newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סלאמאת בלאטר: האם לראשונה בהיסטוריה ייבחר נשיא ערבי לפיפ"א?

אחרי שנה של חקירות שחיתות, ינסה הארגון לצאת היום לדרך חדשה. האם תצליח פיפ"א לצאת מהמשבר אליו נקלעה? מה הסיכויים של כל אחד מחמשת המועמדים? למי תצביע ישראל? ואיך כל זה קשור לאביב הערבי?

מאת:

אחרי כמעט 18 שנה בתפקיד, ספ בלאטר השוויצרי, נשיא התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א, יפנה היום את מקומו. מי יחליף אותו? ראו את העדכון כאן.

בעשר השנים האחרונות עלה שמו של הארגון שוב ושוב בהקשרים של חקירות שחיתות כאלו ואחרות. בלאטר הצליח להתחמק מהחשדות השונים, אבל לא עוד. לפני כשנה, בהמשך לחקירה שהתנהלה בשוויצריה, חשף גם משרד התובע הכללי של ארה"ב את תוצאות חקירת שחיתות שהתקיימה מטעמו. זה היה ערב הקונגרס בו נבחר בלאטר לכהונה נוספת. במסגרת פרסום פרטי החקירה, נעצרו באותו הערב 14 בכירים בפיפ"א על העברת שוחד, חתימת חוזים לא חוקית עם חברות שיווק אמריקאיות ועוד. בלאטר לא נעצר, אבל שעון החול שלו התהפך באותו הערב. מספר ימים לאחר מכן הודיע כי יפרוש במהלך השנה הקרובה מניהול הארגון.

החקירה האמריקאית העלתה שורה של העברות כספים תמוהות בין בכירים בפיפ"א ואנשי עסקים, במיוחד בזיקה לשני אירועים גדולים: ההצבעה על מונדיאל 2018, שאמור להתקיים ברוסיה, וההצבעה על מונדיאל 2022, שאמור להתקיים בקטאר. בשני המקרים, יש חשדות כי המונדיאל נקנה בכסף, וכי שתי המדינות שזכו העבירו סכומי כסף גדולים לראשי התאחדויות כדורגל בעולם, או למקורביהם, כדי שיצביעו להן ולא למדינות מתחרות.

לגבי קטאר מדובר ביותר מחשדות. לאחרונה אמרה לורטה לינץ', התובעת הכללית של ארה"ב, כי היא מקווה ש"קטאר תשתף פעולה עם החקירה שלנו בעניינה". לדבריה, "אנחנו צריכים להיות זהירים. לא נעשה לקטאר הנחות בגלל שהיא בת ברית שלנו במזרח התיכון. אנחנו נחקור את החשדות לשחיתות.. ואם נגלה כאלו הן יובילו אותנו למסקנות המתבקשות".

לינץ' לא אמרה זאת מפורשות, אבל יש עננה שחורה שרובצת על עצם קיום המונדיאל בקטאר. העננה הזו קיבלה לאחרונה חיזוק כשגרג דייק, יו"ר התאחדות הכדורגל הבריטית, אחת ההתאחדויות החזקות בעולם, אמר כי הרגע שבו זכתה קטאר באירוח המונדיאל היה "רגע השפל בתולדות פיפ"א מיום הקמתה".

> מכון הכושר שמפעיל מדיניות מפלה כלפי ערבים

ספ בלאטר (Sputniktilt CC BY-SA 3.0), והנסיך עלי (Mohan Doha Stadium Plus Qatar CC BY 2.0)

ספ בלאטר (Sputniktilt CC BY-SA 3.0), והנסיך עלי (Mohan Doha Stadium Plus Qatar CC BY 2.0)

בלאטר נמצא כעת במרכזה של חקירת שחיתות בינלאומית, ופרישתו קשורה אליה ישירות. צחוק הגורל הוא שבאותה פרשת שחיתות מעורב לא רק בלאטר, אלא גם מי שהוא תכנן שיחליף אותו בתפקיד: מישל פלאטיני, כוכב הכדורגל הצרפתי האגדי, ששימש עד לאחרונה בתפקיד יו"ר התאחדות הכדורגל של אירופה. פרטי החקירה האמריקאית, שנחשפו לאחרונה, מגלים כי בשנת 2011, חודשיים אחרי שהוכרז שקטאר תארח את המונדיאל ב-2022, הועבר לחשבונו של פלאטיני מפיפ"א סכום של שני מיליון דולר עבור "עבודות שבוצעו בשנים 1998-2002".

ההעברה המוזרה, שלא בוצעה בשוטף פלוס 30, אלא שוטף פלוס תשע שנים, קשרה באופן ישיר בין שני האנשים החזקים בכדורגל העולמי – בלאטר ופלטיני – לבין אי-סדרים בנוגע לבחירה בקטאר. לפני כחודשיים בית משפט בשוויץ השעה את שני בכירי הכדורגל מכל פעילות לתקופה של שמונה שנים. זו הייתה מכת מוות לבלאטר: אחרי שהודיע שיפרוש מהארגון היה לו ברור כי פלטיני הוא המועמד המוביל להחליף אותו. החלטת בית המשפט השוויצרי טרפה את הקלפים.

ההצבעה היום: האופציה הבחריינית, האופציה האיטלקית

אחרי שמועמדותו של פלטיני ירדה מן הפרק, נותרו חמישה מועמדים לתפקיד הנכסף של יו"ר התאחדות הכדורגל העולמית: סלמאן אבן אבראהים אל-ח'ליפה מבחריין, ג'יאני אינפנטינו מאיטליה, הנסיך עלי בן חוסיין מירדן, ג'רום שמפיין מצרפת, וטוקיו סאקסוואלה מדרום אפריקה.

בורסות ההימורים מצביעות על סיכוייו של הבחרייני כגבוהים ביותר ועל סיכוייו של אינפנטינו במקום השני בתור, אבל מוקדם עדיין לקבוע. כך לדוגמה, אם בן חוסיין, סאקסוואלה או שמפיין יחליטו לפרוש מהמירוץ ולהודיע למדינות התומכות במועמדותם להצביע עבור אינפנטינו או עבור אל-ח'ליפה, כל תוצאה תהיה אפשרית.

המועמד המוביל, סלמאן אבן אברהים אל-ח'ליפה, הוא ממשפחת המלוכה הבחריינית, אבל חשוב לא פחות – הוא משמש כנשיא התאחדות הכדורגל האסייתית. הוא בן 50 ונחשב לאיש של בלאטר. הוא היה נאמן ליו"ר לאורך השנים, וייתכן שעובדה זו היא שתסלול בפניו את הדרך ותהפוך אותו לאיש החזק של פיפ"א.

כרגע, עם זאת, ואולי זה קורה לכל מי שמזוהה עם בלאטר ואולי זה רק צירוף מקרים, ישנה גם עננה שחורה שרובצת על ראשו. הסיפור הוא שאל-ח'ליפה הבחרייני הוא חלק ממוסדות השלטון במונרכיה הקטנה והעשירה הממוקמת מול קטאר במפרץ הפרסי. בית המלוכה בבחריין הוא סוני, אולם רוב רובה של האוכלוסיה היא שיעית, ובהתפרצות המחאות שפרצו במדינה במסגרת הפגנות "האביב הערבי" בשנת 2011 יצאו לרחובות כ-300,000 איש, כמעט רבע מאוכלוסיית המדינה, בדרישה לקידום דמוקרטיה וחוקה במדינה. לעזרת השלטון נחלצה האחות הגדולה ערב הסעודית, ובסופו של דבר אחרי כחודש דוכאו המחאות, בין היתר בהבטחה לשינויים ורפורמות חברתיות-כלכליות במדינה. בכל מקרה, חלקו של אל-ח'ליפה בדיכוי המחאות הפך לאחרונה לשיחת היום במסדרונות של פיפ"א, שכן מסתבר כי בתור מי שהיה אמון על מוסדות הספורט במדינה הוא אישר לנקוט בכל האמצעים, כולל עינויים וכולל סנקציות ועונשים אחרים, נגד ספורטאים שהשתתפו בהפגנות למען דמוקרטיה בבחריין.

> הבילוי החדש של צעירים בגדה המערבית: ספורט על החומה

סלמאן אבן אבראהים אל-ח'ליפה מבחריין

סלמאן אבן אבראהים אל-ח'ליפה מבחריין

המועמד המוביל השני הוא ג'יאני אינפנטיני, בן 45, בעל אזרחות כפולה מאיטליה ומשוויץ, אשר שימש כמזכ"ל פיפ"א בשנים האחרונות. קרבתו למוסדות פיפ"א והתמיכה שהוא מקבל מהוועד המנהל של הארגון עשויים לעזור לו להגיע לסיבוב של ראש בראש נגד אל-ח'ליפה, בו כל האופציות פתוחות.

הוא מעיד על עצמו כי הוא איש עבודה ולא פוליטיקאי, ואחת הסוכריות שהוא כבר מציע היא הגדלת מספר המשתתפות במונדיאל ל-40 (כרגע עומד המספר על 32) מתוך ניסיון לפתוח את התחרות העולמית בפני עוד מדינות. הוא גם מציע להגדיל את התמיכה של פיפ"א במדינות החברות בארגון, לכמעט שישה מיליון דולר בשנה, מה שעשוי – ביחד עם ההצעה הקודמת – לעודד מדינות מהדרג הבינוני והנמוך להחליט להצביע דווקא בשבילו.

הנסיך עלי בן חוסיין כנראה לא יזכה בתפקיד, בעיקר כי אינפנטיני מתגלה כמוקד כח בקרב מדינות אירופה, שבעבר הביעו תמיכה במועמד הירדני. אולם היותו מועמד עם קשרים טובים ותעוזתו להתמודד מול בלאטר בקונגרס הקודם עומדים לזכותו, והוא עשוי להיות ללשון מאזניים. אם כך או אם כך, מדובר במועמד שגם בסיכוייו אסור לזלזל.

מבחינת הכדורגל, הוא שימש כסמנכ"ל פיפ"א, אבל מבחינת דם כחול, לא רק שהוא בן משפחת המלוכה הירדנית אלא שהוא גם גיסו של שליט דובאי, מוחמד בן ראשד אלמקטום. הוא בן 40, בנו של המלך חוסיין המנוח ושל המלכה המנוחה עאליה, שסיים את לימודיו באקדמיה הצבאית המלכותית סנדהרסט באנגליה ולאחר מכן שירת בצבא הירדני. הוא הצעיר במועמדים, ועד כה לא נדבק בו רבב.

הוא גם נתפס כלוחם אמיתי בשחיתות: מאז 2011 הוא מכהן כסמנכ"ל פיפ"א לענייני אסיה, שם הוא נודע במלחמתו בנגע ובחוסר מוכנותו לעשות הנחות. כך לדוגמה, במסגרת כהונתו כראש הפדרציה של הכדורגל במערב אסיה הוא היה מהתומכים בפרסום של "דו"ח גרסיה", שעסק בשחיתות של מכרזי המונדיאל בקטאר.

אפילו לגבי ההצבעה שתתקיים היום, בן חוסיין היה המועמד היחיד שהגיש עתירה לבית הדין של פיפ"א בבקשה לקיים בחירות שקופות, ולא חשאיות, על מנת לצמצם את היקף הדילים הנעשים מתחת לשולחן. העתירה נדחתה בסופו של דבר, אבל הנסיך עלי שמר על הקו המוסרי אותו הוא מנסה לקדם. הוא ידוע כאיש המתנגד לבלאטר ולדרכו, מה שמצד אחד עשוי להביא רבים מהמועמדים להתנגד לו, אולם מצד שני לקבל תמיכה דווקא מהמדינות החזקות בארגון, לרבות ארה"ב ובריטניה.

> מקורבנות המלחמה: איש לא חושב עכשיו לשחרר את העבדים בתימן

ג'יאני אינפנטינו מאיטליה (Piotr Drabik CC BY 2.0)

ג'יאני אינפנטינו מאיטליה (Piotr Drabik CC BY 2.0)

הפתק של עופר עיני

החל משעה 14:00 היום (שישי), מתכנסות במשרדי אצטדיון ההאלנשטאדיון בצפון ציריך נציגי 207 המדינות שיכריעו מי יהיה נשיא פיפ"א הבא. בפיפ"א יש אמנם 209 מדינות חברות, אבל השתתפותן של כווית ואינדונזיה בכינוס נשללה, אחרי שבית הדין של פיפ"א הכריע כי במדינות אלו הייתה מניעה ממשלתית אסורה של עצמאות וחירות קבוצות הכדורגל. אפילו לסוגיה זו עשויה להיות השפעה על זהות היו"ר הבא, שכן נשיא התאחדות הכדורגל הכווייתית, שייח' אחמד אל-פהד אל-סבאח, הוא תומך גדול של המועמד הבחרייני, וזה האחרון יפסיד עכשיו גם את הקול הכוויתי וגם את מאמציו.

הכינוס יתחיל עם נאומים בני רבע שעה של כל אחד מחמשת המועמדים. סמוך לשעה 16:30 יתחיל הסיבוב הראשון של הבחירות, בו יוכרז מנצח רק אם זכה ליותר משני-שלישים של הקולות (מעל 140 מדינות תומכות). בהנחה שזה לא יקרה, ימשיכו המועמדים לסיבוב שני, בו ישתתפו רק ארבעת המועמדים הראשונים. הם יצטרכו לנסות ולזכות לרוב של מעל 105 מדינות תומכות. אם גם בסיבוב זה לא יהיה אף מועמד שיזכה לרוב שכזה, ילכו שני המועמדים המובילים לסיבוב שלישי ראש בראש, שבסופו יוכרז המנצח.

לפי כמה מקורות, ארה"ב תחליט או להימנע בהצבעה או להצביע עבור הנסיך הירדני. התאחדות הכדורגל הצרפתית כבר הודיעה כי תתמוך באינפנטינו, וכך גם חלק מהתאחדויות הכדורגל בדרום אמריקה. רבות ממדינות אפריקה הודיעו כי יתמכו באל-ח'ליפה הבחרייני, וכך גם רבות ממדינות אסיה. זאת בעוד שעיתון אל-חיאת מפרסם כי עיראק הודיעה שהתמיכה שלה בנסיך הירדני מובטחת – עמדה שאליה הצטרף ג'יבריל רג'וב בשם ההתאחדות הפלסטינית.

באף אחד מהאתרים לא מוזכרת הבחירה של ישראל, וכנראה שהעמימות הזו מכוונת. רוב הסיכויים שהבחירה הישראלית לא תלך לאל-ח'ליפה, ושהבחירה במועמד האירופי, אינפנטינו, תהיה הפשוטה ביותר עבור יו"ר ההתאחדות הישראלית, עופר עיני. בכל מקרה לישראל יש נאמנויות פוליטיות, מצד אחד לארה"ב, שהולכת עם הנסיך עלי, ומצד שני ל"מדינות הערביות המתונות", שתומכות באל-ח'ליפה. שיקולים פוליטיים אלה עשויים להוביל את עופר עיני לשים היום בקלפי את אחד משני השמות האלה.

הבחירה ביו"ר החדש חייבת להיעשות עד סוף היום, שכן סמוך לחצות תורכב באצטדיון בהאלנשטאדיון זירת הוקי-קרח לקראת משחקי הליגה השוויצרית מחר. עד סוף היום, אם כן, נדע אם לפיפ"א יהיה לראשונה יו"ר מהעולם הערבי, האם יקבלו חבריה החלטות נוספות לגבי רפורמות להגברת האכיפה ולמניעת התפשטות השחיתות בכדורגל העולמי, והאם הנשיא הבא של הארגון אכן בנוי מהחומר שיבעט את השחיתות והאלימות מתוך הכדורגל, הוא שהוא עצמו עשוי מאותם החומרים ממש.

[עדכון, 19:35: ההצבעה הסתיימה. שוויצרי יחליף שוויצרי בנשיאות פיפ"א. המהפכה תצטרך לחכות]

> פרידה מהסופר שהשב"כ תרגם לערבית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf