newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אזרחי סוריה מנצלים את הפסקת האש החלקית וחוזרים להפגין נגד אסד

הפגנות התקיימו בעשרות ערים. המפגינים הניפו את דגלי המהפכה וקראו להפיל את משטר אסד ובני בריתו איראן, חיזבאללה ורוסיה, ולהחליפו בדמוקרטיה. השבוע יצויין יום השנה החמישי לתחילת ההתקוממות של אזרחי סוריה שהדרדרה למלחמת אזרחים ומלחמה אזורית

מאת:

כותבת: אליזבט צורקוב

ברחבי האזורים בשליטת המורדים הסורים פרצו אתמול (שישי) הפגנות נגד משטרו של אסד. זהו יום השישי השני ברציפות בו מתרחשות הפגנות בעיירות ובשכונות בשליטת המורדים, הודות ל"הפסקת האש". לא מתרחשת בפועל הפסקת אש, ורוסיה וחיל האוויר של המשטר ממשיכים להפציץ אזורים בסוריה (בעיקר אזורים בשליטת המורדים הסורים ולא איזורים בשליטת דאע"ש), אולם חלה ירידה משמעותית בהיקף ההפצצות על מרכזי אוכלוסיה בסוריה.

ההפגנות נערכו לעיתים קרובות על רקע הריסות, שכן חלקים נרחבים באזורים בשליטת המורדים הפכו לעיי חורבות לאחר הפצצות והפגזות מתמשכות של משטר אסד ומאז ספטמבר 2015 גם חיל האוויר הרוסי.

מפגינים באעזעז, צפון מחוז חלב, קוראים "אין לנו מישהו מלבדך, אלוהים", ו"אנחנו רוצים להוציא להורג את השוחט [אסד], אנו רוצים לחיות בחירות"

ההפגנות ביום שישי הקודם היו הפעם הראשונה מאז 2012 שבה התקיימו הפגנות בהיקף משמעותי ברחבי סוריה. ההפגנות ביום שישי זה היו גדולות יותר משבוע שעבר, אך עדיין לא ניתן להשוות אותן להפגנות בחודשיה הראשונים של ההתקוממות הסורית כאשר מליוני סורים יצאו לרחובות בדרישה להפלת משטרו של אסד. במחצית השנייה 2012, בשל עלייה בהיקף ההפצצות של המשטר והתחושה כי הפגנות אינן מצליחות להביא להפלתו של אסד, היקפן של ההפגנות ירד ורק עיירות בודדות בסוריה דוגמת כפר נבל בצפון מערב המדינה וסקבא ליד דמשק המשיכו להפגין מדי יום שישי.

עקורים במחנה ליד הגבול התורכי קוראים "העם דורש להפיל את המשטר", "אלוהים, ברך את צבא סוריה החופשי" (המורדים החילונים/מתונים), "אחד, אחד, אחד, העם הסורי הוא אחד" (קריאה נגד כיתתיות) ו"חירות לנצח, למרות רצונך, אסד"

ההפגנות אתמול התרחשו אך ורק באזורים בשליטת המורדים משום שדאע"ש ומשטר אסד אינם מתירים הפגנות באזורים בשליטתם. בקנטונים הכורדים (המכונים על-ידי הכורדים רוז'אבה) לא התרחשו הפגנות ביום שישי זה או ביום שישי שבוע שעבר בשל תחושה של כורדים רבים כי הם השיגו את מטרתם בפועל – אוטונומיה, וגם בשל תחושת ניכור ביחס לאופוזיציה. האופוזיציה והמורדים הסורים הם ברובם ערבים והם דוחים על הסף את הדרישה הכורדית למערכת פדרלית שתאפשר להם לקיים אוטונומיה בשטחיהם.

בין היתר, התקיימו היום הפגנות בנוא, דרעא, בצרא א-שאם, א-טיבה, נאצריה, חראכ, אל-ג'יזה שבדרעא, דרום סוריה; העיר חלב, אתארב, אעזאז, מחנה העקורים ליד שער באב א-סלאמה, העיירה מארע שמוקפת משלושה צדדים על-ידי דאע"ש והופצצה שוב ושוב על-ידי המשטר לפני הפסקת האש – כולם במחוז חלב; תרמאנין, ג'רג'נאז, סרמדא, תקאד, חזארין, אל-ג'ינה, סראקב, סלקין, אריחא, כפר דריאן, מעארת אל-נעסאן, הביט, ומערת אל-נעמאן שבמחוז אדלב; כפר זיתא שהופצצה בנשק כימי מספר פעמים על-ידי משטר אסד, במחוז חמאה; שכונת קאבון בעיר דמשק; ובעיירות הבאות שנמצאות תחת מצור של משטר אסד: דומא, סקבא, זאכיה שבמחוז דמשק, תלביסה, רסתן, תירמעלה ואל-חולה (עיירה בה מיליציות של משטר אסד רצחו 108 אזרחים ב-25.5.2012) במחוז חומס. ראו כאן פלייליסט ביוטיוב מההפגנות.

ההפגנות בשבועיים האחרונים התאפיינו בחזרה למסרים המקוריים של ההתקוממות הסורית: דרישה להפלת המשטר והחלפתו בשלטון דמוקרטי. בין היתר נשמעו הקריאות: "חירות, חירות, חירות, אנו רוצים חירות, אנו נשיג את החירות למרות רצונך, בשאר" ו"תקולל נפשך, חאפז [הנשיא הקודם ואביו של בשאר]", "[אנו מעדיפים] מוות על פני השפלה", "העם רוצה חירות" ושלל קריאות נגד חיזבאללה, איראן ורוסיה שמסייעות למשטרו של אסד לשרוד בשלטון.

מפגינים בסקבא, עיירה נצורה ליד דמשק, קוראים: "לא לנסיגה, לא לכניעה [למשטר אסד]"

ההפגנות לוו בדגלי המהפכה – הדגל הסורי שקדם למשטר הבעת', אשר אותם ג'בהת אל-נצרה, זרוע אל-קאעדה בסוריה, אוסרת להניף משום שבראייתה (במידה רבה של צדק) הם מעידים על תמיכה בדמוקרטיה ובמדינה חילונית, האסורות לפי תפישתה. למרות שג'בהת אל-נצרה דומיננטית למדי במחוז אדלב, היא לא הצליחה למנוע את הנפת הדגלים או קיום ההפגנות ורק בהפגנה אחת, במערת אל-נעמאן, עיר גדולה במחוז אדלב, לוחמי אל-נצרה ניסו להפריע למהלך ההפגנה.

לוחמים של ג'בהת אל-נצרה מנסים לעצור הפגנה במערת אל-נעמאן. המפגינים עונים בקריאה נגד כיתתיות ולמען אחדות לאומית: "אחד, אחד אחד, העם הסורי הוא אחד" (משום שג'בהת אל-נצרה מפיצים גישה לא-סובלנית למיעוטים, בייחוד בני העדה העלווית)

יום שלישי הקרוב, 15 במרץ, יהיה יום השנה החמישי לתחילת ההתקוממות הסורית שהתדרדרה למלחמת אזרחים ומלחמה אזורית. מאז קיפחו את חייהם בסוריה כחצי מיליון איש ובכלל זאת מעל 200,000 אזרחים, שמעל 95 אחוז מהם נהרגו במתקפות של משטר אסד וחיל האוויר הרוסי.

אליזבט צורקוב היא עמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית שעוסקת בסוריה.

> למה אנחנו מקשיבים רק לאלימות?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf