכן. אבל כפי שכבר בתי משפט פסקו לגבי נשים שהיו קורבנות לעבירות מין לא תמיד ניתן לשפוט אותן על זה שלא סיפרו ולקחו את החוק לידיהן. החיים אינם שחור ולבן ולכן סבור אני שההקלה בעונשו של היילו מתבקשת. יכול אני להעיד כמי שמשמש עורך דין פלילי כבר בעשור השני למקצוע, וכמי שכבר יכול לזהות מהימנות גרסאות של עדים ו/או נאשמים, שגרסתו של היילו היא אמת צרופה וטוב יעשה בית המשפט אם יקבל אותה".

עמנואל גרוס, משפטן בכיר ומהמובילים בארץ בתחום הפלילים, אמר בריאיון "לא רק שהעונש נוטה מאוד לחומרה והוא חסר מידתיות, אדם חסר ישע כמו יונתן שעומד מולו גבר שפיזית עולה עליו, מה יכול אדם חסר ישע שהותקף מינית לעשות… לא הייתה נכונה עצם ההרשעה עצמה".

מדוע יש להעניש את יונתן על כך שהגן על חייו ועל נפשו? האם לא סבל מספיק? האם שש שנים בהן הוא כלוא אינן עונש מספק? יונתן נמצא במצב נפשי קשה ובמצבו הנוכחי יונתן זקוק לתהליך שיקומי ולא לכליאה.

> המאבק על הזכות להגנה עצמית: "היה ברור ליונתן שהוא הולך להיאנס"

הפגנת תמיכה ביונתן היילו, בית המשפט העליון (יותם רונן / אקטיבסטילס)

זה הזמן להתגייס שנית. הפגנת תמיכה ביונתן היילו, בית המשפט העליון, 1.12.2014 (יותם רונן / אקטיבסטילס)

ביום הדיון בערעור פגשתי לראשונה את משפחתו של יונתן, שממעטת לבקר אותו בכלא בעקבות מצבם הכלכלי. אחותו חיבקה אותי ונתנה לי פתק מקופל, כתוב בכתב יד. וכך היא כתבה:

לכבוד המשתתפים במאבק לשחרור יונתן!

אנחנו המשפחה של יונתן מעריכים את השותפות ואת התמיכה שלכם. התמיכה והמאבק שלכם לא רק מחזק אותנו, הוא גם מעניק לנו תקווה שהצדק הוא זה שינצח. שאולי אם הסיפור של יונתן יצא לאור יש סיכוי גם אם הוא הקלוש ביותר שבבית המשפט יתחשבו בו.

מאז המקרה המשפחה חוותה כאב רב וכששמענו על המאבק שאנשים נפלאים כמוכם מנהלים, הצלחנו לראות אור בקצה המנהרה. אז שוב ברצוננו להודות לכם מקרב לב ובכנות רבה על האומץ וההשקעה שלכם.

מי ייתן וירבו אנשים אמיצים וטובי לב כמוכם.

אוהבים ומודים, משפחתו של יונתן ימר

בואו נהיה אנחנו האור בקצה המנהרה. בואו נהיה אנחנו אלו שמתייצבות לצידו של הנאנס, בשונה מאלו שהתייצבו בשבועות האחרונים כדי לתמוך באנס משה קצב.

רגע לפני הכרעת השופטים, זה הזמן שלנו ושל כל הארגונים להצטרף ולעמוד לצידו של יונתן למאבק שיאלץ את בית המשפט להכיר בזכות של כל קורבן להגן על עצמו.

בואו לא נשאיר את הפוסט הזה לעמוד לבדו ונגרום לתקשורת המיינסטרים לסקר את המאבק למען יונתן, כדי להזכיר לשופטים והשופטות בבית המשפט העליון שלא שכחנו את יונתן ונמשיך את המאבק עד שהצדק ייעשה.

עמוד התמיכה ביונתן בפייסבוק

אתר התמיכה בשחרורו של יונתן היילו (כולל כתובת לשליחת מכתבי תמיכה ביונתן)

> "פחדתי שאם אתלונן וירון ישתחרר הוא ירצח אותי" – יונתן היילו בראיון

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf