newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

טלטלות הפריימריז: כך המאבק בטראמפ מעצים את סנדרס

כל הסקרים ניבאו שלברני סנדרס אין סיכוי בקרב שחורים והיספנים. הם טעו. המועמד הסוציאליסט מצליח לאחרונה לגשר בין שיח כלכלי למאבק אנטי-גזעני. גם תמיכתו במפגינים שגירשו את טראמפ משיקגו קונה לו נקודות ותורמת לבניית השמאל האמריקאי החדש

מאת:

כותב אורח: מתן קמינר

מישיגן היתה אמורה להיות המסמר האחרון בארון הקבורה של הקמפיין של ברני סנדרס. על סמך התוצאות במירוץ עד כה – שכללו בעיקר מדינות לבנות מאד ומדינות בדרום העמוק – הפרשנים קבעו שהילארי קלינטון ״לכדה״ את הקול השחור. על פי ההיגיון השולט, גם אוכלוסייתה הערבית הגדולה של המדינה הפוסט-תעשייתית שלחופי האגמים הגדולים היתה אמורה לפגוע בסיכוייו של סנדרס היהודי. הסוקרים ניבאו שקלינטון תקטוף את 130 המנדטים של מישיגן בהפרש של 20 אחוזים או יותר.

אך הסוקרים טעו, וביום שלישי שעבר סנדרס לקח את מישיגן כשהוא זוכה ב-29% מקולות השחורים וב-59% מהקולות בדירבורן, העיר הערבית ביותר באמריקה (40% מהאוכלוסייה).

> קחו את דונלד טראמפ ברצינות

אסיפת בחירות של ברני סנדרס (Todd Church CC BY 2.0)

אסיפת בחירות של ברני סנדרס (Todd Church CC BY 2.0)

הניצחון במישיגן הצטרף להישגיו של סנדרס במחוזות עם אוכלוסיה לטינית גדולה בקולורדו ונבאדה בערעור על הדוגמה של הממסד הדמוקרטי, לפיה סנדרס אינו מסוגל לזכות בקולותיהם של קהלים לא-לבנים. בקרב הקהלים הללו, החשש מפני בחירה "הרפתקנית", שעלולה להביא לניצחון רפובליקני בסתיו, היה אמור להצטרף להסתייגות מהתמקדותו של סנדרס במסרים כלכליים-מעמדיים על חשבון שאלות גזעיות מובהקות.

אך הנימוק הראשון היה רק נבואה שנועדה להגשים את עצמה – לסאנדרס אין סיכוי ולכן אין לו סיכוי – והשני היה מבוסס על אשליה אופטית, שכן קלינטון, שעומדת הרחק מימינו של סנדרס בנושאים כלכליים, אינה עומדת משמאלו בשאלות גזעיות כלל וכלל. מישיגן והימים שאחריה ניפצו את האשליות הללו. שתיים מתוך המדינות שמצביעות היום (שלישי) – אוהיו ואילינוי – דומות מאוד למישיגן בהרכב אוכלוסייתן, ועכשיו כבר אף אחד לא מבטיח שקלינטון תנצח בהן.

מממן הבריונים

זאת על אחת כמה וכמה לאחר מה שקרה בשיקגו שבאילנוי בליל שישי האחרון. את הפח הגדול הראשון בדרכו הסוגה בשושנים של דונאלד טראמפ אל המועמדות הרפובליקנית טמנו לו לא יריביו האנמיים מתוך המפלגה, אלא קואליציה רחבה של פעילים שחורים, לטינים ומוסלמים, סטודנטים ואנשי איגודי עובדים, שהחליטו למחות נגד הופעתו בעיר. איש מהם לא קיווה להצליח לפוצץ את העצרת. הבריון הרברבן עצמו, המכסה הוצאות משפטיות לתומכיו שמרביצים למפגינים, הוא זה שהחליט לבטל אותה אף שמשטרת שיקגו היתה בטוחה ביכולתה לשלוט במצב. ההפגנות נמשכו בימים הבאים.

חרף טענותיו של טראמפ, לא היה כל קשר רשמי בין הקמפיין של סנדרס לבין המפגינים. אך ההבדל בין תגובתה הפחדנית של קלינטון, ש"מגנה אלימות מכל הצדדים", לבין מוכנותו של סנדרס להמשיך להפנות את חצי הביקורת אל טראמפ ואליו בלבד, הבהיר למפגינים איזה מבין המועמדים שותף לרוח הקרב שלהם – ואיזה לא.

> המאבק בין סנדרס לקלינטון: הכרעה בין שני סוגים של שמאל ישן

עימותים בשיקגו בין מפגינים נגד טראמפ לבין תומכיו (nathanmac87 CC BY 2.0)

עימותים בשיקגו בין מפגינים נגד טראמפ לבין תומכיו (nathanmac87 CC BY 2.0)

רבים מתארים את התנהגותה של קלינטון כ"חנופה" גם בשתי הזדמנויות נוספות השבוע. במהלך העימות הדמוקרטי במיאמי, בניסיון לחזר אחר מצביעים קובנים שמרנים המסתייגים מטראמפ, היא תקפה את סנדרס על תמיכתו באנשי ותנועות שמאל באמריקה הלטינית, כמו פידל קסטרו והסנדיניסטס בניקרגואה. הרשת התהפכה על צביעותה של קלינטון, שתמיכתה במשטרים רודניים אפלים כשרת החוץ ולפני כן אינה מרנינה במיוחד.

קצת לאחר מכן, בהלווייתה של הגברת הראשונה לשעבר ננסי רייגן, קלינטון שיבחה את הזוג רייגן על כך ש"פתח בשיחה לאומית" על מגפת האיידס; במציאות, ממשל רייגן התייחס בזלזול ובהתעלמות ל"מגפת ההומואים" – עובדה שעליה הצביעו פעילי להט״ב רבים מיד לאחר הנאום. קלינטון, שזכתה בתמיכת ארגון הגג הלהט״בי Human Rights Campaign על אף שהחלה לתמוך בנישואים חד-מיניים רק ב-2013, נאלצה לחזור בה מהשבחים לרייגן.

הילרי קלינטון בקמפיין בחירות (Nathania Johnson CC BY 2.0)

הילרי קלינטון בקמפיין בחירות (Nathania Johnson CC BY 2.0)

הדרך של סנדרס אל המינוי הדמוקרטי עדיין ארוכה מאוד ורוויה מהמורות. אך נראה שהסינרגיה בין ההפגנות נגד טראמפ לבין הקמפיין של סנדרס כבר מתחילה לפתור את הבעיה המרכזית של השמאל האמריקאי – חיבור בין חששותיהם הכלכליים של עובדים, במיוחד מאזורים פוסט-תעשייתיים, לבין הדאגות הספציפיות שמטרידות את הקבוצות הלא-לבנות באמריקה – בפועל ולא רק בתיאוריה. רק אחדות מהסוג הזה יכולה להוות תרופת-נגד מספקת לפופוליזם הגזעני של טראמפ, המפגין יכולת לסחוף את "הלבנים הנכחדים".

הסקרים כבר מעידים שסנדרס יכול לנצח את טראמפ, ואפילו את המועמדים הרפובליקניים החלופיים, בהפרש גדול יותר מקלינטון. אם כן, נראה שהמחסום הגדול ביותר בפני ניצחון דמוקרטי הוא שמרנותו של הממסד הדמוקרטי עצמו, שאולי מעדיף להסתכן בהפסד מאשר להעביר את השרביט לסוציאליסט היהודי הזקן עם צבא הפעילים הצעירים.

יהיו אשר יהיו תוצאות המירוץ, השבוע האחרון כבר נכנס לדפי ההיסטוריה, והפוליטיקה האמריקאית לא תהיה עוד כפי שהיתה. בארצות הברית גדל דור שחום, קווירי ושמאלני להחריד. גם אם ברני סנדרס יתגלה כזקן מדי, לבן מדי, גבר מדי וסטרייט מדי כדי להיות מי שיביא את הדור הזה אל הארץ המובטחת, ההפתעות שהתגלעו השבוע במערב התיכון הן רק תחילת הדרך של התגלותו הפוליטית.

מתן קמינר הוא דוקטורנט לאנתרופולוגיה ופעיל פוליטי

> "פיגוע פייסבוק": כך מנסה הצבא להוכיח שסטטוס הוא עילה למעצר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf